De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatiemanagement 7 december 2007 60C André Knulst Mens College 2/3.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatiemanagement 7 december 2007 60C André Knulst Mens College 2/3."— Transcript van de presentatie:

1 Informatiemanagement 7 december C André Knulst Mens College 2/3

2 Programma 7 december Inleiding Presentaties Pauze Subsetvragen Lunch pauze E-Business Ontwikkelingen internet Pauze ALP voorstellen Afsluiting

3 Presentatie (max 5 min) - Informatiemanagement-beleid vs Strategie - Sterke en zwakke punten van IM binnen de organisatie? - De top 3 van meest relevante problemen?

4 15 min

5 Subsetvragen

6 Subset 1. Vragen en stellingen naar aanleiding van de subset bijeenkomst. Vraag: Is ERP ook in de zorg inzetbaar en zoja hoe dan?

7 De fasering van dit traject 1.Opstellen middellange termijn business plan met betrekking tot klantgerichtheid, kosten, positie in relevante ketens en omgevingsfactoren (concurrentie, wet- en regelgeving) en het vaststellen van knock-out criteria voor de ERP-selectie; 2.Opstellen shortlist ERP-pakketten en -leveranciers op basis van deze knock- out criteria; 3.Beoordelen pakketten en leveranciers shortlist en het maken van de keuze; 4.Implementatie van de ERP-software op basis van sjablonen van de leverancier op basis van fixed price: Installatie van de software; Inrichting functioneel beheer; Inrichting software; Acceptatietest, conversie en opleidingen.

8 5.Gebruik van de software met eventueel finetuning, zolang dit niet leidt tot maatwerk; 6.Evaluatie van stap 5, inventarisatie van de wijzigingsvoorstellen (gebruikers en management) en opstellen plan eerste verbetercyclus; 7.Realisatie en implementatie verbeteringen; 8.Periodiek herhalen van de stappen 6 en 7 tot het businessplan is gerealiseer

9 Subset 2. Vragen en stellingen naar aanleiding van de subset bijeenkomst. Vraag: Wat is de rol/functie van CIO en waar deze het beste te plaatsen?

10

11 Subset 3. Vragen en stellingen naar aanleiding van de subset bijeenkomst. Vraag: Kunt u een toelichting geven op de mogelijkheden en trends/ontwikkelingen m.b.t. het combineren van internet en intranet?

12 Subset 4. Vragen en stellingen naar aanleiding van de subset bijeenkomst. Vraag: Hoe maak je de keuze om ICT te outsourcen? Hoe kom je tot een evenwicht tussen deskundigheid die je zelf niet bezit en (bedrijfsrisico’s die je loopt en vaak zelf niet kan overzien. Hoe zorg je dat je afhankelijkheid van een leverancier minimaliseert. Stelling; De CIO van TNT is een speld in de hooiberg

13 Outsourcing Doelstelling: Kosten reductie Kwaliteitsverbetering Wel of niet uitbesteden Strategisch belang van de ICT Mate waarin eisen veranderen en kunnen worden aangepast Kwaliteit van de eigen afdeling Mate van aansturing nieuwe leverancier Flexibiliteit contract Fase ICT afdeling (Boonstra 295)

14 Outsourcing Goede voorbereiding Leverancier toetsen op betrouwbaarheid, kwaliteit, ervaring en continuiteit. Erkenning dat het alle bedrijfsprpcessen raakt. Zorg voor een flexibel contract. Investeer in vertrouwen en partnership Outsource managen door accountmanagers. Exit strategie vastleggen

15 E-Business

16  E-strategie  E-marketing  E-commerce  E-fulfillment (E-supply chain)  E-procurement  E-Life E-….. Het gebruiken en integreren van elektronische hulpmiddelen ter verbetering van bestaande en/of het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsprocessen in de organisatie en tussen organisaties. E-Business

17 E-business: De hype  Ruim 95% van de webwinkels zal binnen anderhalf jaar nog géén winst maken.  Nieuwe intermediairs die inbreken in het oriëntatie- en koopproces met nieuwe waardeproposities.  Virtuele concurrentie; per dag komen er websites bij.

18 CRM De Keten en de spelers ToeleveranciersInkoopProductieVerkoop Klant Customer needs! Supply Demand Marketing Selectie Make/buy Keuzes maken Reorganisatie Selectie Focus op Keuzes maken Strategie E-commerce E-fulfillment E-strategie Internet

19 Bedrijfs grens Front office Back office Bedrijfs processen fax, telefoon bedrijfs grens Front office Back office Bedrijfs processen Verandering electronisch medium Traditioneel Front office fax, telefoon Rollen verschuiven en informatie komt direkt beschikbaar De Keten en de spelers Customer

20 Distributiekanalen Fabrikant Consument Groothandel Tussenhandel Retailers Groothandel Retailers

21 “Willen”“Kopen”“Hebben” Electronic Commerce verkort dit traject van dagen naar minuten Koopimpuls Daadwerkelijke transactie Aflevering consument Vergeleken met verkopen in de winkel is dit traject van minuten naar dagen gegroeid Het koopproces verandert

22 Verkoopproces op Internet KomenKijkenKiezenKopen (terug) Komen Komen# bezoekers op de website Kijken# bezoekers dat bepaalde website onderdelen bezoekt Kiezen# bezoekers dat het product ‘in het mandje doet’ Kopen# bezoekers dat het product daadwerkelijk koopt = betaalt (terug)Komen# herhalingskopers

23 Doelstellingen Internetstrategie KomenKijkenKiezenKopenTerugkomen 100% 80 % 60 % 15 % 10%

24 Homepage Oriëntatie op aanbod Emoties Mening Gedrag IntentieAankoop 27% van site bezoekers haakt af 67% vult shopping car maar haalt de kassa niet 6% doet aankoop Publiceren, content bieden Interactie Order formulier / betaling Het euvel bij e-business : kijken maar niet kopen

25 1.Een consistent marketing- en verkoopproces 2.Vertrouwen te wekken in de transactie 3.Een adequate logistieke afhandeling 4.Oog voor het noodzakelijke veranderingsproces Succesvolle samenhangende E-strategie door:

26 Het stappen plan op hoofdlijnen  Eigen proces op orde brengen  De deur naar buiten openzetten  Nieuwe additionele diensten ontwikkelen  Positie in de keten verwerven Maar ook:  Doelen en beheersing bepalen  Nadenken over samenwerkingen Implementatie E-business:

27 Gevolgen bedrijfsactiviteiten  Klantspecifiek;  Snelle en directe verwerking van orders;  Klanten willen hun fullfilment net zo snel als zij hun orders plaatsen: Customer Service / Logistiek  Inzicht in orderstatus;  Fakturatie procedure blijft ongewijzigd Implementatie E-business:

28 Faalfactoren 40% van E-Commerce projecten faalt door : Implementatie E-business:  Te weinig betrokkenheid van het management  Onbekendheid met de mogelijkheden  Onvoldoende aandacht voor noodzakelijke organisatiewijzigingen  Slechte communicatie  Strakke budgetten en snelle omzet gewenst

29 Seth Godin

30 Introductie tot Social Software Web 2.0

31 Social software enables people to rendezvous, connect or collaborate through computer-mediated communication and to form online communities.computer-mediated communicationonline communities Wikipedia: Web 2.0

32 De Social Software Toolkit: Weblogs Flickr Wiki’s RSS Bloglines Del.icio.us ZELF AAN DE SLAG? del.icio.us en nog veel meer... Weblogs | Flickr | Wiki’s | RSS | Bloglines | del.ico.us Web 2.0

33 Weblogs | Flickr | Wiki’s | RSS | Bloglines | del.ico.us Weblogs De makkelijkste manier om zelf een dynamische website te beginnen Web 2.0

34 2. Op een ander weblog wordt over mijn artikel geschreven 3. Ik zie dit op mijn weblog Communicatie => Trackback 1. Ik schrijf een artikel op mijn weblog Weblogs | Flickr | Wiki’s | RSS | Bloglines | del.ico.us Weblogs

35 Flickr De makkelijkste manier om zelf beeldmateriaal te beheren Weblogs | Flickr | Wiki’s | RSS | Bloglines | del.ico.us

36 Uploaden Beschrijven Delen Creative Commons Tagging Notes Commentaar Bloggen Weblogs | Flickr | Wiki’s | RSS | Bloglines | del.ico.us Flickr

37 Wiki’s worden gebruikt om: Wiki’s Gezamelijk een stuk tekst te schrijven, of om gezamelijk een archief of encyclopedie samen te stellen, gezamelijk aantekeningen te maken, Weblogs | Flickr | Wiki’s | RSS | Bloglines | del.ico.us

38 Website Edit Versiebeheer Discussie Vandalisme Wiki’s Weblogs | Flickr | Wiki’s | RSS | Bloglines | del.ico.us

39 RSS RSS staat voor Really Simple Syndication en is een programmeertaal die is gebaseerd op XML Weblogs | Flickr | Wiki’s | RSS | Bloglines | del.ico.us

40 Voorbeeld… Een RSS-feed is een xml-bestand met korte informatie over de berichten die op een website staan RSS Titel Plaatsingsdatum Korte samenvatting Hyperlink naar volledige bericht Toevoeging van een nieuw bericht aan de site zorgt ervoor … … dat de RSS- feed automatisch wordt aangepast So What? Weblogs | Flickr | Wiki’s | RSS | Bloglines | del.ico.us

41 14/21 WeblogsFlickrWiki’s Hebben allemaal …. …. een RSS-feed ! RSS Weblogs | Flickr | Wiki’s | RSS | Bloglines | del.ico.us

42 Bloglines De makkelijkste manier om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws … … via een gratis online RSS-feedreader LINKS: Reader.google.com newsgator.com Feeds Folders Bewaren Delen Exporteren Importeren Weblogs | Flickr | Wiki’s | RSS | Bloglines | del.ico.us

43 De makkelijkste manier om links te beheren en te delen … Social Bookmarking LINKS: del.icio.us Weblogs | Flickr | Wiki’s | RSS | Bloglines | del.ico.us Del.icio.us

44 Altijd je favorites bij de hand Trefwoorden toevoegen aan je favorites Jouw favorites delen Zien wat anderen bookmarken LINKS: del.icio.us Weblogs | Flickr | Wiki’s | RSS | Bloglines | del.ico.us Del.icio.us

45 Maa.roo.k

46

47 Web 2.0

48

49 15 min

50

51


Download ppt "Informatiemanagement 7 december 2007 60C André Knulst Mens College 2/3."

Verwante presentaties


Ads door Google