De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen Suzanne Sjoers (APS)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen Suzanne Sjoers (APS)"— Transcript van de presentatie:

1 Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen Suzanne Sjoers (APS)

2 Vooroordelenspel (APS)

3 (Hoog)begaafd : kenmerken hoge intelligentie (IQ hoger dan 130) vroege ontwikkeling / ontwikkelingsvoorsprong uitblinken in meerdere gebieden gemakkelijk kunnen leren goed leggen van (causale) verbanden makkelijk kunnen analyseren van problemen maken van grote denksprongen (bron : SLO)

4 voorkeur voor abstractie hoge mate van zelfstandigheid brede of juist specifieke interesse / hoge motivatie / veel energie creatief / origineel perfectionistisch apart gevoel voor humor hoge mate van concentratie (Hoog)begaafd : kenmerken (bron : SLO)

5

6

7 Extreem veel aandacht nodig Vermijdt verantwoordelijkheid Geen vertrouwen in zichzelf en de ander Negatief zelfbeeld Perfectie is noodzaak Sluit zich af Grote en uitzonderlijke kennis Wisselend schoolwerk Hoge mate van sensitiviteit Kenmerken onderpresteerders

8 Succesvol (hoog)begaafdheidsbeleid

9 Schoolgids

10 Meer lezen… Hoogbegaafd, als je kind (g)een einstein is – Tessa Kieboom De begeleiding van hoogbegaafde kinderen – J.T. Webb Slimme jongens, hoe houd je ze gemotiveerd? – Barbara Kerr Onderpresteren. Help je kind de middelbare school door zonder duwen en trekken - Saskia Bruyn & Monique Schaminée Interventies in het onderwijs: leerproblemen – M. Taal & P. Snellings Handboek Hoogbegaafdheid – Eleonoor van Gerven

11 Sites… (Landelijk Informatie Centrum Hoogbegaafdheid) (Expertisecentrum Hoogbegaafdheid) Hoogbegaafd.startpagina.nl

12 Suzanne Sjoers 06 –


Download ppt "Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen Suzanne Sjoers (APS)"

Verwante presentaties


Ads door Google