De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Management Informatie Onderdeel Bedrijfsprocessen Les 3: Kernproces Docent: Fokkelien von Meyenfeldt

Verwante presentaties


Presentatie over: "Management Informatie Onderdeel Bedrijfsprocessen Les 3: Kernproces Docent: Fokkelien von Meyenfeldt"— Transcript van de presentatie:

1 Management Informatie Onderdeel Bedrijfsprocessen Les 3: Kernproces Docent: Fokkelien von Meyenfeldt

2 Programma week 3.3 Casus Uitgeverij Markant Typologie Kernproces benoemen Kernproces analyseren Procesgang verbeteren Boek: Typologieschema p. 12 hfs. 9, 10 en 15.2

3 Inleiding op de casus Doel: Inzien van belang typologie voor bedrijfsvoering 1 e kennismaking met fenomeen kernproces Verband tussen typologie en kernproces Leren werken met standaarden Vergroten inzicht in bedrijfsvoering

4 Vragen bij casus 1 Welke typologie geldt voor Markant? 2 Geef werkwijze weer in genummerde stappen. 3 Welke stappen ontbreken? Welke zijn niet logisch? 4 Geef aanbevelingen voor verbetering. 5 Geef stapsgewijze beschrijving nieuwe situatie.

5 Uitwerking casus (1a) Typologie, twee mogelijkheden: Productie Dienstverlening met zekere doorstroming van goederen Uiteindelijk keuze tussen: of We kiezen voor deze les

6 Uitwerking casus (1b) Soorten productie 112.1Homogene massaproductie suikerfabriek, bierbrouwerij: 1 product of meer producten niet gelijktijdig geproduceerd Heterogene massaproductie Meerdere producten gelijktijdig, want in verschillende variëteiten: fietsen, schoenen Seriestuk- & stukproductie Kleine serie van tramstellen bv.: serie-stuk Eén product afgestemd op eisen klant: gedenkbord, brug...: stuk

7 Uitwerking casus (2) 1. Rapport wordt digitaal opgeslagen 2. Auteur "dumpt" tekst via modem in centrale computer 3. Opzet boek wordt besproken met auteur 4. Lezer leest en toetst tekst aan afspraken 5. Lezer stuurt tekst met commentaar aan Tekstredactie (TR) 6. TR corrigeert op taal en stuurt tekst naar Vakredactie (VR) 7. VR bewerkt het boek en stuurt het terug naar TR 8. TR doet laatste correctie en stuurt boek naar Vormgeving 9. Vormgeving zoekt illustraties en/of laat deze maken en ontwerpt lay-out.

8 Uitwerking casus (3a) Voorbeeld van een mondelinge beschrijving die duidelijk lijkt. Bij nadere beschouwing veel “lekken” in de info plus fouten, o.a.: Niet duidelijk waar tekst auteur terecht komt Werkt men van scherm of van papier? Hoe precies? Vakredactie gaat over inhoud en heeft dus eind- verantwoordelijkheid. Daar 1 e en laatste controle. Ontwerpt Vormgeving op eigen houtje?

9 Uitwerking casus (3b) Om na te gaan wat er fout is, helpt model, zie formulieren P1 en P2 op p. 246 en 247. P1 voor verschillende productietypen: p. 147 P2 ingevuld voor Pisa Projecten: p. 187 P1 & P2 voor Markant: p. 276 en 277

10 Uitwerking casus (4) Verbeteringen De vakredactie dient de eindverantwoordelijkheid te hebben. Vormgeving dient eerder bij het proces betrokken te worden. De auteur dient op bepaalde momenten op de hoogte te worden gehouden van wat er bij Markant met zijn of haar boek wordt gedaan.

11 Uitwerking casus (5a) 1 Opzet boek wordt besproken met auteur. 2 Rapport wordt digitaal opgeslagen. 3 Nieuw: Op basis van de afspraken wordt een planning opgesteld en is er een signalering voor VR, TR en Vormgeving dat er een boek "zit aan te komen". 4 Gewijzigd: Auteur "dumpt" tekst via modem bij de betrokken vakredacteur. 5 Nieuw: deze zorgt ervoor dat de tekst wordt geprint. Eén afdruk blijft op VR, een tweede gaat naar een lezer, een derde naar vormgeving. 6 Lezer leest en toetst afdruk aan afspraken....zie (5b)

12 Uitwerking casus (5b) 7 Gewijzigd: Lezer stuurt afdruk met commentaar aan VR. 8 Gewijzigd: VR geeft afdruk door aan TR, die corrigeert op taal en het geheel terugstuurt naar de VR. 9 Gewijzigd: Daar wordt het bestand bewerkt. 10 Nieuw: Vormgeving bespreekt proef-layout met VR. Na akkoord gaat een kopie hiervan ter informatie en voor eventueel commentaar naar de auteur binnen een bepaalde termijn. 11 Gewijzigd: Een afdruk van het bewerkte bestand gaat naar de TR, die het na correctie terugstuurt naar de VR. 12 Nieuw: Na gestelde termijn wordt proef-layout definitief. 13 Gewijzigd: VR brengt laatste wijzigingen aan in het bestand en stuurt het naar Vormgeving. 14 Vormgeving maakt het geheel klaar voor de drukker. ((Hierna komen nog enkele correctierondes, laten we hier zitten.))

13 Voor volgende les Lezen H 9.2 H H 15.2 Presentaties en aanvullend materiaal: zie tabblad AO&ICT, blinde link


Download ppt "Management Informatie Onderdeel Bedrijfsprocessen Les 3: Kernproces Docent: Fokkelien von Meyenfeldt"

Verwante presentaties


Ads door Google