De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Airspace infringements LVNL-perspectief DGLM, 17 januari 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Airspace infringements LVNL-perspectief DGLM, 17 januari 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Airspace infringements LVNL-perspectief DGLM, 17 januari 2012

2 LVNL Scope TWR/APP service Mainport: Amsterdam Schiphol Airport - EHAM Rotterdam / The Hague Airport – EHRD Regional Unit: Maastricht Aachen Airport - EHBK Groningen Airport - EHGG ACC service civiele sectoren tot FL 245 FIS service: boven Noordzee en onder de SPL TMA

3 Inhoud Ervaringen LVNL Afhandeling airspace infringements Uitdaging !?

4 LVNL Ervaringen Algemene indruk: -airspace infringments is #1 issue: Totaal 554 meldingen in 2010 en 2011 (25%) 6 ernstige incidenten 5 rond SPL 1 bij Maastricht -jaarlijkse trend: maart tot september

5 Unit reports SPL RDACC FICBK GG

6 Verdeling over het jaar

7 Ernst van de voorvallen LVNL Schema Safety Significant Event - SSE

8 Domein

9 Airspace infringements EHAM (t/m 17nov): 139 meldingen Vijf ernstige meldingen (allen 2010) Juni: 2 incidenten met paragliders bij eerste hete weekend > 30 o C voor naderingen naar banen RWY 06 en 36R Augustus: 2 incidenten met VFR vluchten tijdens Sail 2010 voor naderingen baan 18R September: 1 incident met een Air Display nabij circuit Zandvoort met vliegtuig op downwind 18R Veel eenzijdige voorvallen met VFR vluchten als gevolg van verlies van situational awareness Verandering in Mode S transponder procedures in juni 2010

10 EHAM

11 EHRD : 21 meldingen onder andere: - hete luchtballon - situational awareness - coördinatie Mil

12 25 september 2014 Eelde (Groningen) & Beek (Maastricht) Airspace Violations Regional Unit

13 25 september 2014 Regional Unit Airspace infringements RU Eelde Beek

14 Airspace infringements RU

15 Airspace design Groningen Regional Unit

16 Airspace design Maastricht Regional Unit

17 Lokale initiatieven EHBK Informatie naar Belgische & Duitse recreational aerodromes en authoriteiten; vliegers aanspreken Initiatief om een minder complex luchtruim te ontwerpen rond Maastricht, Geilenkirchen, Luik en Pampa shooting range (FAB) Regional Unit 25 september 2014

18 Mogelijke oorzaken Invoering transponderverplichting onder SPL TMA Aanpassingen luchtruimclassificatie Maastricht; Onvoldoende vliegervaring Gebruik van niet up-to-date kaarten; Inrichting luchtruim en geografische locatie Maastricht; Verwachting vliegers ten aanzien van FIS; Gebrekkige vluchtvoorbereiding; Gebruik GPS apparatuur tijdens VFR vlucht. Regional Unit

19 LVNL afhandeling airspace infringements Operationeel Vlieger is zelf verantwoordelijk voor vluchtuitvoering Bij detectie airspace infringement wordt vlieger op de RT gewaarschuwd en gevraagd naar intenties Afhankelijk van Mode A/C/S en voeren van RT Indien operationeel noodzakelijk wordt KLPD gewaarschuwd. Veiligheidsonderzoek Elk gemeld voorval wordt onderzocht ter lering tav veiligheid Wat is er gebeurd, ernst classificatie, hoe heeft het kunnen gebeuren, aanbevelingen Melding IVW LVNL meldt airspace infringements verplicht bij IVW Inspectie kan vlieger benaderen voor achterhalen oorzaak.

20 Wat willen we bereiken ?? Verbeteren veiligheid luchtruimgebruik voor alle gebruikers, door: Voorkomen van airspace infringements Verminderen van de ernst van airspace infringements

21 Vragen ?

22 25 september 2014 Regional Unit Airspace Violations Maastricht 2010

23 25 september 2014 Regional Unit Airspace Violations Groningen 2010


Download ppt "Airspace infringements LVNL-perspectief DGLM, 17 januari 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google