De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Proven Partners Knowledge Solutions Uitslag Kennismanagementscans Door Hans Merton 22 mei 2002 Uniecongres.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Proven Partners Knowledge Solutions Uitslag Kennismanagementscans Door Hans Merton 22 mei 2002 Uniecongres."— Transcript van de presentatie:

1 Proven Partners Knowledge Solutions Uitslag Kennismanagementscans Door Hans Merton 22 mei 2002 Uniecongres

2 Uniecongres © Proven Partners De respons KM-scan 1 “Hoe belangrijk is kennis binnen onze organisatie?” 90 scans KM-scan 2 “Hoe goed zijn wij in Kennismanagement?” 54 scans

3 Uniecongres © Proven Partners Het beoordelingskader Respondenten zijn ingedeeld binnen drie organisatieonderdelen 1.Management 2.Vakafdeling/sector (kenniswerkers) 3.Ondersteunende afdeling Benchmarking van resultaten 1.Alle deelnemers als 1 groep t.o.v. branche “Not for profit – regionaal” en t.o.v. alle deelnemers aan de betreffende scan 2.Van organisatieonderdelen t.o.v. elkaar Gemiddelde scores 1 = zeer mee oneens. 5 = zeer mee eens

4 Uniecongres © Proven Partners Resultaten scan 1 “Hoe Belangrijk is kennis binnen onze organisatie?” Wat opvalt per afdeling Vakafdelingen: hechten meeste waarde aan kennis, vinden zichzelf moeilijk vervangbaar, ervaren de hoogste eisen aan hun creativiteit & improvisatievermogen, ervaren de meeste vrijheid, stellen de hoogste eisen aan ontwikkeling Ondersteunende afdelingen: zien belang van kennis minder, schatten mogelijke automatiseringsgraad het hoogst, ervaren lagere eisen aan creativiteit & improvisatievermogen, ervaren minder vrijheid maar …… zien kennisdelen als must Vakafdelin g Managemen t Ondersteunin g Branch e score3,773,703,363,55

5 Uniecongres © Proven Partners Resultaten scan 1 - Vervolg Belang van kennis - Management Zien mensen als belangrijkste activa Kernactiviteit kan nauwelijks geautomatiseerd worden Zien de hoogste leerbehoefte Beoordelen de voortgang van de invoering van kennismanagement het hoogst! Vinden het meest dat sprake is van een integrale benadering van KM Conclusies scan 1 1.Belang van kennis wordt duidelijk herkend 2.Verschillende beleving tussen organisatieonderdelen 3.Implementatie KM: tussen awareness & belang en formuleren KM- strategie

6 Uniecongres © Proven Partners Resultaten scan 2 – de kenniswaardeketen Hoe goed zijn we in kennismanagement?

7 Uniecongres © Proven Partners Resultaten scan 2 – de kenniswaardeketen

8 Uniecongres © Proven Partners Resultaten scan 2 – de kenniswaardeketen Fase 0: doelen mbt productiefactor kennis Fase 1: vaststellen benodigde kennis Management beoordeelt strategie & benodigde kennis het hoogst Ondersteunende afdelingen beoordelen dat het laagst Vakafdelingen: vaststellen benodigde kennis geen routineproces Vakafdelin g Managemen t Ondersteunin g Gemiddel d Branch e Dient doelen4,604,694,184,484,24 Heeft doelen1,802,852,412,281,97 Vakafdelin g Managemen t Ondersteunin g Gemiddel d Branch e score2,993,132,792,962,72

9 Uniecongres © Proven Partners Resultaten scan 2 – de kenniswaardeketen Fase 2: inventariseren aanwezige kennis Management scoort het hoogst op interne kennisnetwerk Management is veel minder negatief tov aanwezigheid v/e kennisdatabase dan ondersteunende afdelingen (2,85 versus 1,88 !) Vakafdelin g Managemen t Ondersteunin g Gemiddel d Branch e Score3,543,753,343,533,30

10 Uniecongres © Proven Partners Resultaten scan 2 – de kenniswaardeketen Fase 2: inventariseren aanwezige kennis Management scoort het hoogst op interne kennisnetwerk Management is veel minder negatief tov aanwezigheid v/e kennisdatabase dan ondersteunende afdelingen (2,85 versus 1,88 !) Fase 3: kennis ontwikkelen Ondersteunende afdeling: meer sprake van kennisleemten dan de overige Weinig sprake van kennisontwikkelingsprocedures Wel sprake van spontane kennisontwikkelingsactiviteiten maar is dit de juiste (koppeling kennis aan strategie)? Vakafdelin g Managemen t Ondersteunin g Gemiddel d Branch e Score3,543,753,343,533,30 Vakafdelin g Managemen t Ondersteunin g Gemiddel d Branch e Score3,113,102,943,052,84

11 Uniecongres © Proven Partners Resultaten scan 2 – de kenniswaardeketen Fase 4: kennis delen Over kennis halen en brengen wordt verschillend gedacht (3,38 versus 2,65) Kenniswerkers ervaren het minste kennisdelen! Management heeft beduidend positiever beeld dan de overige Vakafdelin g Manageme nt Ondersteunin g Gemiddel d Branch e Score3,103,443,243,232,99

12 Uniecongres © Proven Partners Resultaten scan 2 – de kenniswaardeketen Fase 4: kennis delen Over kennis halen en brengen wordt verschillend gedacht (3,38 versus 2,65) Kenniswerkers ervaren het minste kennisdelen ! Management heeft beduidend positiever beeld dan de overige Fase 5: kennis toepassen Er wordt verschillend gedacht over de cultuur (gewoontedieren ja/nee?) Ondersteunende afdelingen zien weerstand tegen toepassen nieuwe kennis Kenniswerkers & management beoordelen dat positiever Vakafdelin g Manageme nt Ondersteunin g Gemiddel d Branch e Score3,103,443,243,232,99 Vakafdelin g Managemen t Ondersteunin g Gemiddel d Branch e Score3,063,093,293,153,08

13 Uniecongres © Proven Partners Resultaten scan 2 – de kenniswaardeketen Fase 6: kennis evalueren Management beduidend positiever dan de kenniswerkers: vooral koppeling strategie & benodigde kennis Kenniswerkers: er wordt teveel (voor de toekomst) niet relevante kennis bewaard. Managers denken hier anders over Vakafdelin g Managemen t Ondersteunin g Gemiddel d Branch e Score2,673,052,992,882,76

14 Uniecongres © Proven Partners Advies 1.Dicht de kloof tussen management en kenniswerker: communiceer en leg je oor te luisteren bijvoorbeeld bij de staf 2.Koppel daarbij kennis aan strategie 3.Realiseer quick wins: scores onder branchegemiddelden aandacht geven 4.Verlaag de drempel om elkaar te leren kennen: een Yellow Pages of een Water Trefdag (1 kennis is meer waard dan kennis) 5.Gebruik KM bij het streven naar systeembenadering door verbindingen tussen de klassieke taakvelden te leggen 6.Stel een KM-programmaplan op met aandacht voor de hele kenniswaardeketen (ook voor delen – toepassen – evalueren)


Download ppt "Proven Partners Knowledge Solutions Uitslag Kennismanagementscans Door Hans Merton 22 mei 2002 Uniecongres."

Verwante presentaties


Ads door Google