Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLander Smets Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
CONTENTS UITDAGING: DEFI: Dynamisatie van de Belgische bierindustrie La dynamisation du marché belge de la bière
2
BIERMARKT ALGEMEEN Mature markt: Stabiel richting dalend Totaal volume 1.35 bn. Hl “1012 X lengte evenaar in glazen bier” FACTS & FIGURES
3
CONCENTRATION DES PRODUCTEURS Totaal Top 10 in 1990: 360 m hl Totaal Top 10 in 2008: 1.180 m hl FACTS & FIGURES
4
KERNGEGEVENS BELGIË 2009 bierproductie 18.008.807 HL uitvoer 10.223.544 HL invoer 894.337 HL consumptie 8.679.600 HL hoofdelijk verbruik 81 liter aantal brouwerijen 124 omzet 1.951,2 miljoen € investeringen 104,26 miljoen € FACTS & FIGURES
5
Evolution de la consommation en Belgique FACTS & FIGURES
7
Hl FACTS & FIGURES
9
De Unie van de Belgische Brouwers is één van de oudste beroepsverenigingen Preventie : Arnoldusgroep Jongeren en alcohol Bob Campagne ondersteunen ….. FACTS & FIGURES
10
Beverage consumption pattern is changing Alcoholic beverages are losing ground to soft drinks and beer to wine. Beer particularly lost relevance during the meal at home (to wine and SDs) and to a lesser extent in nightlife amongst younger consumers (to spirits) – Beer still is the beverage of choice in pubs. Source: Canadean Source: Belgian Brewers research 2009 FACTS & FIGURES
11
Existing initiatives at CBB level: Existing activities organised by the CBB Stimulate pride / local beer culture: –Open brewery day (every second year) –Participation in ‘Tournée Générale’ TV programme Beer and gastronomy –Take over of the beer and gastronomy award Beer and health –Has been put on hold FACTS & FIGURES
12
TÂCHE Faire connaître les aspects positifs de la bière en Belgique
13
OPDRACHT Probleemstelling Er is te weinig trots ten opzichte van de Belgische biersector De bier consumptie in België gaat hierdoor ook achteruit de laatste jaren terwijl de export wel stijgt. Dit geeft aan dat het zeker niet aan de kwaliteit van de Belgische bieren ligt maar eerder aan de mentaliteit en het imago van de bieren. Doelgroep Belgische bierdrinkers +18 Objectief Mentaliteit switch naar een bewustwording van de enorme positieve kenmerken van de belgische biersector en de bieren in het algemeen. Sensibilisering Media Alle media mogen hiervoor gebruikt worden binnen het vooropgestelde budget
14
TÂCHE Problématique Le Belge n’est pas assez fier de son industrie brassicole. La consommation de bière en Belgique en souffre alors que l’exportation est en croissance. C’est bien la preuve que le problème n’est pas la qualité de nos bières mais bien leur image. Groupe cible Buveurs de bière Belges de + de 18 ans Objectif Changement de mentalité et prise de conscience des caractéristiques positives de l’industrie belge de la bière et de la bière en elle-même Media Tous les médias peuvent être utilisés dans les limites budgétaires fixées.
15
TÂCHE Choix de 3 axes stratégiques -Mettre en avant le caractère naturel de la bière et donc induire les avantages santé -Mettre en avant la richesse et le caractère unique du patrimoine brassicole Belge -Mettre en avant le dynamisme et la modernité de l’industrie brassicole
16
OPDRACHT MOGELIJKHEDEN : Werken rond communicatie Events Horeca acties/ food acties Gastronomie Promoties TV concepten Online Mobile Magazines Out of the box ideas…..
17
VOORBEELD VOORBEELD: Tournée générale’ op Eén/Canvas BRON VAN INSPIRATIE: Perceptie van Belgische bieren in USA Imago en verhaal achter wijnen en champagnes => Geladen verhaal, kwaliteit, prestige, kennis…
18
PRAKTISCH Timing : - submission of the dossier between Fri 8 April and Fri 28 April 2011 on www.creativeclub.be/clashofthetalents2011www.creativeclub.be/clashofthetalents2011 - final presentation by the 5 nominees on Friday 20 May 2011 Budget: - all aspects of the campaign should be calculated.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.