De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Scheikundige Begripsontwikkeling door het gebruik van Computeranimaties van Moleculaire Processen Han Vermaat Universiteit Twente, Enschede Huidige werkkring:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Scheikundige Begripsontwikkeling door het gebruik van Computeranimaties van Moleculaire Processen Han Vermaat Universiteit Twente, Enschede Huidige werkkring:"— Transcript van de presentatie:

1 Scheikundige Begripsontwikkeling door het gebruik van Computeranimaties van Moleculaire Processen Han Vermaat Universiteit Twente, Enschede Huidige werkkring: Stebo – Den Haag

2 ORD Gent2 van 14 Animaties 1.Waarom zouden we animaties gebruiken in scheikundeonderwijs? 2.Wat is de beste manier om animaties te gebruiken in scheikundeonderwijs?

3 ORD Gent3 van 14 Waarom zouden we animaties gebruiken? DecoratieDecoratie } MotivatieMotivatie InformatieInformatie VerhelderingVerheldering Weiss, Knowlton & Morrison (2002). Computers in Human Behavior Leren van dynamische processen Aandacht trekken ( gevaar: afleiding )Aandacht trekken ( gevaar: afleiding )

4 ORD Gent4 van 14 Chemische processen Chemische processen zijn dynamisch en worden verklaard met abstracte concepten als atomen, moleculen en ionen.Chemische processen zijn dynamisch en worden verklaard met abstracte concepten als atomen, moleculen en ionen. Atomen, moleculen en ionen zijn te klein om te zien, daarom werken chemici met modellen.Atomen, moleculen en ionen zijn te klein om te zien, daarom werken chemici met modellen. Nanoscopische wereld is dynamisch, modellen moeten dit ook zijn.Nanoscopische wereld is dynamisch, modellen moeten dit ook zijn.

5 ORD Gent5 van 14 Onderzoek animaties Doel: leerlingen krijgen beter inzicht in nanoscopische processen en verklaren macroscopische fenomenen met nanoscopische processen.Doel: leerlingen krijgen beter inzicht in nanoscopische processen en verklaren macroscopische fenomenen met nanoscopische processen. Drie groepen scholieren:Drie groepen scholieren: 1.Instructie op papier uit eigen schoolboek (controle conditie). 2.Animaties bekijken en opdrachten maken (doelgeoriënteerde observatie conditie). 3. Maken van animaties (constructie conditie).

6 ORD Gent6 van 14 Proces 1: smelten van ijs IJs: watermoleculen, door H-bruggen bijeen gehouden in een hexagonale, open structuur.IJs: watermoleculen, door H-bruggen bijeen gehouden in een hexagonale, open structuur. Smelten: ineenstorten van deze structuur.Smelten: ineenstorten van deze structuur. Water: moleculen zijn minder regelmatig, maar dichter op elkaar gerangschikt.Water: moleculen zijn minder regelmatig, maar dichter op elkaar gerangschikt.

7 ORD Gent7 van 14 Proces 2: oplossen van zout

8 ORD Gent8 van 14 Geleidbaarheid van zout water Vaste stof: ionen zijn immobiel.Vaste stof: ionen zijn immobiel. Oplossing: ionen kunnen bewegen.Oplossing: ionen kunnen bewegen. Natriumionen zijn positief en kleiner dan de negatief geladen chloride-ionen.Natriumionen zijn positief en kleiner dan de negatief geladen chloride-ionen. Zuurstofkant van watermoleculen gericht naar natriumionen. Waterstofkant van watermoleculen gericht naar chloride-ionen.Zuurstofkant van watermoleculen gericht naar natriumionen. Waterstofkant van watermoleculen gericht naar chloride-ionen.

9 ORD Gent9 van 14 Voorbeelden animaties Smelten van ijsSmelten van ijs Oplossen van zoutOplossen van zout Hydratatie ionenHydratatie ionen

10 ORD Gent10 van 14 Resultaten pretest Geen significant verschil tussen de groepen.

11 ORD Gent11 van 14 Resultaten posttest Significant verbetering voor alle groepen. Significant verschil tussen groep 2 en 3.

12 ORD Gent12 van 14 Resultaten appreciatie Significant verschil tussen groep 1 en groep 2. ConditienM Sd 1 233,0 1, ,0 0, ,5 1,1

13 ORD Gent13 van 14 Discussie/conclusie Construeren van animaties kost waarschijnlijk teveel tijd.Construeren van animaties kost waarschijnlijk teveel tijd. Doelgeoriënteerde observatie leidt tot de hoogste scores en wordt het meest geapprecieerd.Doelgeoriënteerde observatie leidt tot de hoogste scores en wordt het meest geapprecieerd. Voor de onderwezen processen lijkt doelgeoriënteerde observatie de meest geschikte aanpak.Voor de onderwezen processen lijkt doelgeoriënteerde observatie de meest geschikte aanpak.

14 ORD Gent14 van 14 Nader onderzoek Vergelijkbaar onderzoek bij andere processen ( neerslagreacties, verbranding ).Vergelijkbaar onderzoek bij andere processen ( neerslagreacties, verbranding ). Construeer animaties na het bekijken van goede voorbeelden: leidt dit tot beter begrip?Construeer animaties na het bekijken van goede voorbeelden: leidt dit tot beter begrip? Waar is plaats (en geld)?Waar is plaats (en geld)?


Download ppt "Scheikundige Begripsontwikkeling door het gebruik van Computeranimaties van Moleculaire Processen Han Vermaat Universiteit Twente, Enschede Huidige werkkring:"

Verwante presentaties


Ads door Google