De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dyslexie als temporeel informatiever- werkingsdeficit!? Bart Boets, Jan Wouters & Pol Ghesquière.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dyslexie als temporeel informatiever- werkingsdeficit!? Bart Boets, Jan Wouters & Pol Ghesquière."— Transcript van de presentatie:

1 Dyslexie als temporeel informatiever- werkingsdeficit!? Bart Boets, Jan Wouters & Pol Ghesquière

2

3 Inleiding Dyslexie  Erfelijk bepaalde neurologische aandoening.  5 à 10% van de bevolking.  Ernstige lees- en spellingsstoornissen die moeilijk te verhelpen zijn d.m.v. de in het onderwijs gebruikelijke didactische maatregelen en remediëringsinspanningen.

4 Auditieve temporele informatieverwerking bepaalt de kwaliteit van spraakperceptie die de fonologische vaardigheid bepaalt. Auditieve temporele verwerking Visuele temporele verwerking Spraakperceptie Fonologisch bewustzijn Benoemsnelheid Verbaal korte- termijngeheugen Benoemsnelheid Spelling Lezen VOORSCHOOLSE METINGENMETINGEN IN 1 ste LEERJAAR Het theoretische structurele model voor de padanalyse

5 Methode 62 kinderen 36 jongens 26 meisjes ½ uit ‘dyslectische gezinnen’= Hoogrisicogroep (HR) ½ uit ‘normaal lezende gezinnen’= Laagrisicogroep (LR) o Subjecten Fonologische tests: Klankidentificatietest Rijmtest Non-woordrepetitietest Cijferreeksen voorwaarts Snel serieel benoemen: Voorwerpen Snel serieel benoemen: Kleuren o Instrumenten

6 Methode Letterkennis: Letters benoemen; klank en naam van letter gescoord. Auditieve informatieverwerking: Psychofysische frequentiemodulatie (FM)-detectietaak. Visuele informatieverwerking: Psychofysische coherente-beweging (CB)-detectietaak.

7 Spraakperceptie: Spraak-in-ruis-perceptie-taak. Lees- en spellingvaardigheden aan het einde van het eerste leerjaar: Lezen Spelling Pseudohomofoontaak Methode

8 Fonologische vaardigheden Letterkennis FM-detectie CB-detectie Spraakperceptie Leestests Spellingstests Methode o Dataverzameling Derde kleuterklas; voor enige formele leesinstructie Laatste maand van het eerste leerjaar; na één schooljaar formele leesinstructie o Statistische analyses Aan de hand van Mixed Model Analysis (MMA) = geavanceerde techniek die rekening houdt met de geclusterde aard van de data.

9 Prestaties van de drie groepen kinderen op de fonologische tests en op de letterkennistaak. Resultaten Groepsvergelijkingen HR-LA=Hoogrisicogroep met leesachterstand HR-LN= Hoogrisico- normaal lezende groep LR-LN= Laagrisico- normaal lezende groep

10 Op vrijwel elke taak scoorde HR-LA-groep significant lager dan de HR-LN-groep, behalve op de beginklankidentificatietaak en op de cijferreeksentest. Ondanks een vooralsnog normale leesontwikkeling scoorde ook de HR-LN-groep significant lager dan de LR- LN-groep op de eindklank-identificatietaak en op de non- woord-repetitie-test. Dat suggereert dat het familiale risico continu is! Resultaten Groepsvergelijkingen→Wat leiden we af?


Download ppt "Dyslexie als temporeel informatiever- werkingsdeficit!? Bart Boets, Jan Wouters & Pol Ghesquière."

Verwante presentaties


Ads door Google