De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stoornissen bij kinderen Bert Frieling sociaal psychiatrisch verpleegkundige / orthopedagoog E. M. 06 131 69 131

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stoornissen bij kinderen Bert Frieling sociaal psychiatrisch verpleegkundige / orthopedagoog E. M. 06 131 69 131"— Transcript van de presentatie:

1 Stoornissen bij kinderen Bert Frieling sociaal psychiatrisch verpleegkundige / orthopedagoog E. M

2 Huidige situatie 78 % van de kinderen heeft geen problemen. dus 22% van de kinderen heeft “iets”.

3 Niet kind eigen Mishandeling Seksueel misbruik Pesten Zindelijkheid PTSS Separatie angst Gezinsproblemen ……

4 OORZAKEN niet kind eigen factoren Samenleving Macht Religie Gezinsstructuur Traditie Emotionele verwaarlozing Fysieke mishandeling ……

5 SIGNALENSIGNALEN Er zijn ruim 120 signalen die betrekking hebben op kinderen met of in een probleemsituatie. Niet alle kinderen laten signalen zien!

6 SignalenSignalen Normaal gedrag Afwijkend gedrag Lichamelijke klachten Psychische klachten Psychosomatische klachten Relationele problemen Concentratieproblemen Leerproblemen

7 RISICOFACTORENRISICOFACTOREN Handicap bij kinderen Samengestelde gezinnen Weinig weerbaar Moeilijke jeugd (ouders) Psychiatrie Relatie problemen Sociaal isolement Pedagogische onmacht Verwaarlozende / autoritaire opvoeding Overbelasting ouder(s)

8 Kind eigen probleem AD(H)D ASS NLD MCDD ODD CD Leerproblemen

9 Oorzaak kind eigen Genetisch 90% Bij ASS Autisme= extreme mannelijkheid wiskunde mannen beter in abstract denken testosteron-hypothese ringvinger-wijsvinger

10 AD(H)DAD(H)D -Prikkelselectie stoornis -Groot verschil tussen ♀♂ in de kinderleeftijd

11 Tom = Theory of mind Gevoelens en gedachten inschatten Gedrag verklaren en voorspellen Centrale coherentie Heb je nodig bij het vormen en in stand houden van relaties Executieve functies Plannen en uitvoeren van taken 3 verklaringstheorieën ASS 3 verklaringstheorieën ASS

12

13 AD(H)D en ASS Minder gevoelig voor sociale signalen Problemen in planning Chaos in het dagelijks leven (soms bij ASS) Bij kinderen veel co-morbiditeit

14 ADHD Hebben prikkels nodig om goed te kunnen werken Moeite met soc. sit. door weinig concentratie Invoelingsvermogen goed bij rust Weinig oog voor detail Chaos door concentratiegebrek Autisme Prikkelarme omgeving nodig Moeite met soc. sit. door niet kunnen inschatten of handelen Vanuit ratio ‘indenken’ Denken vanuit details Chaos door onvermogen lijn aan te brengen OnderscheidOnderscheid

15 Jongens Snel afgeleid Weinig doen-alsof-spel Weinig contacten Problemen met communicatie Vaak gedragsproblemen externaliserend. Meisjes. Goede concentratie. Wel doen-alsof-spel. Wel contacten. Milde problemen in communicatie. Weinig / zelden gedragsproblemen. Internaliserend ASS bij jongens en meisjes

16

17 Meisjes met ASS Vaak goed gemotiveerd op school Sociale vaardigheden relatief goed Relatief goed oogcontact Gezichtsuitdrukkingen Overmatig intensieve hobby’s - ‘ Gewone’ hobby's zoals lezen of dieren - Maar dan intensief - Valt minder op dan vreemde hobby’s

18 DUSDUS De meisjes vallen niet op bij leerkrachten Passen zich aan / kopiëren Maar: vallen wel op bij andere meisjes Want bij meisjes: -- Doe-alsof-spel (poppenhoek) -- Rollenspel (verkleedhoek) -- sociale codes (kletsen, kleding, vriendinnen)

19 Meisjes met ASS Eerder geconfronteerd met anders-zijn Vooral door leeftijdsgenoten Sociale codes ‘strakker’(delen, kletsen) minder ruimte voor individualiteit Proberen te kopiëren Maar aanpassen lukt nooit 100% Veel schaamte en terugtrekken Trauma’s door (subtiel) pesten

20 Jongens met ASS  Minder sociaal / communicatief dan meisjes met ASS  Maar valt minder op  Teruggetrokken is minder ‘raar’ bij jongens  Individualiteit meer geaccepteerd  Minder nadruk op sociale communicatie  Meer samen doen dan samen delen  Meer ruimte voor anders-zijn  Besef anders-zijn (ASS) komt pas later

21 zelfbeeldzelfbeeld

22 Gevolg..Gevolg..  Meisjes met ASS meer ‘last’ dan jongens met ASS  Somberheidsklachten  Stress  Psychoses  Angsten  Eenzaamheid

23 Gevolg ASS kinderen in de klas eind start

24 Detail denken Amsterdam in de de herfst

25 Nadelen Kost tijd Blijven hangen Overzicht moeilijk Snel ´vol´zitten Voordelen Precies Door tot het af is Veel weten Veel zien Detail-denkenDetail-denken

26 BelangrijkBelangrijk  Gedetailleerde werkzaamheden  Visuele ondersteuning  Praktisch denken  Grote lijn kan pas na alle details  Samen werken alleen als duidelijk: wie wat  Prikkels vermijden  Veranderingen aankondigen:  Wat moet je er mee doen?

27 Met dank aan mw. Dr. A.A. Spek Meer lezen: Meisjes en vrouwen met Asperger : Aspergergirls E. M


Download ppt "Stoornissen bij kinderen Bert Frieling sociaal psychiatrisch verpleegkundige / orthopedagoog E. M. 06 131 69 131"

Verwante presentaties


Ads door Google