De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aanraken a.u.b. ervaring, emotie, authenticiteit, flow en bezieling Culturele Onderwijstentoonstelling Amersfoort, 23 januari 2008 Ruben Smit (Reinwardt.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aanraken a.u.b. ervaring, emotie, authenticiteit, flow en bezieling Culturele Onderwijstentoonstelling Amersfoort, 23 januari 2008 Ruben Smit (Reinwardt."— Transcript van de presentatie:

1 Aanraken a.u.b. ervaring, emotie, authenticiteit, flow en bezieling Culturele Onderwijstentoonstelling Amersfoort, 23 januari 2008 Ruben Smit (Reinwardt Academie)

2 Joseph Pine en James Gilmore schreven het boek ‘The experience Economy – Work Is Theatre and Every Business a Stage’. ervaring

3

4

5

6 In het Educatieve Domein absorberen we op actieve wijze de informatie ervaring

7

8 In het Entertainment domein nemen we passief waar wat wordt aangeboden (zoals een filmprogramma). ervaring

9

10 In het Esthetische Domein worden we emotioneel in een omgeving onder- gedompeld, maar blijven we passief. ervaring

11

12 In het Escapistische Domein zijn we emotioneel en actief betroken bij een totaal ervaring ervaring

13 Beleving is de totaal ervaring van de vier domeinen

14

15 emotie Evolutionair gezien is een van de oudste delen van onze hersenen het limbische systeem.

16 emotie In dat limbische systeem wordt onder andere ons emotionele en geografische geheugen georganiseerd.

17 emotie Ook speelt het limbische systeem een centrale rol speelt in onze capaciteit belangrijke zaken te onthouden. ‘Memory’ Daniel Chester French ( )

18 emotie Essentieel bij nieuwe indrukken is de emotionele filtering daarvan door het limbische systeem. Launch Pad, Science Museum, Londen

19 emotie Memorabele gebeurtenissen krijgen een emotioneel stempel. Wat je emotioneel beleeft, onthoud je… Installatie van Höller, Tate Modern, Londen

20

21 De nieuwste publicatie van Pine en Gilmore heet ‘Authenticity – what consumers really want’ authenticiteit

22 Is what it says it is REAL FAKEREAL Is NOT what it says it is FAKE FAKE REAL Is NOT true to itselfIs TRUE to itself

23 authenticiteit REAL FAKE Het lijkt echt, maar het is nep!

24 authenticiteit FAKE REAL Het is nep, maar het biedt een echte ervaring.

25 authenticiteit FAKE Dubbel nep wordt kitsch… (Of wordt het dan camp?)

26 authenticiteit REAL Trouw aan zichzelf en de organisatie doet wat het zegt te zijn.

27 authenticiteit REAL Is what it says it is REAL FAKEREAL Is NOT what it says it isFAKE FAKE REAL Is NOT true to itself Is TRUE to itself We zoeken steeds meer ‘echte’ authenticiteit

28

29 flow Wat maakt intrinsieke motivatie los?

30 flow 'FLOW' Mihaly Csikszentmihalyi

31 flow ‘Flow’ ontstaat als een hoge uitdaging in balans is met hoge inzet van persoonlijke kwaliteiten. 'FLOW' LOW HIGH ChallengeChallenge S k i l l s

32 flow Stijgt de uitdaging vele malen boven je vaardigheid, dan leidt dat tot faalangst en overspannenheid. apathy anxiety LOW HIGH ChallengeChallenge S k i l l s stress

33 flow Inzet van hoge vaardigheden tegenover gebrek aan uitdaging leidt snel tot verveling en stress. apathy anxiety LOW HIGH ChallengeChallenge S k i l l s stress

34 flow ChallengeChallenge 'FLOW' LOW HIGH S k i l l s

35 flow Flow is: een balans tussen (hoge) uitdaging en (hoge) vaardigheid, controle en sterk gerichte aandacht, mentaal plezier een gevoel van speelsheid, vaak geen tijdsbesef. ChallengeChallenge 'FLOW' LOW HIGH S k i l l s

36 flow ChallengeChallenge 'FLOW' LOW HIGH S k i l l s Flow leidt tot plezier en inspiratie tijdens het leren.

37 begeestering

38

39 In evolutionaire zin is ‘bezieling’ het vermogen een surplus van eigen zin en energie te investeren in een ander.

40 begeestering De investering van dat energiesurplus door de ene kan leiden tot positieve verandering en transformatie van de ander.

41 begeestering Een vergeten woord is ‘magnaniem’. Het Latijnse magnus = groot en animus = ziel. In het Hindi is het woord mahatma vergelijkbaar en betekent ‘grote ziel’

42 begeestering Eigenschappen:  Optimisme

43 begeestering Eigenschappen:  Optimisme  Integriteit

44 begeestering Eigenschappen:  Optimisme  Integriteit  Ambitie

45 begeestering Eigenschappen:  Optimisme  Integriteit  Ambitie  Nieuwsgierigheid

46 begeestering Eigenschappen:  Optimisme  Integriteit  Ambitie  Nieuwsgierigheid  Empathie

47 begeestering De leerpsycholoog Lev Vygotsky introduceerde het begrip ‘de zone van de naaste ontwikkeling’.

48 begeestering De docent helpt de volgende stap te nemen apathy anxiety LOW HIGH ChallengeChallenge S k i l l s stress Evenwicht tussen uitdaging en vaardigheid Zone van naaste ontwikkeling HIGH

49 begeestering  Positief ‘overwinning’….  Leidt tot vergrote vaardigheid.  Het leerproces wordt zo (emotioneel) positief beïnvloed. apathy anxiety LOW HIGH ChallengeChallenge S k i l l s stress Evenwicht tussen uitdaging en vaardigheid HIGH

50 begeestering Ik wens u in uw werk veel authentieke aanraking met uw leerlingen en met authentiek erfgoed!

51 einde


Download ppt "Aanraken a.u.b. ervaring, emotie, authenticiteit, flow en bezieling Culturele Onderwijstentoonstelling Amersfoort, 23 januari 2008 Ruben Smit (Reinwardt."

Verwante presentaties


Ads door Google