De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom,. Programma Korte introductie Innovatiediagnose: wat valt op? In dialoog Verzilveren Afronden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom,. Programma Korte introductie Innovatiediagnose: wat valt op? In dialoog Verzilveren Afronden."— Transcript van de presentatie:

1 Welkom,

2 Programma Korte introductie Innovatiediagnose: wat valt op? In dialoog Verzilveren Afronden

3 “ iets doen wat nog niet bestaat ” Zingeving, waarom Nieuw probleem = Nieuwe oplossing Veiligheid Ik zit nog met onvrede Risico’s nemen Produceren vs innoveren Loslaten Leveren vs leren Patronen doorbreken

4 Organisatie Duidelijke strategie?55% Eenduidig uitdragen?50% Leiding voorop?55% Team Vertaald naar afdelingsplannen? 22% Centraal in teamproces? 33% Aanspreken op realisatie? 44% Structuur Omgeving gemanaged? 33% Combinatie korte/lange termijn? 44% Vernieuwing persoonlijk gemaakt? 22% Attitude Confronteert leiding op gedrag ? 55% Elkaar aanspreken op gedrag? 55% Individuele consequenties? 67% Vaardigheden Leiding in staat te begeleiden? 89% Competenties teamleden ingezet? 78% Adequate leeromgeving? 56% Individu Vernieuwers bekend? 78% Gemobiliseerd en gefaciliteerd? 78% Veiligheid en support? 67% innovatie De uitslag

5 Innovatiediagnose: wat valt op? Innovatie een one-man show? Krijgt innovatie echt een plek binnen financiële dienstverlening? Innovatie wordt onvoldoende zichtbaar gemaakt? Het team lijkt geen hefboomfactor voor innovatie En hoe zit het met attitude?

6 Organisatie Duidelijke strategie? 30%30% Eenduidig uitdragen? 50% Leiding voorop? 50%50% Team Vertaald naar afdelingsplannen ? 20%20% Centraal in teamproces? 20%20% Aanspreken op realisatie? 10%10% Structuur Omgeving gemanaged? 50%50% Combinatie korte/lange termijn? 20%20% Vernieuwing persoonlijk gemaakt? 30%30% Attitude Confronteert leiding op gedrag ? 30%30% Elkaar aanspreken op gedrag? 80%80% Individuele consequenties? 50%50% Vaardigheden Leiding in staat te begeleiden? 10%10% Competenties teamleden ingezet? 80%80% Adequate leeromgeving? 20%20% Individu Vernieuwers bekend? 70%70% Gemobiliseerd/gefaciliteerd? 60%60% Veiligheid en support? 40%40% innovatie Praktijk Partitude

7 Greep uit Do’s & Don’ts Do ! Maak verbinding op persoonlijke doelen Faciliteer en begeleid Moedig risicogedrag aan Maak de feitelijk gewenste eindsituatie expliciet Stel de medewerkers in staat hun belemmeringen op te heffen Doe eerst zelf wat je van anderen verwacht Combineer leren en presteren Maak verbinding met drijfveren en intenties sponsor Stuur ook op gedrag Geef onvrede een plek Kijk voor de volledige lijst van Do’s op

8 Greep uit Do’s & Don’ts Don’t Alleen beheersen en controleren Afstraffen van fouten Alleen aandacht voor inhoud Afhouden en ontwijken Beschouwen als standaard project; intern gericht opereren Het voor de medewerkers bedenken en besluiten Uitgaan van wat je gewend bent Aannemen dat men hetzelfde bedoelt Innovatie loskoppelen van de dagelijkse praktijk Om gevoel en emoties heendraaien Kijk voor de volledige lijst van Don’ts op

9 AccentAttitudeVaardigheidStructuurAccent LerenOnvredeBewustwor- ding AcceptatieInzichtToepassingIntegratieLeren ResultaatVertrouwenDialoogVerbindingMotivatieDoen Persoonlijke kwaliteit Resultaat OutputDiagnoseAnalyse belemmering ProjectplanDraaiboekPersoonlijke Ontwikkel Clusters EvaluatieOutput ResultaatThema’sDoelenBesluitenPlannenToetsenOrganisatie kwaliteit Resultaat LeverenInitiatieAnalyseDefinitieVoorbereidingRealisatieBorgingLeveren AccentOrganisatieTeamMedewerkerAccent Het realisatieproces

10 Interne leeromgeving Coaching/ Coachend Leiderschap Training, opleiding en/of begeleide leerinterventies Team ontwikkeling Intervisie Persoonlijk Ontwikkel Cluster

11 Principes Kwetsbaar opstellen (zelfreflectie) Voorop gaan in ontwikkeling (voorbeeldgedrag) Veiligheid en hulp bieden (vertrouwen) Verantwoordelijkheid nemen/geven (verankeren) Invloed laten uitoefenen (betrokkenheid) Ander centraal stellen (klimaat)

12 Vragen?

13 Op inhoud wel; op implementatie nauwelijks

14 Consequent in planning en control; eenduidigheid te weinig door onvoldoende afstemming

15 Controle en beheersing goed; ontwikkelen en leren onvoldoende

16 Nog weinig integratie met de plannen

17 Programma staat vaak nog los van de dagelijkse werkelijkheid

18 Er wordt vooral nog geëxternaliseerd richting de leiding

19 Meer aandacht nodig voor potentie en competenties

20 Vooral in structuur, minder in vaardigheid en attitude

21 Hangt vaak af van bestuurlijk/politieke kleur van de organisatie

22 Noodzaak wordt nog weinig gezien, gevoeld

23 Nog weinig effectief; intentie is vaak wel daar

24 Branche afhankelijk. Meestal via afvloeiing. Weinig creatief

25 Voor zover het veranderen van gedrag betreft nauwelijks

26 Wat minder het benutten van elkaars kwaliteiten. Collectief gericht

27 Niet in een samenhangend geheel

28 Ja, als het gaat om verantwoording; minder als het gaat om draagvlak

29 De business en productie staan vaak centraal

30 Kennis, vaardigheden en houdingsaspecten niet integraal, weinig aandacht voor transfer


Download ppt "Welkom,. Programma Korte introductie Innovatiediagnose: wat valt op? In dialoog Verzilveren Afronden."

Verwante presentaties


Ads door Google