De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv."— Transcript van de presentatie:

1 Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv

2 Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv Segmentatievariabelen Kenmerken van de kopende organisatie –omzet –producttoepassing –koopsituatie Kenmerken van het koopcentrum –samenstelling en rollen –mate van decentralisatie –belangrijkste koopmotieven Kenmerken van de betrokken individuen –demografische gegevens –rol in het koopcentrum –gehanteerde koopmotieven

3 Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv Segmentatiemethoden Macro- en microsegmentatie –eerst macrosegmentatie o.b.v. verschillen tussen branches en organisaties –vervolgens eventueel microsegmentatie o.b.v. kenmerken van het koopproces en de betrokken personen Nested approach –classificatie van variabelen in vijf niveaus –alle niveaus achtereenvolgens doorlopen –totdat de extra opbrengsten niet langer opwegen tegen de ermee gemoeide kosten

4 Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv Segmentatie als basis voor marketing Steeds meer aandacht voor segmentatie (dankzij technologie zelfs segments of one) Stappen van marktsegmentatie –segmenteer de markt m.b.v. diverse variabelen –onderzoek of de gevonden segmenten voldoende heterogeen en onderscheidend zijn –toets de segmenten op strategische relevantie en bruikbaarheid (voldoende omvang etc.?) Vervolgens: –kies doelsegmenten –formuleer per doelsegment een passende marketingbenadering

5 Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv Een voorbeeld van marktsegmentatie Positionering van klanten op het spectrum van transacties tot relaties –transacties: lage omschakelkosten, laag risico van verkeerde aankoop, aankoop weinig belangrijk –relaties: hoge omschakelkosten, hoog risico van verkeerde aankoop, aankoop erg belangrijk Kiezen van doelsegmenten Vaststellen van geschikte marketingmix Eventueel beïnvloeden van klantposities

6 Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv

7 Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv De praktijk van businessmarktsegmentatie Veelal simpele methoden en eenvoudig meetbare variabelen –omzet, bedrijfsgrootte, producttoepassing, locatie Zulke eenvoudige indelingen leiden wel tot duidelijk herkenbare segmenten die men makkelijk kan bewerken, maar vaak niet tot echt homogene segmenten Problemen in de praktijk –gebrekkige infrastructuur voordat men begint (bijv. te weinig kennis over klanten) –gebrekkig segmentatieproces (bijv. weinig betrokkenheid) –gebrekkige implementatie (bijv. geen duidelijke verantwoordelijkheid)


Download ppt "Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv."

Verwante presentaties


Ads door Google