De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren van je medeleerlingen Peer instruction – Leren van gelijken Ine Esters Karel Heremans.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren van je medeleerlingen Peer instruction – Leren van gelijken Ine Esters Karel Heremans."— Transcript van de presentatie:

1 Leren van je medeleerlingen Peer instruction – Leren van gelijken Ine Esters Karel Heremans

2 VELEWE Congres 29 november 2003 Oorsprong Peer Instruction Verenigde Staten Harvard University Eric Mazur Fysica Peer Instruction: A User’s Manual (1997), ( Prentice Hall Inc., New Jersey) K.U.Leuven: 1e kandidatuur Lichamelijke Opvoeding + 1e kandidatuur Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie  Vakken: chemie, fysica en biomechanica

3 VELEWE Congres 29 november 2003 Leren van je medeleerlingen: hoe werkt het? Uitgangspunt: - medeleerlingen (=gelijken) zien problemen anders dan leerkracht (=expert) Werkwijze: algemeen principe (vele varianten mogelijk !) - leerlingen bereiden een stukje leerstof voor (“begrijpend lezen”) - vragen stellen aan leerkracht + uitleg - meerkeuzevragen voorleggen

4 VELEWE Congres 29 november 2003 Meerkeuzevragen behandelen Stap 1: Vraag en de mogelijke antwoorden projecteren Stap 2: Leerlingen maken 1 ste antwoord (zonder overleg !) kenbaar met fiches - zwarte achterkant fiches  beïnvloeding door medeleerlingen beperken overleggenStap 3: Leerlingen overleggen met bu(u)r(en) (“zoemsessie”) Stap 4: Leerlingen maken 2 de antwoord kenbaar met fiches Stap 5: Klasgesprek (bespreking juiste én foute antwoorden)

5 VELEWE Congres 29 november 2003 Mogelijke varianten Meerkeuzevragen na gedoceerde les - alle stappen (1  5) doorlopen(1  5) Meerkeuzevragen bij aanvang nieuw thema - stap 1  4: bij aanvang van het thema stap 1  4 - stap 5 of stap 1  5 : na afronding van het thema stap 5 of stap 1  5

6 VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Neem fiches

7 VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Hout dat gebruikt wordt in een open haard wordt gekliefd. Dit is vooral omdat: A) het dan minder zwaar is om van buiten in de opslagruimte naar binnen te brengen. B) de verbranding dan sneller gaat. C) het hout dan sneller droogt.

8 VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Hout dat gebruikt wordt in een open haard wordt gekliefd. Dit is vooral omdat: A) het dan minder zwaar is om van buiten in de opslagruimte naar binnen te brengen. B) de verbranding dan sneller gaat. C) het hout dan sneller droogt.

9 VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Hout dat gebruikt wordt in een open haard wordt gekliefd. Dit is vooral omdat: A) het dan minder zwaar is om van buiten in de opslagruimte naar binnen te brengen. B) de verbranding dan sneller gaat. C) het hout dan sneller droogt. Kalk (CaCO 3 ) strooien zorgt in de tuin voor een A) verhoging B) verlaging C) constant blijven van de zuurtegraad van de bodem.

10 VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Hout dat gebruikt wordt in een open haard wordt gekliefd. Dit is vooral omdat: A) het dan minder zwaar is om van buiten in de opslagruimte naar binnen te brengen. B) de verbranding dan sneller gaat. C) het hout dan sneller droogt. Kalk (CaCO 3 ) strooien zorgt in de tuin voor een A) verhoging B) verlaging C) constant blijven van de zuurtegraad van de bodem.

11 VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Waarom drogen kleren “sneller” op een warme zomerdag (stel 28°C) dan op een koude winterdag (stel 5°C) ? A) er zijn meer moleculen met een potentiële energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. B) er zijn meer moleculen met zowel potentiële als kinetische energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. C) er zijn meer moleculen met een kinetische energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp.

12 VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Waarom drogen kleren “sneller” op een warme zomerdag (stel 28°C) dan op een koude winterdag (stel 5°C) ? A) er zijn meer moleculen met een potentiële energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. B) er zijn meer moleculen met zowel potentiële als kinetische energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. C) er zijn meer moleculen met een kinetische energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp.

13 VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Waarom drogen kleren “sneller” op een warme zomerdag (stel 28°C) dan op een koude winterdag (stel 5°C) ? A) er zijn meer moleculen met een potentiële energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. B) er zijn meer moleculen met zowel potentiële als kinetische energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. C) er zijn meer moleculen met een kinetische energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. Welk zijn de functionele groepen in vitamine C ? A) alcohol, ether, carbonzuur B) ether, alkeen, alcohol C) alkeen, alcohol, ester D) alcohol, carbonzuur, alkeen

14 VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Waarom drogen kleren “sneller” op een warme zomerdag (stel 28°C) dan op een koude winterdag (stel 5°C) ? A) er zijn meer moleculen met een potentiële energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. B) er zijn meer moleculen met zowel potentiële als kinetische energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. C) er zijn meer moleculen met een kinetische energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. Welk zijn de functionele groepen in vitamine C ? A) alcohol, ether, carbonzuur B) ether, alkeen, alcohol C) alkeen, alcohol, ester D) alcohol, carbonzuur, alkeen

15 VELEWE Congres 29 november 2003 Opdracht + slotdiscussie (5 min) Zoek één of meerdere meerkeuzevragen (gebruik invulblad) - werk samen per 2 - vragen met 3 à 4 mogelijke antwoorden - liefst een vraag die betrekking heeft op dagelijkse waarnemingen - geef ook het thema waarop de vraag betrekking heeft  Indien gewenst: afgeven met adres alle verzamelde vragen worden samengebracht en doorg d!


Download ppt "Leren van je medeleerlingen Peer instruction – Leren van gelijken Ine Esters Karel Heremans."

Verwante presentaties


Ads door Google