De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

FairTradeGemeente. Een campagne van: 11.11.11 Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "FairTradeGemeente. Een campagne van: 11.11.11 Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden."— Transcript van de presentatie:

1 FairTradeGemeente

2 Een campagne van: Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden

3 FairTradeGemeente? Een TITEL die aangeeft dat die bepaalde gemeente én haar inwoners eerlijke handel en lokale, duurzame landbouw een warm hart toedragen en er ook effectief werk van maken.

4 Focus…

5 Wat is Fair Trade? Eerlijke handel met respect voor de drie pijlers van duurzaamheid: - Economisch: Kostendekkende minimumprijs + sociale premie + stabiele handelsrelaties + voorfinanciering - Sociaal: Democratisch en transparant bestuur + alle IAO conventies - Ecologisch: Uitgebreide criteria voor afval, water, bufferzones, geen GGO …

6 Meer dan fairtradeproducten: - Koffie - Thee - Chocolade - Fruitsap - Vers fruit - Wijn - Bier - Suiker - Honing - Rijst - Juwelen - Cosmetica - Katoen - Bloemen - Koekjes en snoep - Specerijen/kruiden - Yoghurt - Ijs

7

8 8 160 brands with Fairtrade mark in Belgium (2)

9 Lokale voeding: rekbaar begrip. Korte keten, lokale producenten, streekproducten, producten van eigen bodem Duurzame voeding: 3 duurzaamheidspijlers:  Ecologische pijler: landbouwsysteem, transport, seizoenskalender  Economische pijler: correcte prijzen, verspilling, overproductie  Sociale pijler: lokale duurzame economie, recht op gezonde voeding Wat is lokale duurzame voeding?

10 Doelstelling van de campagne Sensibilisering De bevolking leert het verhaal achter Fair Trade en duurzame, lokale landbouw kennen. + Gedragsverandering Iedereen draagt bij tot de groei van eerlijke en duurzame handel vanuit zijn maatschappelijke rol.  Bewustere consumptie

11 De eerste ‘FairTradeTown’ Garstang (2001) Groot-Brittannië Intussen: FTT wereldwijd In 24 landen

12 Criteria voor de titel 1.Het lokale bestuur 2.Winkels en horecazaken 3.Bedrijven, scholen en organisaties 4.Media-aandacht en bevolkingssteun 5.Lokale trekkersgroep 6.Lokale productie en consumptie van duurzame voedingsproducten

13 Criterium 1: Lokaal bestuur Het college en de gemeenteraad ondertekent een resolutie + Aankoop van min. 2 FTproducten waaronder koffie + De gemeente communiceert regelmatig over FT

14 Voorbeelden Brugge: Eigen FTG website, affiches, flyers Zoersel : Tassen met opschrift ‘wij schenken eerlijke koffie’ Herne: nieuwe inwoners krijgen een FT verwelkomingspakket

15 Voorbeelden Waregem: FT-brunch voor stadspersoneel Wevelgem: Bezoek van Kabouter Wesley aan gemeentepersoneel Roeselare: Personeelsleden krijgen op de dag van de medewerker een duurzame maaltijd en een eerlijke cocktail.

16 Criterium 2: Winkels & horeca Winkels & horeca Minstens 2 FT- producten + communicatie Aantal Afhankelijk van het aantal inwoners in de gemeente Bewijs ‘Verklaring op eer’

17 Criterium 2: Winkels & horeca

18 Havelaar, een concept met 3 sterren Een kader met progressiemogelijkheid:  eerste stappen worden erkend  differentiatie: erkenning van sterk engagement Startcondities (1 ster):  100% Fairtrade koffie  charter ondertekend door het management  Deelname van 1 betrokkene aan een ½ dag info Opties (product groepen) die toegang geven tot een tweede of derde ster Criterium 2: Winkels & horeca

19 Voorbeelden Kontich: Streekpraline het Kontichs Kontje wordt fair trade. Laakdal: (h)eerlijk eerlijk actie.

20 Voorbeelden Hasselt: verduurzaamt hotels en B&B’s en plaatst deze allemaal op een fairtrade stadsplan. Diest: Gastronomisch fairtradediner met sterren- chef Felix Alen. Herfelingen: langoorkoek met Fairtrade suiker wint wedstrijd ‘Kunst op komst’ van de provincie Vlaams- Brabant en Radio2

21 Criterium 3: Bedrijven, scholen en organisaties Consumptie van fairtradeproducten en communicatie (en/of educatie) - Scholen: Educatieve campagnes, ‘deze school meent het’ - Bedrijven: - Organisaties: Foodhunt, events Waarom? Om kennis over en betrokkenheid met fair trade te vergroten Bewijs ‘Verklaring op eer’

22 Voorbeelden Poperinge en Aalst: Duurzaam kamp Westerlo: KVC Westerlo scoort met Fair Trade… Schoten: fairtradesportuniformen op school.

23 Criterium 4: Media De media zoveel mogelijk betrekken bij alle activiteiten! Waarom? - Je bereikt een groot deel van de bevolking - Lokale handelaars, organisaties… voelen zich gewaardeerd. Bewijs Artikels, folders, filmpjes…

24 Voorbeelden Genk: wefdoek over FairTradeGemeente Lanaken: Afsluiter projectweek over fair trade op de basisschool kreeg bezoek van Karrewiet.

25 Criterium 5: trekkersgroep De groep … - Neemt initiatieven om de titel te behalen. - Zorgt voor de continuïteit van de campagne (jaarlijkse beoordeling!)

26 Voorbeelden Assenede: Verantwoordelijke voor ieder criterium Heusden-Zolder: Bij ieder initiatief / project wordt op zoek gegaan naar de juiste partners Pepingen: Kroegentocht (ook C2)

27 Criterium 6: Lokale, duurzame landbouw - Een nieuw initiatief mbt lokale productie en consumptie van duurzame voedingsproducten met duidelijke communicatie - Een meerjareninitiatief of kortlopend project met jaarlijks een nieuw initiatief.

28 Voorbeelden Anzegem: Spaarkaartenactie tijdens de Week van de Fair Trade. Waregem: Boerenmarkt met heel wat randanimatie over duurzaamheid.

29 Voorbeelden Poperinge: Local Food Express Hoogstraten: Ecocyclo in samenwerking met de toeristische dienst. Merchtem: Fairtrade bakfiets met groenten, fruit, yoghurt, zelfgemaakte waren,... Aarschot: start nieuw voedselteam

30 De titel !

31 FairTradeProvincie 5 Vlaamse provincies gaan voor de titel !

32 Criteria FairTradeProvincie 1.Provinciebestuur: beleidsverklaring, FTproducten en communicatie 2.Gemeenten: 75% actief en 60% daarvan titel 3.Provinciale instellingen: 50% doet mee 4.Media en publieke belangstelling 5.Provinciale trekkersgroep 6.Lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten

33 Voorbeelden uit de provincies Antwerpen Chico en de chocoladetrafiek met als afsluiter wereldrecord ijsjes eten Titel behaald op 7 oktober 2011 Limburg Speeddating voor gemeentelijke ambtenaren Vlaams Brabant Keuze FT in publieke aanbesteding Peter/meter project Oost Vlaanderen Samenstellen trekkersgroep West Vlaanderen FT- wijnproefavond Titel behaald oktober 2013

34 Vlaanderen (nov 2013) ProvincieActiefFTGtitel Antwerpen5544 Limburg3424 Oost-Vlaanderen3623 Vlaams-Brabant4228 West-Vlaanderen4128 Brussel95 Vlaanderen Totaal België Totaal258157

35 Vlaanderen (nov 2013)

36 FTG – nieuwe strategie -Na de titel: ‘5 sterren FairTradeGemeente’

37 Contact Marieke Coördinator 0492/ Koen Regiobegeleider 0492/


Download ppt "FairTradeGemeente. Een campagne van: 11.11.11 Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden."

Verwante presentaties


Ads door Google