De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Versie MCT.IATA Welkom bij Paul Karis

Verwante presentaties


Presentatie over: "Versie MCT.IATA Welkom bij Paul Karis"— Transcript van de presentatie:

1 versie MCT.IATA Welkom bij Paul Karis

2 versie MCT.IATA Submenu  Verzending lithiumbatterijen  Wetenswaardigheden  MCT - bedrijfsinformatie  Indeling DGRlithiumbatterijen Hoofdmenu   Deze USB stick

3 versie MCT.IATA Het allereerste onderscheid is: Lithium ion batteries (including lithium polymer batteries) Doorgaans oplaadbaar Lithium metal batteries (including lithium alloy batteries) Doorgaans niet oplaadbaar Proper Shipping Name Lithium Een tweede onderscheid is: wel - nietmet apparaten verpakt - welmet apparaten verpakt niet UNnr  naar hoofdmenu

4 versie MCT.IATA Lithium ion batteries (including lithium polymer batteries) niet met of in apparaten wel niet UNnr met apparaten verpakt in apparaten verpakt pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Lithium metal batteries niet met of in apparaten met apparaten verpakt in apparaten verpakt Packing Instruction Lithium  naar hoofdmenu

5 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Lithium metal batteries niet met of in apparaten De indeling van deze 6 verpakkings -instructies is heel uniform. Packing Instruction Lithium Lithium ion batteries (including lithium polymer batteries) niet met of in apparaten met apparaten verpakt in apparaten verpakt met apparaten verpakt in apparaten verpakt  naar hoofdmenu

6 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Section I is voor de zwaardere lithium cellen en batterijen Section II is voor de lichtere lithium cellen en batterijen. Dit roept de volgende vragen op: verschil cellen en batterijen wanneer zwaar/licht? Packing Instruction Lithium  naar hoofdmenu

7 versie MCT.IATA Packing Instruction Lithium pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Een lithium cell: Een enkelvoudige ingekapselde elektrochemische eenheid waarin zich lithium bevindt dat een elektrische spanning opwekt. Een lithium batterij: In serie geschakelde lithium cellen.  naar hoofdmenu

8 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Een zwaardere lithium batterij: Levert meer dan 100 Watt-uur energie Packing Instruction Lithium Lithium ion Een zwaardere lithium cel: Levert meer dan 20 Watt-uur energie  naar hoofdmenu

9 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Een lichtere lithium cell: Levert minder dan 20 Watt-uur energie Een lichtere lithium batterij: Levert minder dan 100 Watt-uur energie Packing Instruction Lithium Lithium ion  naar hoofdmenu

10 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Een zwaardere lithium batterij: Bevat meer dan 2 gram Li-metaal Packing Instruction Lithium Lithium metal Een zwaardere lithium cel: Bevat meer dan 1 gram Li-metaal  naar hoofdmenu

11 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Een lichtere lithium cell: Bevat minder dan 1 gram Li-metaal Een lichtere lithium batterij: Bevat minder dan 2 gram Li-metaal Packing Instruction Lithium Lithium metal  naar hoofdmenu

12 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Section I is voor de zwaardere lithium cellen en batterijen Section II is voor de lichtere lithium cellen en batterijen. Packing Instruction Lithium Deze pi’s zijn verdeeld in sections  naar hoofdmenu

13 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Section I is voor de zwaardere lithium cellen en batterijen Section II is voor de lichtere lithium cellen en batterijen. In of met apparaten Packing Instruction Lithium  naar hoofdmenu

14 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 = = Packing Instruction Lithium Zonder apparaten Section IB is voor een groot aantal lichtere cellen en batterijen in 1 verpakking Vele kleintjes maken een grote  naar hoofdmenu

15   versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Zonder apparaten Section IB Is dus voor een groot aantal lichtere cellen en batterijen in 1 verpakking De grenzen bij lithium ion zijn te vinden in Tabel 965-II De grenzen bij lithium metal zijn te vinden in Tabel 968-II (  op de tabellen om ze te zien)  naar hoofdmenu 

16 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Section I (pi 966, 967, 969, 970) en Section IA (pi 965 en 968), Is dus voor zwaardere cellen en batterijen in 1 verpakking Section II Is dus voor lichtere cellen en batterijen in 1 verpakking Section IB (pi 965, 968) Is dus voor een groot aantal lichtere cellen en batterijen in 1 verpakking Samenvatting  naar hoofdmenu 

17 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Li- Ion Hoeveel mag er in 1 pakket? Li- Metal UNnrpi  Section (  op de sections voor het antwoord) IAIBII IAIB I I I I sub-menu  naar hoofdmenu

18 versie MCT.IATA  Packing Instruction Lithium Hoeveel mag er in 1 pakket? Terug Hoofdmenu  naar hoofdmenu kiezen aub

19 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Tabel 965-II wanneer deze hoeveelheden overschreden worden geldt section IB. Anders section II (klik op  om terug te gaan) InhoudCell of batterij ≤ 2,7 Wh Cell > 2.7 Wh maar ≤ 20 Wh Batt. > 2.7 Wh maar ≤ 100 Wh max # per pakket geen grens8 cellen2 batterijen max kg per pakket 2,5 kgNvt Lithium ion, zonder apparaten   naar hoofdmenu

20 versie MCT.IATA  Packing Instruction Lithium Hoeveel mag er in 1 pakket? Terug Hoofdmenu  naar hoofdmenu klik aub

21 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Lithium metal, zonder apparaten Tabel 968-II wanneer deze hoeveelheden overschreden worden geldt section IB. Anders section II InhoudCell of batterij ≤ 0,3 gram Li Cell > 0,3 gram maar ≤ 1 gram Li Batt. > 0.3 gram maar ≤ 2 gram Li max # per pakket geen grens8 cellen2 batterijen max kg per pakket 2,5 kgNvt (klik op  om terug te gaan)   naar hoofdmenu

22 versie MCT.IATA  Packing Instruction Lithium Hoeveel mag er in 1 pakket? Terug Hoofdmenu  naar hoofdmenu klik aub

23 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Tabel 965-IA Inhoud UN3480 Cell > 20 Wh of batterij > 100 Wh vliegtuig Passagiers- of vrachtvliegtuig Alleen vrachtvliegtuig CAO max kg per pakket5 kg35 kg Lithium ion, zonder apparaten (klik op  om terug te gaan naar submenu)  naar hoofdmenu  legenda

24 versie MCT.IATA  Packing Instruction Lithium Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu  legenda

25 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Tabel 965-IB Inhoud UN3480 Cell ≤ 2,7 Wh of batterij ≤ 100 Wh  Verpakking overschrijdt tabel 965-II vliegtuig Passagiers- of vrachtvliegtuig Alleen vrachtvliegtuig CAO max kg per pakket10 kg Lithium ion, zonder apparaten Eigen verklaring Soort Pas op Beschadigd? Tel nr  naar hoofdmenu (klik op  om terug te gaan naar submenu)  legenda

26 versie MCT.IATA  Packing Instruction Lithium Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu  legenda

27 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Tabel 965-II Inhoud UN3480 Cell ≤ 2,7 Wh of batterij ≤ 100 Wh  Verpakking overschrijdt tabel 965-II NIET vliegtuig Passagiers- of vrachtvliegtuig Alleen vrachtvliegtuig CAO max kg per pakket  Verpakking overschrijdt tabel 965-II NIET Lithium ion, zonder apparaten Eigen verklaring Soort Pas op Beschadigd? Tel nr stevige doos  naar hoofdmenu (klik op  om terug te gaan naar submenu)  legenda

28 versie MCT.IATA  Packing Instruction Lithium Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu  legenda

29 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Tabel 966-I Inhoud UN3481 Cell > 20 Wh of batterij > 100 Wh vliegtuig Passagiers- of vrachtvliegtuig Alleen vrachtvliegtuig CAO max kg per pakket5 kg35 kg Lithium ion, samen met apparaten  naar hoofdmenu (klik op  om terug te gaan naar submenu)  legenda

30 versie MCT.IATA  Packing Instruction Lithium Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu  legenda

31 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Tabel 966-II Inhoud UN3481 Cell < 20 Wh of batterij < 100 Wh vliegtuig Passagiers- of vrachtvliegtuig Alleen vrachtvliegtuig CAO max kg per pakket5 kg Lithium ion, samen met apparaten Eigen verklaring Soort Pas op Beschadigd? Tel nr stevige doos  naar hoofdmenu (klik op  om terug te gaan naar submenu)  legenda

32 versie MCT.IATA  Packing Instruction Lithium Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu  legenda

33 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Tabel 967-I Inhoud UN3481 Cell > 20 Wh of batterij > 100 Wh vliegtuig Passagiers- of vrachtvliegtuig Alleen vrachtvliegtuig CAO max kg per pakket5 kg35 kg Lithium ion, in apparaten  naar hoofdmenu (klik op  om terug te gaan naar submenu)  legenda

34 versie MCT.IATA  Packing Instruction Lithium Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu  legenda

35 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Tabel 967-II Inhoud UN3481 Cell < 20 Wh of batterij < 100 Wh vliegtuig Passagiers- of vrachtvliegtuig Alleen vrachtvliegtuig CAO max kg per pakket5 kg Lithium ion, in apparaten Eigen verklaring Soort Pas op Beschadigd? Tel nr stevige doos  naar hoofdmenu (klik op  om terug te gaan naar submenu)  legenda

36 versie MCT.IATA  Packing Instruction Lithium Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu  legenda

37 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Tabel 968-IA Inhoud UN3090 Cell > 1 g of batterij > 2 g vliegtuig Passagiers- of vrachtvliegtuig Alleen vrachtvliegtuig CAO max kg per pakket2,5 kg35 kg Lithium metal, zonder apparaten  naar hoofdmenu (klik op  om terug te gaan naar submenu)  legenda

38 versie MCT.IATA  Packing Instruction Lithium Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu  legenda

39 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Tabel 968-IB Inhoud UN3090 Cell ≤ 1 g of batterij ≤ 2 g  Verpakking overschrijdt tabel 968-II vliegtuig Passagiers- of vrachtvliegtuig Alleen vrachtvliegtuig CAO max kg per pakket2,5 kg G Lithium metal, zonder apparaten Eigen verklaring Soort Pas op Beschadigd? Tel nr  naar hoofdmenu (klik op  om terug te gaan naar submenu)  legenda

40 versie MCT.IATA  Packing Instruction Lithium Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu  legenda

41 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Tabel 968-II Inhoud UN3090 Cell ≤ 1 g of batterij ≤ 2 g  Verpakking overschrijdt tabel 968-II NIET vliegtuig Passagiers- of vrachtvliegtuig Alleen vrachtvliegtuig CAO max kg per pakket  Verpakking overschrijdt tabel 968-II NIET Lithium metal, zonder apparaten Eigen verklaring Soort Pas op Beschadigd? Tel nr stevige doos  naar hoofdmenu  legenda

42 versie MCT.IATA  Packing Instruction Lithium Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu  legenda

43 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Tabel 969-I Inhoud UN3091 Cell > 1 g of batterij > 2 g vliegtuig Passagiers- of vrachtvliegtuig Alleen vrachtvliegtuig CAO max kg per pakket5 kg35 kg Lithium metal, samen met apparaten  naar hoofdmenu (klik op  om terug te gaan naar submenu)  legenda

44 versie MCT.IATA  Packing Instruction Lithium Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu  legenda

45 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Tabel 969-II Inhoud UN3091 Cell ≤ 1 g of batterij ≤ 2 g vliegtuig Passagiers- of vrachtvliegtuig Alleen vrachtvliegtuig CAO max kg per pakket5 kg Lithium metal, samen met apparaten Eigen verklaring Soort Pas op Beschadigd? Tel nr stevige doos  naar hoofdmenu (klik op  om terug te gaan naar submenu)  legenda

46 versie MCT.IATA  Packing Instruction Lithium Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu  legenda

47 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Tabel 970-I Inhoud UN3091 Cell > 1 g of batterij > 2 g vliegtuig Passagiers- of vrachtvliegtuig Alleen vrachtvliegtuig CAO max kg per pakket5 kg35 kg Lithium metal, in apparaten  naar hoofdmenu (klik op  om terug te gaan naar submenu)  legenda

48 versie MCT.IATA  Packing Instruction Lithium Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu  legenda

49 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Packing Instruction Lithium Tabel 970-II Inhoud UN3091 Cell ≤ 1 g of batterij ≤ 2 g vliegtuig Passagiers- of vrachtvliegtuig Alleen vrachtvliegtuig CAO max kg per pakket5 kg Lithium metal, in apparaten Eigen verklaring Soort Pas op Beschadigd? Tel nr stevige doos  naar hoofdmenu (klik op  om terug te gaan naar submenu)  legenda

50 versie MCT.IATA  Packing Instruction Lithium Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu  legenda

51 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Legenda PI Lithium UN gekeurde verpakking vereist  naar hoofdmenu (klik op  om terug te gaan naar submenu)  

52 versie MCT.IATA  Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu Legenda PI Lithium

53 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 DGD vereist  naar hoofdmenu (klik op  om terug te gaan naar submenu)   Legenda PI Lithium

54 versie MCT.IATA  Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu Legenda PI Lithium

55 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Klasse 9 gevaarsetiket  naar hoofdmenu (klik op  om terug te gaan naar submenu)   Legenda PI Lithium

56 versie MCT.IATA  Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu Legenda PI Lithium

57 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Lithium waarschuwingsetiket  naar hoofdmenu Handling label (klik op  om terug te gaan naar submenu)   Legenda PI Lithium

58 versie MCT.IATA  Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu Legenda PI Lithium

59 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Hierop moet te lezen zijn dat de zending: lithium cellen of batterijen bevat voorzichtig behandeld moet worden omdat er bij beschadiging brandgevaar is De procedures die bij beschadiging gevolgd moeten worden Een contact telefoonnummer voor nadere informatie Eigen verklaring Soort Pas op Beschadigd? Tel nr  naar hoofdmenu (klik op  om terug te gaan naar submenu)   Legenda PI Lithium

60 versie MCT.IATA  Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu Legenda PI Lithium

61 versie MCT.IATA pi 966 pi 967 pi 968 pi 969 pi 970 pi 965 Stevige doos stevige doos  naar hoofdmenu Deze hoeft niet UN gekeurd te zijn maar: moet een valtest van 1,2 meter kunnen doorstaan waarbij de inhoud intact blijft en niet kan kortsluiten (klik op  om terug te gaan naar submenu)    Eind legenda PI Lithium

62 versie MCT.IATA  Hoeveel mag er in 1 pakket?  naar hoofdmenu naar submenu Eind legenda PI Lithium

63 versie MCT.IATA Lithium  Lithium informatie  Video’s Wetenswaardigheden  naar hoofdmenu

64 versie MCT.IATA Lithium in zuivere vorm is een heel licht metaal. Als element (Li) komt het op de derde plaats na waterstof en helium. Het wordt ook veelvuldig toegepast bij de fabricage van batterijen. Kleine batterijen kunnen al een hoge elektrische waarde hebben. Bij kortsluiting kan er snel een hoge temperatuur ontstaan die via een kettingreactie (thermal runaway) tot explosies kan leiden. Wetenswaardigheden Lithium informatie  naar hoofdmenu 

65 versie MCT.IATA Van verschillende vliegtuigcatastrophes moet aangenomen worden dat zij veroorzaakt zijn door deze onverwachte explosiviteit. Door hun aantrekkelijke technische eigenschappen zullen batterijen waarin lithium zit steeds meer worden toegepast. Vandaar dat er veel aandacht is voor deze batterijen en dat de regels streng worden toegepast. Wetenswaardigheden Lithium informatie  naar hoofdmenu 

66 versie MCT.IATA Video’s Wetenswaardigheden  naar hoofdmenu Druk Tempertuurbelasting Doorboren Battery burnout Blussen 

67 versie MCT.IATA MCT Van Hemessenkade BH WOUBRUGGE tel fax cel www: https://www.facebook.com/mct.iata/infohttps://www.facebook.com/mct.iata/info MCT - bedrijfsinformatie  naar hoofdmenu MCT – gespecialiseerd:  Trainingen Gevaarlijke Stoffen  Veiligheidsadviseur Vervoer Gevaarlijke Stoffen  Vertalingen – ook beëdigde – in/uit Engels 

68 versie MCT.IATA Trainingen Gevaarlijke Stoffen  naar hoofdmenu MCT verzorgt verschillende trainingen op het gebied van veilig omgaan met gevaarlijke stoffen  In de luchtvaart  Vervoer over land  Vervoer per zeeschip  Opslag van gevaarlijke stoffen 

69 versie MCT.IATA Trainingen Gevaarlijke Stoffen  naar hoofdmenu In de luchtvaart Het is bedrijven wettelijk niet toegestaan om gevaarlijke stoffen voor luchtvervoer aan te bieden of te behandelen, tenzij men hiertoe erkend is door Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Het soort erkenning is afhankelijk van de schakel die het bedrijf in de transportketen bekleedt: A - erkenning afzender van gevaarlijke stoffen B - erkenningvrachtagent / expediteur C - erkenninggrondafhandelaar namens de luchtvaartmaatschappij D - erkenningluchtvaartmaatschappij E - statusafzender namens particulier of ander bedrijf Bedrijven verkrijgen deze erkenning slechts indien zij, zoals bepaald is in artikel 4 lid b van de Regeling erkenningen vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht over voldoende personeelsleden beschikken die het certificaat van het door de minister erkend examen hebben behaald. Deze cursus is een door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu erkende opleiding welke wordt afgesloten met een formele eindtoets. 

70 versie MCT.IATA  naar hoofdmenu In de luchtvaart Bij een voldoende resultaat wordt men opgenomen in het register van personen met een bevoegdheid voor de aanname en behandeling van gevaarlijke stoffen zoals dat bijgehouden wordt door de Inspectie Leefomgeving en Transport. (ILT) Deze bevoegdheid die voor de eerste keer verkregen wordt na een 4 daagse Basis training blijft 2 jaar geldig. Daarna volgt men om de twee jaar een herhalingsdag. MCT is door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu erkend als opleidingsinstituut en examen instantie onder nummer ILT / CAA WLV / 12. Awareness Onder dit hoofdje biedt MCT een serie cursussen met een minder formeel maar niet minder belangrijk karakter. Doel, aard en invulling worden met de opdrachtgever afgestemd.  Trainingen Gevaarlijke Stoffen 

71 versie MCT.IATA  naar hoofdmenu Vervoer over land Chauffeurs van vrachtwagens beladen met gevaarlijke stoffen moeten in het bezit zijn van het vakbekwaamheidsbewijs, in de volksmond het ADR rijbewijs. Dit examen wordt afgenomen door het CCV te Rijswijk, een afdeling van het CBR. MCT organiseert deze cursussen niet zelf, maar stelt wel docenten ter beschikking aan organisaties die dit wel doen, doorgaans rijscholen met gespecialiseerde programma's. Voor ander personeel dan chauffeurs die in hun functie te maken hebben met gevaarlijke stoffen zoals planners of magazijnmedewerkers biedt MCT Awareness cursussen die het veilig omgaan met gevaarlijke stoffen bevorderen.  Trainingen Gevaarlijke Stoffen 

72 versie MCT.IATA  naar hoofdmenu Vervoer per zeeschip De regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen in zeeschepen worden internationaal voorgeschreven door de IMDG-code. Deze is opgesteld door de IMO (International Maritime Organisation), een afdeling van de Verenigde Naties en bijgevolg ondersteund door vrijwel alle landen ter wereld. MCT organiseert bedrijfstrainingen die er op gericht zijn deze regels goed toe te passen (basistraining IMDG) alsook speciale op specifieke functies afgestemde trainingen. Hier bestaan ook e-learning cursussen van, die via MCT gevolgd kunnen worden.  Trainingen Gevaarlijke Stoffen 

73 versie MCT.IATA  naar hoofdmenu Opslag van gevaarlijke stoffen CPR15 en PGS15 In het algemeen is een bedrijf dat gevaarlijke stoffen wil opslaan gehouden hiervoor toestemming aan te vragen bij de lokale overheid, de gemeente. Zo’n milieuvergunning wordt periodiek opnieuw bekeken, maar geeft tussentijds wel aan dat er verantwoord wordt opgeslagen. Om te voorkomen dat de voorwaarden heel sterk per gemeente verschillen zijn er wel algemene richtlijnen opgesteld waarop bij de totstandkoming van een milieuvergunning wordt getoetst. Deze richtlijnen staan bekend als PGS15 (de vroegere versie heette CPR15). Er mag van worden afgeweken, maar dat moet dan wel onderbouwd worden. Het kan voor een bedrijf dat zo’n vergunning wil aanvragen of die met de milieudienst contact heeft interessant zijn zich in deze regels te verdiepen. Daarvoor is de training Orientatie op PGS15 (1 dag) van MCT bijzonder geschikt  Trainingen Gevaarlijke Stoffen 

74 versie MCT.IATA Veiligheidsadviseur vervoer Gevaarlijke Stoffen  naar hoofdmenu De richtlijn Veiligheidsadviseur heet officieel: Richtlijn 96/35/EG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 3 juni 1996 betreffende de aanwijzing en de beroepsbekwaamheid van de veiligheidsadviseur voor het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg, per spoor of over de binnenwateren (gepubliceerd in Publicatieblad van de EG L 145). Deze richtlijn is overgenomen in het geherstructureerde ADR, waardoor de werking zich ook tot buiten de EU uitstrekt. De bepalingen met betrekking tot de veiligheidsadviseur zijn opgenomen in paragraaf t/m In subsectie van het ADR/VLG wordt de volgende eis aan ondernemingen gesteld: ‘Elke onderneming, waarvan de bedrijvigheid het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, of met dit vervoer samenhangende laad- of loswerkzaamheden omvat, moet één of meer veiligheidsadviseurs voor het vervoer van gevaarlijke goederen benoemen, die ermee zijn belast te helpen bij de preventie van de aan dit soort activiteiten verbonden gevaren voor de veiligheid van personen, bezittingen of het milieu.’ De bedrijfsleiding wijst in dit kader een interne of externe veiligheidsadviseur aan als veiligheidsadviseur van het bedrijf, waarmee wordt voldaan aan het gestelde in artikel – van het VLG/ADR. 

75 versie MCT.IATA Veiligheidsadviseur vervoer Gevaarlijke Stoffen  naar hoofdmenu De veiligheidsadviseur werkt onder de verantwoordelijkheid van de bedrijfsleiding, hetgeen betekent, dat de bedrijfsleiding te allen tijde verantwoordelijk blijft en niet de veiligheidsadviseur. Dit geldt voor de verantwoordelijkheid van zowel een interne als externe veiligheidsadviseur. Paul Karis van MCT is een gecertificeerd veiligheidsadviseur gevaarlijke stoffen en kan als externe veiligheidsadviseur bovenomschreven taak uitoefenen. 

76 versie MCT.IATA Vertalingen – ook beëdigde – in/uit Engels  naar hoofdmenu Paul Karis is beëdigd Tolk Vertaler Engels. Hij heeft ervaring met de vertaling van technisch georiënteerde teksten Hij werkt onder meer in opdracht van het Ministerie van Rijkswaterstaat Exis Techologies ABN-AMRO. 

77 versie MCT.IATA Deze USB stick is een presentje van MCT, een trainingsinstituut dat zich onder meer gespecialiseert in de regelgeving rond gevaarlijke stoffen. Wij hopen dat de uitleg van de eerste menukeuze bij zal dragen aan begrip van de soms wat wijdlopige regels; de verzending van de tweede menukeuze een snelle referentie geeft voor een specifieke zending; de wetenswaardigheden van de derde menukeuze niet alleen wat achtergronden verschaft waarom er bijzondere regels nodig zijn, maar dat ook de video’s daar extra overtuiging aan zullen geven. Deze USB stick  naar hoofdmenu 

78 versie MCT.IATA Uitgebreidere informatie In de DGR (Dangerous Goods Regulations) van de IATA staan alle regels (van alle stoffen) opgesomd, Een gespecialiseerde versie die al deze aspecten verzamelt voor Lithium batterijen is op een CD verzameld getiteld Lithium Battery Shipping Guidelines. Deze USB stick  naar hoofdmenu Deze is bij de IATA of haar verkoopkanalen te bestellen. 


Download ppt "Versie MCT.IATA Welkom bij Paul Karis"

Verwante presentaties


Ads door Google