De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwalitatief onderzoek Data –Alles Steekproefgrootte –Exact aantal minder belangrijk –Grotere n verhoogt betrouwbaarheid Meten / construct validiteit –Verzamelen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwalitatief onderzoek Data –Alles Steekproefgrootte –Exact aantal minder belangrijk –Grotere n verhoogt betrouwbaarheid Meten / construct validiteit –Verzamelen."— Transcript van de presentatie:

1 Kwalitatief onderzoek Data –Alles Steekproefgrootte –Exact aantal minder belangrijk –Grotere n verhoogt betrouwbaarheid Meten / construct validiteit –Verzamelen van voorbeelden Data-analyse –Categorisering van observaties, thema’s, voorwaarden,... –Context en opeenvolging van thema’s Negative case analysis –Hypothesen formuleren, nieuwe data toetsen aan voorlopige hypothese, zonodig hypothese aanpassen,... (data  hypothese: inductief <> theorie  hypothese: deductief) Causale analyse –Disjunctief model / conjunctief model –QCA (qualitative causal analysis), booleaanse analyse,...

2 Verloop van kwalitatief onderzoek Probleemstelling –een observatie of vaststelling: “kdn doen weinig sport” –onderzoeksvraag: oorzaken? hoe motiveren? –doelstelling: verbetering van huidige toestand door promotie van fysieke aktiviteit Datacollectie –diepteinterviews met 25 schoolkinderen Theorievorming –Exploratiefase –Specificatiefase –Reductiefase –Integratiefase

3 Theorievorming Exploratiefase (data leren kennen) –1ste codering (toekennen van nodes) –eerste selektie van materiaal –structureren van codes Specificatiefase (aktief werken met data en analyse) –boomstructuur op punt stellen –inhoudelijke betekenis van nodes zoeken –verbanden (links) tussen nodes –tekst en index searches –definities (oa literatuur) en memo’s verwerken Reductiefase (centraal begrip van theorie bepalen) –resultaten neerschrijven –theorie bouwen Integratiefase (toetsen enkaderen van theorie) –vergelijken met literatuur (ondersteuning / tegenstellingen)

4 Kwalitatief onderzoeksproces Datareductie Data collectie Voorstellen van data Conclusies trekken en verifiëren veel / complex selecteren focussen abstraheren transformeren patronen, verklaringen, mogelijke causale verbanden vroeger: teksten nu: schema’s, matrices,...

5 Boomstructuur

6 Voorlopige theorie Beïnvloedende partijen Positieve of negatieve invloed Beïnvloedende factoren Ouders Coach Vriendjes Sfeer waarin gesport wordt zelfbeeld kind al dan niet houden van fysieke activiteit Plezier, spelvorm, afwisseling plagen, “win”- sfeer nu <> ambitie later

7 Software Text retrievers – zoeken op tekst Textbase managers – idem + databank teksten Code-and-retrieve programs – coderen van “chunks”+ zoeken Code-based theory builders – idem + categorisatie, hoofdlijn ontdekken, memo’s, relaties leggen Conceptual Network builders – netwerken van nodes (knopen) en links (relaties)

8

9 Kwalitatief onderzoek -- gevaren Onterecht idee “gemakkelijk onderzoek” Bestaand beeld van studieobject “theoretisch etnocentrisme” –open staan voor nieuwe informatie –literatuur –tegenstrijdigheden “Verdrinken in materiaal


Download ppt "Kwalitatief onderzoek Data –Alles Steekproefgrootte –Exact aantal minder belangrijk –Grotere n verhoogt betrouwbaarheid Meten / construct validiteit –Verzamelen."

Verwante presentaties


Ads door Google