De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U"— Transcript van de presentatie:

1 Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K.U. Leuven Donderdag, 28 februari Eddy Bruyninckx afgevaardigd bestuurder Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen

2 Economisch belang haven van Antwerpen Toegevoegde waarde (cijfers Nationale Bank van België)

3 Belang van de Haven van Antwerpen in het BBP in Vlaanderen (2005)
Haven van Antwerpen direct: ,7 mln € Haven van Antwerpen dir. + indir ,1 mln € Vlaanderen: ,9 mln € België: ,3 mln €

4 Directe toegevoegde waarde Vlaamse zeehavens vergeleken met Rotterdam

5 Economisch belang haven van Antwerpen Tewerkstelling (cijfers Nationale Bank van België)
De totale tewerkstelling in de haven bedraagt volgens de meest recente cijfers van de Nationale Bank van België ongeveer voltijds tewerkgestelden in 2003. Hiervan zijn er ongeveer rechtstreeks in de haven tewerkgesteld en staan er indirect mee in contact. Een opdeling naar de linkeroever en de rechteroever wordt door de Nationale Bank niet gemaakt Wel zijn indicaties mogelijk op basis van cijfers van de Maatschappij voor de Linkeroever: de Waaslandhaven stelt anno 2005 ongeveer personen tewerk. TEWERKSTELLING

6 Belang van de Haven van Antwerpen in de tewerkstelling in Vlaanderen (2005)
Haven van Antwerpen direct: VTE Haven van Antwerpen dir. + indir.: VTE Vlaanderen: VTE België: VTE

7 Directe tewerkstelling Vlaamse zeehavens vergeleken met Rotterdam

8 Maritiem goederentransport 1990-2007
182,9

9 Maritiem goederentransport 1990-2007 Containers
94,5

10 Evolutie aandeel verschijningsvormen
in de Antwerpse trafiek ( )

11 Evolutie Antwerpse trafiek naar verschijningsvorm
( )

12 Vergelijking trafiekcijfers naar verschijningsvorm in de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge (2007)

13 Marktaandelen grote containerhavens in de Hamburg-Le Havre range
World port

14 Marktaandeel containertrafiek per rangehaven in elk vaargebied 2005 (in TEU)
Afrika Noord- Amerika Centr.& Z. Amerika Nabije Oosten Midden Oosten - Verre Oosten Europa Range 2005 Range 1998 Hamburg 13% 11% 20% 15% 29% 38% 26% 21% Bremen 18% 7% 4% 12% Rotterdam 14% 24% 27% 31% 35% 32% 30% 36% Antwerpen 47% 25% 60% Le Havre 10% 1% 6% 8% Zeebrugge 2% 0% 3% 9% 5% 100%

15 Aantal lijnen op het Verre Oosten in de rangehavens en positie in loop (2008)

16 Te baggeren drempels in de Westerschelde

17 Betere toegankelijkheid: enkel drempels moeten gebaggerd worden (ong
Betere toegankelijkheid: enkel drempels moeten gebaggerd worden (ong. 2% van rivieroppervlakte)

18 Toenemend belang grote containerschepen in de containerlijnvaart (nieuwbouw)
Bron: AXS -Alphaliner (2008)

19 Schaalvergroting containervaart
Gemiddelde maximale diepgang containerschip met volgende teu-capaciteit: 5.000 teu 13,4 m 6.000 teu 13,9 m 7.000 teu 14,3 m 8.000 teu 14,6 m Boven deze diepgang moet nog een kielspeling van 12,5% worden toegevoegd, bv. voor teu schip is een diepte van 14,6 + 12,5%= 16,4m nodig. Lijnen met teu capaciteit die Antwerpen aanlopen (2008): Cosco teu MSC teu Yang Ming Line teu K-Line teu China Shipping CL teu OOCL teu Bron: eigen onderzoek/Fairplay

20 Evolutie aantal tijgebonden (11,9m) op- en afvaarten in de haven van Antwerpen, alle schepen ( )

21 Evolutie tijgebonden (11,9m) op- en afvaarten van containerschepen in de haven van Antwerpen ( )

22 Evolutie totale tijgebonden (11,9m) trafiek in de haven van Antwerpen (1992-2007)

23 Evolutie tijgebonden (11,9m) containertrafieken in de haven van Antwerpen

24 De baten Economisch: efficiëntere routing vervoersstromen. Voordelen reders doorgegeven aan: Producenten: hogere competitiviteit Consumenten: hogere koopkracht/levensstandaard Ecologisch: beperking wegvervoer: Minder tonkm over de weg “kritische massa” voor intermodale concepten Regionale welvaart: Antwerpse maritieme sector: Delokalisatie activiteiten en negatieve repercussies op tewerkstelling en toegevoegde waarde creatie

25 Kost van maritiem transport vermindert, kost van vervoer over land verhoogt


Download ppt "Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U"

Verwante presentaties


Ads door Google