De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stuurstand Online – het digitale clubblad van de TMC Nr. 7, jaargang 25 Juli 2014 In dit nummer o.a.: ◄ De Waterman loc Union Pacific ► Simon neemt afscheid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stuurstand Online – het digitale clubblad van de TMC Nr. 7, jaargang 25 Juli 2014 In dit nummer o.a.: ◄ De Waterman loc Union Pacific ► Simon neemt afscheid."— Transcript van de presentatie:

1 Stuurstand Online – het digitale clubblad van de TMC Nr. 7, jaargang 25 Juli 2014 In dit nummer o.a.: ◄ De Waterman loc Union Pacific ► Simon neemt afscheid ▼ Excursie Colofon Redactie Theo Nagel Leo Waterman Peter Smit Jos Schnitzler Hans Joosten Kopij & contact redactie@tmsc.nl De Stuurstand Is het officiële cluborgaan van de Twentse Modelspoorweg Club (TMC)

2 BESTUURSTAFeL Theo Nagel Voorzitter Hallo thuisblijvers! Vanuit de zonnige Côte d’Azur de maandelijkse Stuurstand. Om in vakantiesferen te blijven onder andere artikelen met Franse en Duitse onderwerpen, maar ook een fotoverslag van onze geslaagde clubexcursie. Zoals jullie bericht, verschijnt vanaf deze maand ons digitale clubblad niet alleen in PDF format maar ook in PowerPoint. Zeer aan te bevelen, omdat je dan ook grafische animaties beter kunt bekijken en we grotere bestanden kunnen mailen. Klik dus bij voorkeur de.pptx versie aan! Tijdens de Bestuursvergadering van 7 juli jongstleden hebben we stilgestaan bij de deelnemers en inrichting van de Open Dag op 26/10 (je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen, toch?). Ook hebben we besloten de aloude Klussenlijst weer in het leven te roepen – die kun je binnenkort op het prikbord zien en zullen we ook op de site zetten. Leden nieuws Jan Visser (donateur)per 11/06 nieuw email adres: janvisser1947@gmail.com janvisser1947@gmail.com Warrie Stuutbeëindiging aspirant lidmaatschap per 30/06 Arie van Haeftenbeëindiging aspirant lidmaatschap per 30/06 Jan Weugbeëindiging donateurschap Marco Haverkatebeëindiging donateurschap Wijzigingen zijn reeds in de nieuwe ledenlijst (01/07) doorgevoerd. Oproep Het redactieteam heeft dringend versterking nodig! Je hoeft echt geen journalist te zijn, maar schrijf ons eens een stukje over je eigen baan, modelbouwtrucs of spoorbelevenissen onderweg! Help mee ons clubblad nog fraaier te maken! Aanmelden kan via info@tmsc.nlinfo@tmsc.nl

3 Afscheid Tekst en foto’s: Theo Nagel Simon Printer zwaait af… Op maandag 30 juni verwelkomden we een bijzondere gast in de TMC ruimte… Paul Kuiper, alias Simon Printer, gaf ons de eer zijn allerlaatste column in hoogsteigen persoon te komen voorlezen. Dat gaf het bestuur de gelegenheid Paul met een kleine attentie te bedanken voor vele jaren leesplezier in ons club- blad Stuurstand. Paul mocht daarna zelf een model van de Sprinter rijden op onze baan, en dat ging hem goed af! Paul, nogmaals dank!

4 Uit de oude doos… Tekst en foto: Leo Waterman Van een kennis die spullen van haar dementerende man moest opruimen kreeg ik o.a. een folder van Oald Hengel uit 1974. Daarin stond een afbeelding van een schilderij van Henk ten Bos uit Hengelo. Het stelt de overweg Twekkelerweg-Parallelweg voor. Tijdperk onbekend; wie heeft er meer info?

5 Werk in uitvoering! Foto: Wim Kruijer Een ‘toevallige’ voorbijganger maakte wat snapshots van de werkzaamheden aan station Enschede…. Mocht u deze leden bekend voorkomen, graag even een mailtje naar de redactie!

6 Vakantie tips Tekst en foto’s Leo Waterman OKTORAIL Op de middag van 9 juni 2014, tweede Pinksterdag, werd in de Orangerie van het Grugapark in Essen de gloednieuwe modelbaan van Oktorail geopend. Een mail van Geert Klement had ons daar op attent gemaakt. Mijn vrouw en ik hadden het plan om de Ruhrtalradweg af te fietsen en reden die middag richting Hohen-Syburg om op de camping aldaar onze caravan neer te zetten. We wisten dat er slecht weer was aangekondigd en volgens plan hadden we ons tijdig op de camping geïnstalleerd. Maar ’s avonds barste er een onweer, een storm en een hagel los, zo heftig dat we het hefdak van onze caravan moesten sluiten om te voorkomen dat het eraf zou waaien. We hebben geluk gehad, anderen verloren hun dakluiken, wij alleen het dekzeiltje van de dissel. Later vernamen wij van de ongelooflijke schade, vooral aan de bomen in Essen, Essen dat graag als groenste stad van Europa had willen worden uitgeroepen, maar dat werd tenslotte Ljubljana. Zaterdag 14 juni wilden wij o.a. het museum in Bochum-Dahlhausen bezoeken: dat was dicht, niet vanwege de enorme bomen-ravage maar omdat het gewoon zaterdag was: de 150 (!) vrijwilligers moeten immers die dag ongestoord en geconcentreerd hun werk kunnen doen (arbo-voorschriften?)! Ik had gewoon niet goed gelezen. Ik was er al eens geweest en ik kon het Nel niet aandoen nog weer iets met treinen te moeten. Daarna wilden we naar OKTORAIL.OKTORAIL

7 Vervolg De wegen waren vrijgemaakt maar overal lagen nog de takken langs de kant, de scholen bleven dicht omdat het te gevaarlijk was. 600 Km. bovenleiding was en bleef lang kapot. Aangekomen bij de Messe-hallen werd ons verteld dat het hele Grugapark was afgesloten, de parkeerwachter wist trouwens niets van een nieuwe modelbaan. Op hun website staat het adres van de entree van het Grugapark: Norbertstrasse 2. Vervolgens gingen we op weg naar de villa Hügel van de familie Krupp: onbereikbaar want ook die ligt in het park… Enkele dagen later toch maar eens op de I-pad gekeken en waarachtig: op voorspraak van de burgemeester was de Orangerie van het park, waarin de modelbaan is gevestigd, vanaf 10 juni weer opengesteld, alleen via de ingang aan de Virchowstrasse. Maar we hebben de baan gezien! En het was nog goedkoper ook omdat je de toegang tot het park er niet bij hoefde te betalen: slechts € 3,90. De baan is zeer de moeite waard, gaat dat zien! Er is een jaar aan gewerkt. Er wordt gereden op Märklin C-rails - zo had de boss besloten volgens een medewerker. Het is een heel afwisselende baan, er rijdt veel treinen, ook een Essener gele tram trouwens. Het is helemaal particulier initiatief, ze hopen op voldoende bezoekers na de enorme sof van de gevolgen van de storm. Bekijk de foto’s en we horen graag jullie deskundige oordeel!

8

9 Globetrotter Union Station Kansas City Na een grandioze reis door de zuidwestelijke staten van de U.S.A. brengen we nog een week door bij onze vrienden Roy en Sheela in de staat Kansas. Om zoveel mogelijk wensen te vervullen, gaat het de eerste dag, na uitgebreid jaren afwezigheid bijkletsen, richting Union Station. Dit fraaie, door vrijwilligers weer in alle luister herstelde gebouw biedt nu plaats aan winkels, een restaurant, een koffiebar, een museum, een 3D-bioscoop, de Science City en ………. een modelbaanverzameling ‘Model Railroad Experience’! Tekst en foto’s: Jos Schnitzler

10 Globetrotter vervolg Wij worden opgewacht door de flamboyante Louis Seibel. Hij heet ons meer dan van harte welkom. Als wij ons voorstellen, refereert hij even aan zijn Europese roots. Hij is directeur van de Turkey Creek Division Oost- Kansas en West-Missouri, een NMRA gerelateerde organisatie die door cursussen, evenementen en in netwerken probeert de belangstelling voor modeltreinen te stimuleren. 200 Leden staan ingeschreven, op vergaderingen en evenementen zijn er steeds zo’n 50 aanwezig. Tekst en foto’s: Jos Schnitzler Na de rondleiding door het station brengt Louis ons naar een 8000 square feet (740m2) grote ruimte. Daar bevinden zich tientallen modelbanen in de schaalgrootte van N tot G, Amerikaans en Europees. Het zijn vrijwel allemaal schenkingen, die weer zo origineel mogelijk worden opgebouwd. Louis zet alle nog functioneerde treinen in beweging. Links en rechts raast de analoge modelwereld aan ons voorbij. Aan de wanden en in vitrines prijken posters en kostbare modellen. Zelfs onze echtgenotes, nu niet bepaald treinadepten, genieten in volle teugen. Deze verzameling boeit enorm, ww zijn er bijna niet weg te slaan! Meer weten? Klik op onderstaande links: Railroad Experience: http://www.unionstation.org/venues/model-railroad-experience Artikelen: http://www.mcor-nmra.org/MCoR_Publications.cfm

11

12

13 De Waterman loc… Tekst en foto’s Leo Waterman Eindelijk, na meerdere aankondigingen, was hij er ineens in mei 2014: de Waterman-loc! Het betreft een electrische Franse 2D2 – 5550 loc uit de jaren 30/40, naar een ontwerp van Brown-Boveri. Er zijn er 5 van gemaakt. Hij heet zo omdat de wat hoekige vormgeving doet denken aan de inktflessen van de Franse firma Waterman, bekend van de vulpennen. Er was ook een soort van zusterloc die wat meer afgeronde vormen had en daarom “Femme enceinte” als bijnaam had, hetgeen vertaald betekent “zwangere vrouw”. Daarvan zijn er 8 gemaakt. Ze zijn afgeleid van een basismodel, de “Nez de cochon” ofwel de Varkensneus, ook wel Grand-Mère (oma!) genoemd, te bewonderen in het Spoorwegmuseum in Mulhouse ▼. Deze locs hebben tot ongeveer 1980 gereden.

14 De Waterman loc… Tekst en foto’s Leo Waterman vervolg De productie van het Waterman H0 model was dus al jaren aangekondigd maar werd alsmaar opgeschoven. Op de beurs in Neurenberg werd hij afgelopen jaar eindelijk als handmonster getoond door Jouef - in Frankrijk nog altijd zeer algemeen, één van de vele merken die Hornby heeft opgekocht. Fulgurex heeft het model trouwens ook gemaakt rond 1970. Op mijn exemplaar staat “made in China”, en op de bijsluiter wordt ook Electrotren vermeld, het van oorsprong Spaanse merk dat ook door Hornby is overgenomen.

15 De Waterman loc… Tekst en foto’s Leo Waterman vervolg Omdat de levering maar niet opschoot heb ik herhaaldelijk met de importeur gebeld, maar daar werd ik niet veel wijzer. Ondertussen had ik ook contact gezocht met de bekende Parijse modelspoor-winkel Le Pullman, en van hen kreeg ik op zeker moment een mail dat ze de loc voor me apart legden voor het geval ik in Parijs langs zou komen. Nu kom ik nog wel eens in Parijs maar alleen voor een loc gaan ging me toch iets te ver…! Onverwacht snel kwam toen de mail van Somberg: “de Waterman is aangekomen”. Quelle surprise! Op de tekening stond dat hij was voorbereid voor een 8- en een 21-polige decoder, in werkelijkheid paste alleen de 21-polige. Het plaatsen was nog betrekkelijk lastig. Maar allez, op 30 juni 2014 heeft hij op de TMC baan gereden, zij het aanvankelijk was aarzelend met de ESU DCC decoder 54615. Inmiddels ben ik de uitdaging aangegaan om de loc geschikt te maken voor het Märklin 3-rail systeem met Motorola. Er lijkt ruimte te zijn voor een middenstroomafnemer. Het wachten is nu op de ESU multiprotocol decoder 64614. Hoop jullie spoedig het resultaat te kunnen laten zien op onze nieuwe testbaan!

16 De ‘Waterman’ en-route in Zuid-Frankrijk. Opnamedatum onbekend.

17 Excursie Tekst: Theo Nagel Foto’s: Peter Postma Zaterdag 12 juli zijn we met 21 TMC-ers te gast geweest bij de Modelspoorvereniging Den Bosch. Met de trein (natuurlijk!) vanuit Twente, via Utrecht naar Den Bosch. Allerhartelijkst ontvangen, wat een ruimte! Op 2 verdiepingen in hun eigen ( ) clubhuis, maar liefst 5 banen! Klik op de link voor meer info!link Verder ging onze tocht – overstappen op Breda op de ‘hogesnelheidstrein’…. naar de Maasstad. Daar kregen we een zeer interessante rondleiding in de VL post. Hans Evering: nog een paar schermen erbij en je hebt het bijna voor elkaar! Na bezichtiging van de nieuwe stationshal en een ‘vette hap’ weer terug naar Twente. Hopman Geert: perfect georganiseerd – bedankt!

18 Allerhartelijkst ontvangen in de gezellige kantine

19 De Twentse krentenwegge mocht niet ontbreken!

20

21

22 Details van de prachtige Märklinbaan

23 Deskundige uitleg over de beveiliging van de 2-rail gelijkstroombaan in aanbouw

24 Ook een krentenwegge voor de VL mannen (en 1 vrouw – de ‘stem’!)

25 Bijna identiek aan de TMC verkeersleiding…?!

26 Voor iedereen begrijpelijke uitleg..?

27

28 onze sponsoren


Download ppt "Stuurstand Online – het digitale clubblad van de TMC Nr. 7, jaargang 25 Juli 2014 In dit nummer o.a.: ◄ De Waterman loc Union Pacific ► Simon neemt afscheid."

Verwante presentaties


Ads door Google