De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kim Vanhessche Studente Kleuteronderwijs 3BAKO PROJECT ERFGOEDEDUCATIE Speurneuzen in het verleden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kim Vanhessche Studente Kleuteronderwijs 3BAKO PROJECT ERFGOEDEDUCATIE Speurneuzen in het verleden."— Transcript van de presentatie:

1 Kim Vanhessche Studente Kleuteronderwijs 3BAKO PROJECT ERFGOEDEDUCATIE Speurneuzen in het verleden

2 INLEIDEND WOORDJE

3  1: Motivatie casestudy  2: Samenwerkingen erfgoed en onderwijs OVERZICHT THEORETISCH DEEL

4  Omgevingsonderwijs  Erfgoed als doel en als middel  Meervoudige intelligentie volgens Gardner  Bereiken van doelen 1:MOTIVATIE CASESTUDY

5 Waarom omgevingsonderwijs?  1) Brengt de werkelijkheid terug naar de klas en is een goed middel tot vakoverschrijdend werken.  2) Is een manier om waardering voor en een band met de omgeving op te bouwen.  3) Dwingt tot actief en zelfstandig leren. De kinderen zullen zelf moeten waarnemen, vragen stellen, vergelijken, interpreteren, analyseren, reduceren,… OMGEVINGSONDERWIJS

6 Erfgoed als middelErfgoed als doel ERFGOED ALS MIDDEL EN ALS DOEL

7 MEERVOUDIGE INTELLIGENTIE

8 Ontwikkelingsplan  OA’s  Leerlijnen Leerplannen  Leerplandoelen BEREIKEN VAN DOELEN

9  Samenwerkingen op lokaal vlak  Overleg met schepen van cultuur en onderwijs van de gemeente Zwevegem  Heemkundige kring ‘Mulnis’ Zwevegem  Bespreking met directeur van basisschool Moen  Verdiepen in het thema 3:SAMENWERKINGEN ERFGOED EN ONDERWIJS

10  Eigen project uitwerken  Entree van het project  Bagage  Eigen werk  Presentatie  Kort videofragment OVERZICHT PRAKTISCHE DEEL

11  Methode volgens het handboek Hereduc: korte uitleg  1: Entree van het project  2: Bagage  3: Eigen werk  4: Presentatie EIGEN PROJECT UITWERKEN

12  Inleiding in de klas  kennismaken met: de koffer  oude voorwerpen  meneer Snorremans 1: ENTREE VAN HET PROJECT

13  Bezoek aan het heemkundig museum in Moen  Opdracht 1:  Met ganzenpassen door het museum 2: BAGAGE

14  Bezoek aan het heemkundig museum in Moen  Opdracht 2:  Snaterlachen met foto’s

15  Foto’s bewerken met Tuxpaint  Verleden  Heden  Toekomst  Voorwerpen van toekomst bedenken  Maken van een krantenartikel  3: EIGEN WERK

16 4: PRESENTATIE: ENKELE WERKJES VAN DE KLEUTERS verleden Heden Toekomst

17 4: PRESENTATIE: ENKELE WERKJES VAN DE KLEUTERS verleden Heden Toekomst

18 4: PRESENTATIE

19 KORT VIDEOFRAGMENT

20 BESLUIT

21  Bij deze wil ik enkele mensen bedanken voor de steun en de hulp doorheen het project  Juf Charline en Juf Benedict van de vrije basischool Moen  Mevrouw Sabine Rommens, gids van het heemkundig museum Moen  Mevrouw Ann Cosaert, Schepen van onderwijs en cultuur Zwevegem  Lectoren van het expertisecentrum KATHO Tielt  Familie en vrienden voor hun steun en helpende handen DANKWOORD

22 DANK U WEL VOOR UW AANDACHT!

23 ZIJN ER NOG VRAGEN?


Download ppt "Kim Vanhessche Studente Kleuteronderwijs 3BAKO PROJECT ERFGOEDEDUCATIE Speurneuzen in het verleden."

Verwante presentaties


Ads door Google