De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stadsgeografische aspecten van verkeer en vervoer Peter Vansevenant Mobiliteitsbedrijf Stad Gent.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stadsgeografische aspecten van verkeer en vervoer Peter Vansevenant Mobiliteitsbedrijf Stad Gent."— Transcript van de presentatie:

1 Stadsgeografische aspecten van verkeer en vervoer Peter Vansevenant Mobiliteitsbedrijf Stad Gent

2 Overzicht Aspecten van stadsgeografie – Morfologie en ruimtelijke ontwikkeling van steden – Interne structurering van de stad – Stedenhiërarchie – Verplaatsingskarakteristieken naar gelang ruimtelijke positie Tijd-Ruimtegeografie Invloed van telematica op verkeer en vervoer

3 Morfologie en ruimtelijke ontwikkeling van steden Ontstaan van steden Stedelijke ontwikkeling en BREVER-wet Morfologie van stad en stadsgewest Evolutie van de bevolking in het stadsgewest Evolutie van werkgelegenheid

4 BREVER-wet en stedelijke ontwikkeling Steden tot in de 19 de eeuw: hoofdzakelijk op maat van de voetganger Industriële revolutie: urbanisatie Ontstaan van openbaar vervoer: suburbanisatie Auto zorgt voor desurbanisatie Toekomst: re-urbanisatie of posturbaan milieu?

5 Stedelijke morfologie Stadskern Dichtbebouwde wijken  Kernstad Stadsrand  Agglomeratie Banlieue  S tadsgewest Pendelzone  Stedelijk leefcomplex

6 Agglomeraties

7 Stadsgewesten

8 Verandering bevolking in verschillende delen van het stadsgewest

9 Bevolkingsevolutie Gent

10

11

12

13

14 Bevolkingsevolutie Prov. Antwerpen

15 Evolutie Migratiesaldi (bron: E. Van Hecke et al.)

16 Evolutie van werkgelegenheid in privé- sector tussen 1987 en 2000

17 Jobs per gemeente

18 Dichtheid van werkgelegenheid in de privé-sector

19 Stedenhiërarchie

20 Verkeersfunctie –onderwijsfunctie- handelsfuncctie

21

22

23 Kaart zorgregio’s

24

25 Zwaartekrachtmodel

26

27

28 Bij1= Deel van koopkracht uit dorp i naar stad j1 Bij2= Deel van koopkracht uit dorp i naar stad j2 Aj1 en Aj2: maat voor de attractie van steden j1 en j2 Dij1 en Dij2: de afstanden tussen dorp i en steden j1 en j2

29

30 Breekpunt tussen j1 en j2 (hier vanaf j2 gemeten)

31 Verplaatsingskarakteristieken naar gelang ruimtelijke positie Analyse van de Volkstellingen

32

33 Tijd-Ruimtegeografie Verplaatsingen in tijd-ruimte diagram Mens is gebonden aan beperkingen/restricites – Fysieke beperkingen – “Koppelbeperkingen” – Zeggenschapsbeperkingen

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63 Interne stadsstructuur


Download ppt "Stadsgeografische aspecten van verkeer en vervoer Peter Vansevenant Mobiliteitsbedrijf Stad Gent."

Verwante presentaties


Ads door Google