De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

10.02.2003Internetdag Journée Internet1 VIJF AANBEVELINGEN DICHTEN DIGITALE KLOOF.

Verwante presentaties


Presentatie over: "10.02.2003Internetdag Journée Internet1 VIJF AANBEVELINGEN DICHTEN DIGITALE KLOOF."— Transcript van de presentatie:

1 Internetdag Journée Internet1 VIJF AANBEVELINGEN DICHTEN DIGITALE KLOOF

2 Internetdag Journée Internet2 B2C retail e-Commerce (US) Voorspeld: 5 à 10% retail Werkelijk: 1,3 % US Census Bureau

3 Internetdag Journée Internet3 BusinessWeek Nov 4 02

4 Internetdag Journée Internet4 La mesure de l’intégration économique (première dimension de la pauvreté) semble être la principale variable permettant de décrire la situation TIC d’un ménage. – Faible niveau de formation : plus difficile d’utiliser et d’apprécier les TIC – Faible intégration au marché du travail : travail moins fréquent avec des TIC, moins de collègues habitués aux TIC Federaal Planbureau 2002

5 Internetdag Journée Internet5 Can America lose white collar jobs and still prosper? The U.S. must act: move up the value-added ladder to create new products and services that means promoting better education, …that means promoting better education, … BW Feb 5 03

6 Internetdag Journée Internet6 Vijf aanbevelingen ‘Dichten digitale kloof’ 1. Onderwijs en permanente vorming 2. Toegang tot apparatuur en programmatuur 3. Toegang tot - breedband - internet 4. Toegang tot elektronische leeromgevingen 5. Sensibiliseringscampagnes ‘Jeugd, technologie en wetenschap’

7 Internetdag Journée Internet7 1. ONDERWIJS EN PERMANENTE VORMING pleidooi voor gelijke kansen, niet enkel uit sociaal rechtvaardigheidsgevoel, ook uit economisch oogpunt ; onderwijs & permanente vorming = basisinfrastructuur land ;  ICT & onderwijs  modernisering & verlaging kosten & democratisering & permanente vorming.

8 Internetdag Journée Internet8 Secundair onderwijs nieuwe vaardigheden & attitudes: leren leren, teamgeest, synthese, zin voor communicatie, enthousiasme, inzet, flexibiliteit, strategische reflex  ‘hybried’ leerproces gebaseerd op cursussen, zelfstudie en groepswerk ondersteund door ICT; leerkracht  coach cyberklas; leerkracht : informatie jongeren - afkomstig uit alle sociale klassen  studies ‘wetenschappen en technologie’ Hoger onderwijs eerste cyclus "bachelor“: uitzicht op beroepsfinaliteit na drie jaar = meer jongeren en ouders aanzetten om te kiezen voor "universitaire" studies.

9 Internetdag Journée Internet9 Volwassenenonderwijs Promotie avond- en volwassenenonderwijs ICT  : direct toepassingsgericht onderwijs voor iedereen, technisch secundair onderwijs (ICT-helpdesk), technisch hoger onderwijs (graduaat ICT); altijd al gekenmerkt door lage drempel. "Bijna gratis" permanente vorming "Bijna gratis" permanente vorming (kennis = enige grondstof) ‘Geglobaliseerde’ economie = sneller innoveren; competentie-netwerking met partners, empowerment kennis medewerkers  versnelde innovatie; permanente vorming tegen aantrekkelijke voorwaarden: beroepsonderwijs   post-graduaat opleidingen (‘MBA-lite’).

10 Internetdag Journée Internet10 2. TOEGANG APPARATUUR & PROGRAMMATUUR In bibliotheken en buurthuizen snelle uitbouw "bijna gratis" pc- en internet in openbare "cybercafés" (bibliotheken, jongerencentra, sportclubs in kansarme wijken, …) (toezicht door vrijwilligers) Op school en thuis toegangsapparatuur en onderhoud door scholen uit normale werkingsmiddelen e-leerinhoud, à aantrekkelijke voorwaarden, zowel voor scholen als voor gezinnen = prioriteit deze infrastructuur

11 Internetdag Journée Internet11 3. TOEGANG TOT INTERNET 3. TOEGANG TOT INTERNET (cfr advies BIPT 6/11/2002) breedbandBelgië = Europees koppeleton breedband (telefoon vs. kabel); breedband: nog onvoldoende ingang bij alle klassen bevolking (vergeleken met meest gevorderde landen !); deze landen: financiering ‘donkere glasvezel’ door overheid; aan aantrekkelijke voorwaarden’ =  toegang breedbandinternet ‘ aan aantrekkelijke voorwaarden’ = indijking digitale kloof én groei economie.  toepassing wetgeving échte concurrentie lokale telecomlus;  verdergaande oplossingen? - nieuwe telecomwetgeving?

12 Internetdag Journée Internet12 4. TOEGANG ELEKTRONISCHE LEEROMGEVINGEN overheid: investeren in elektronische leeromgevingen en leerinhoud ten bate van scholen, universiteiten en de hele gemeenschap; kunnen aangewend in klasomgeving om lessen te verrijken en leerlingen nieuwe vaardigheden en attitudes laten inoefenen (1) proefprojecten  ‘hybried’ leren geleidelijk opgenomen in volledige onderwijssysteem, inclusief permanente vorming.

13 Internetdag Journée Internet13 5. SENSIBILISERINGSCAMPAGNES "JEUGD, WETENSCHAP EN TECHNOLOGIE" Kansarmen (en meisjes !): “Technologie en wetenschap niet iets voor ons”; daarom herhaling roadshow ''Technologie & Wetenschap voor Iedereen" (12-14 jarigen in alle scholen); doel: jeugd – en leerkracht – enthousiast maken positieve sociale en milieubijdragen ‘technologie & wetenschap’ en maatschappelijke ontplooiingskansen; "algemene" sensibilisering: grootste effect bij minder kansrijke jeugd.

14 Internetdag Journée Internet14 Aanbevelingen dichten socio-economische / digitale kloof 1. Onderwijs en permanente vorming 2. Toegang tot apparatuur en programmatuur 3. Toegang tot - breedband - internet 4. Toegang tot elektronische leeromgevingen 5. Sensibiliseringscampagnes ‘Jeugd, technologie en wetenschap’


Download ppt "10.02.2003Internetdag Journée Internet1 VIJF AANBEVELINGEN DICHTEN DIGITALE KLOOF."

Verwante presentaties


Ads door Google