De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opleiding Fysiotherapie Hogeschool Zuyd Opleiding Fysiotherapie Hogeschool Zuyd Opleiding Fysiotherapie Hogeschool Zuyd.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opleiding Fysiotherapie Hogeschool Zuyd Opleiding Fysiotherapie Hogeschool Zuyd Opleiding Fysiotherapie Hogeschool Zuyd."— Transcript van de presentatie:

1 Opleiding Fysiotherapie Hogeschool Zuyd Opleiding Fysiotherapie Hogeschool Zuyd Opleiding Fysiotherapie Hogeschool Zuyd

2 Een curriculum bouwen m.b.v. 4C/ID, daar kom je pas verder mee! Monique v.d. Broek Dorien Gerards Yolande Nelissen

3 …..Daar kom je pas verder mee ! Cohort versus Cohort Cohort versus Cohort Vraagstelling: Welke verschillen in uitkomstmaten zijn er tussen beide groepen? Vraagstelling: Welke verschillen in uitkomstmaten zijn er tussen beide groepen? Meetinstrument: Vragenlijst facultaire blokevaluatie. (Het competentiegericht curriculum gebouwd met als leidraad 4C/ID, Gerards/van den Broek/Nelissen, Onderzoek van Onderwijs, juni 2007) Meetinstrument: Vragenlijst facultaire blokevaluatie. (Het competentiegericht curriculum gebouwd met als leidraad 4C/ID, Gerards/van den Broek/Nelissen, Onderzoek van Onderwijs, juni 2007)

4 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Onderzoek fysiotherapie Hogeschool Zuyd Algemene indruk blok Algemene indruk blok Taken,OWG,Tutoren Taken,OWG,Tutoren Colleges Colleges Trainingen, Trainers Trainingen, Trainers Studiemateriaal Studiemateriaal Studiebelasting Studiebelasting

5 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Resultaten: Op alle onderdelen/ subonderdelen een (significante) verbetering. Behalve op onderdeel organisatie en blokboek als spoorboekje bij blok 1.2 Behalve op onderdeel organisatie en blokboek als spoorboekje bij blok 1.2

6 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Resultaten: Dankzij invoer 4C/ID model in bestaand curriculum (PGO+).

7 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Discussie onderzoek: Aanzet tot zelfstudie Interessant en nuttig Stimuleert tot koppeling theorie en vaardigheden. => Aanzet tot zelfstudie Interessant en nuttig Stimuleert tot koppeling theorie en vaardigheden. => Authentieke leertaken Authentieke leertaken

8 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Discussie onderzoek: Waardering ondersteunend studiemateriaal. Waardering ondersteunende colleges. Brengt verdieping van leerstof( deep theory). => Ondersteunende informatie Waardering ondersteunend studiemateriaal. Waardering ondersteunende colleges. Brengt verdieping van leerstof( deep theory). => Ondersteunende informatie

9 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Discussie onderzoek Bevordert aansluiting van VH op leertaak en v.v. Stimuleert zelfstudie en zelfoefenen => Bevordert aansluiting van VH op leertaak en v.v. Stimuleert zelfstudie en zelfoefenen => Deeltaak oefening Deeltaak oefening

10 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Discussie onderzoek: Ondersteuning VH door protocollen en uitvoeringsstandaarden. Waardering JIT colleges. => J.I.T Ondersteuning VH door protocollen en uitvoeringsstandaarden. Waardering JIT colleges. => J.I.T

11 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Een curriculum bouwen met het 4 C/ID… PGO curriculum ’98 PGO curriculum ’98 Uitgevoerd en geëvalueerd Uitgevoerd en geëvalueerd PGO + PGO +

12 Belangrijkste opmerkingen : Routine vaardigheden voor begin stage Routine vaardigheden voor begin stage Transfer van vaardigheden naar andere context Transfer van vaardigheden naar andere context Toepassen anatomie, fysiologie en pathologie Toepassen anatomie, fysiologie en pathologie Conclusie: Studenten hebben van alles geleerd, maar… ….. Kunnen moeilijk vertaalslag maken van opleiding naar praktijk Conclusie: Studenten hebben van alles geleerd, maar… ….. Kunnen moeilijk vertaalslag maken van opleiding naar praktijk

13 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Vraag: Hoe veranderen we het onderwijs zodanig dat het beter aansluit bij de praktijk ?

14 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Invoering 4C/ID. Welke keuzes heeft opleiding Fysiotherapie gemaakt in het stappenplan 4C/ID ? Welke keuzes heeft opleiding Fysiotherapie gemaakt in het stappenplan 4C/ID ? Welke variatie is er aanwezig in de blokken 1.1 en 2.4? Welke variatie is er aanwezig in de blokken 1.1 en 2.4?

15 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Orientatie fase Landelijk beroepsprofiel fysiotherapie 2005 competenties curriculum Competentie beroeps-ontwikkelaar Competentie Hulpverlener Competentie manager

16 Ontwerpfase

17 Stap 1 t/m 5 Competentie Hulpverlener Stap 1 concretiseren inhoud blok (blauwdruk) en werkveld raadplegen Stap 3 Vaardighedenboom Stap 4 Taakklasse Stap 5 Groep leertaken van competentie Stap 2 (deel)competenties BPG en werkveld

18 Stap 1 t/m 5 Competentie Hulpverlener Stap 1 concretiseren inhoud blok (blauwdruk) en werkveld raadplegen Stap 3 Vaardighedenboom Stap 4 Taakklasse Stap 5 Groep leertaken van competentie Stap 2 (deel)competenties BPG en werkveld

19 Stap 1 t/m 5 Competentie Hulpverlener Stap 1 concretiseren inhoud blok (blauwdruk) en werkveld raadplegen Stap 3 Vaardighedenboom Stap 4Taakklasse Stap 5 Groep leertaken van competentie Stap 2 (deel)competenties BPG en werkveld

20 Stap 1 t/m 5 Competentie Hulpverlener Stap 1 concretiseren inhoud blok (blauwdruk) en werkveld raadplegen Stap 3 Vaardighedenboom Stap 4 Taakklasse Stap 5 Groep leertaken van competentie Stap 2 (deel)competenties BPG en werkveld

21 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Voorbeelden Twee blokken: 1.1 en 2.4 Twee blokken: 1.1 en 2.4 Geheel eigen blokteams => geheel eigen uitwerking van het model Geheel eigen blokteams => geheel eigen uitwerking van het model Dus: 4C/ID leidt tot verscheidenheid. Dus: 4C/ID leidt tot verscheidenheid.

22 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007

23 Waar gaat het blok over? De fysiotherapeut als hulpverlener als hulpverlener in de preventieve gezondheidszorg.

24 risicofactoren roken alcohol drugs zware boekentassen weinig bewegen veel eten

25 Risico’s longproblemen zenuwproblemen hersenafwijkingen rugklachten slechte conditie Overbelasting door overgewicht

26 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 (willekeurig) 2 casuistieken Bulletje en Bonestaak (Mylaine Roelofs, 2005)

27 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007

28

29

30 blok 1.1 beweegprogramma’s

31 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Tenslotte 2 weken----- herhalen 2 weken----- herhalen Buurman Janssen Buurman JanssenScreeningOnderzoekBehandelingEvaluatie(SIMPAT)

32 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Inhoud blok 1.1 Medische trainingstherapie

33 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Hoe zit blok 1.1 in elkaar? 10 weken competent 5 weken Julia en JosBuurman Janssen …snuffelstage…

34 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007

35 Waar gaat het blok over? De fysiotherapeut als hulpverlener in de curatieve gezondheidszorg.

36 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Bio-psycho-sociale problematiek van het bewegingssysteem (Chronische pijn) Conflicten met behandelaars partner en familie Disfunctioneren voor dagelijkse activiteiten Relatie tussen schade en pijn onduidelijk afname zelfvertrouwen Sociaal isolement Naast pijn ook verstoring van het psychosociaal functioneren

37 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Om welke patiënten gaat het ?

38 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Keuze…samen met werkveld De praktijk in huis halen !

39 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Hoe zit het blok 2.4 in elkaar? 5 weken competent 3 weken Project chronische pijnLeertaken: rug, CANS, hoofdpijn, fibromyalgie, hyperventilatie Simpat.

40 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Vaardigheden boom ScreeningOnderzoekBehandelingEvaluatie

41 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Vaardigheden boom ScreeningOnderzoekBehandelingEvaluatie

42 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Taakklasse Niveau 1 Niveau 1 Eigen belevingswereld Eenvoudige pathologie Niveau 2: Niveau 2: Lichte beperkingen Geen indicatie voor verdere somatische diagnostiek Actieve attitude Sociaal psychisch stabiel

43 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Authentieke leertaak Risico op houdingsafwijkingen en overgewicht Risico op houdingsafwijkingen en overgewicht Diabetes Diabetes Multiprofessioneel werken Multiprofessioneel werken E é n project en vijf leertaken E é n project en vijf leertaken

44 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Ondersteuning en JIT Experts Experts Vaardigheden cahier Vaardigheden cahier Afname in ondersteuning Afname in ondersteuning Workshops Workshops

45 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Variatie Houdingsprobleem Houdingsprobleem Overgewicht Overgewicht Diabetes Diabetes Chronische a-specifieke rugpijn Chronische a-specifieke rugpijn Hoofdpijn Hoofdpijn Project chronische pijn Project chronische pijn CANS CANS Fibromyalgie Fibromyalgie Hyperventilatie Hyperventilatie

46 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Backwardchaining Wel ! Wel ! Niet ! Niet !

47 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Stap 9: Uitwerken toetsen Compentietoets Compentietoets Blokvaardigheden Blokvaardigheden Theorietoets Theorietoets Curriculumvaardigheden Curriculumvaardigheden Andere vormen (project, presentatie etc.) Andere vormen (project, presentatie etc.)

48 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november 2007 Stap 10: Evaluatiefase Studenten evalueren taken en blokken Studenten evalueren taken en blokken Docenten evalueren taken en blokken Docenten evalueren taken en blokken BPG schrijft evaluatieverslag met actiepunten. BPG schrijft evaluatieverslag met actiepunten.

49 Curriculumcie Hogeschool Zuyd november C/ID….. Betekent: In 10 stappen naar een beter curriculum… Betekent: In 10 stappen naar een beter curriculum…

50


Download ppt "Opleiding Fysiotherapie Hogeschool Zuyd Opleiding Fysiotherapie Hogeschool Zuyd Opleiding Fysiotherapie Hogeschool Zuyd."

Verwante presentaties


Ads door Google