De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cacao Bakkersproject © Fairtrade 010. Agenda 1. Fair Trade 2. Fairtradechocolade en de cacao industrie 3. Het bakkersproject: Werken met Fairtrade ingrediënten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cacao Bakkersproject © Fairtrade 010. Agenda 1. Fair Trade 2. Fairtradechocolade en de cacao industrie 3. Het bakkersproject: Werken met Fairtrade ingrediënten."— Transcript van de presentatie:

1 Cacao Bakkersproject © Fairtrade 010

2 Agenda 1. Fair Trade 2. Fairtradechocolade en de cacao industrie 3. Het bakkersproject: Werken met Fairtrade ingrediënten en erover communiceren 4. Getuigenissen 5. Vragen

3 1. Wat is Fair Trade?

4 Fairtrade is een keurmerk/label, geen merk 1. Wat is Fair Trade?

5 Criteria: - Economisch: Kostendekkende minimumprijs + sociale premie + stabiele handelsrelaties + voorfinanciering - Sociaal: Democratisch en transparant bestuur + alle IAO conventies - Ecologisch: Uitgebreide criteria voor afval, water, bufferzones, geen GGO … Ontwikkelingsmodel Armoedebestrijding 1. Wat is Fair Trade?

6 Gegarandeerde minimumprijs en FT-premie 1. Wat is Fair Trade?

7 FAIRTRADE premium Toewijzing Fair Trade premies 1. Wat is Fair Trade?

8 AFN CLAC NAP International  Labeling initiatives in 24 countries  905 Producer organizations in 63 countries  1,2 mln. producers  products Fairtrade certified  Retail sales value 2012: € 4,3 billion Fairtrade: een internationale organisatie 1. Wat is Fair Trade?

9 International sales figures 1. Wat is Fair Trade?

10 Fairtrade Labelling Organisatie Van cacao naar afgewerkt product Producent Verwerker Klant Licentie- houder Importeur Standaarden voor handel Producenten- standaarden Controle & certificatie Licentie- contract Exporteur 1. Wat is Fair Trade?

11 Wat maakt Fair Trade uniek? 1. Wat is Fair Trade?

12 Een structuur die beter is voor mensen en voor het milieu -Eigendomsrecht m.b.t het land en familiale productie -Meerwaarde voor de regio (hogere lonen) -Diversificatie van gewassen, vruchtbaarheid van zaden, natuurlijke productie Onze standaarden focussen op: -Structuur van de coöperatie: raad van bestuur, democratische beslissingen… -Het welzijn van de boer -Opstapje naar biologische productie, milieucriteria voor gezondheidszorg -Sociale en economische criteria voor de eigen ontwikkeling (empowerment) Focus op kleine boeren i.p.v. grote plantages * * Zie ook de recente studie van NBV 1. Wat is Fair Trade?

13 2. Fairtradechocolade

14

15

16

17

18

19

20

21 36% COCOA 44% SUGAR20% MILK 100% FAIRTRADE FAIRTRADE 20% MILK 44% SUGAR 36% COCOA * Zie ook recente studie van NBV 2. Fairtradechocolade

22 Tot nu toe was de enige manier om met FT-chocolade te werken: producten in verpakking (klaar voor verkoop) In verschillende landen is er echter interesse vanuit ‘chocolatiers/bakkers’ om met FT te werken. Het certificatiesysteem was hier echter niet aan aangepast Het Fairtrade systeem ontwikkelde een nieuw communicatiemateriaal dat bakkers/chocolatiers de mogelijkheid geeft om met Fairtrade-ingrediënten te werken, en dit te outen naar klanten. Dit is via een simpel registratieproces en kostenloos. Merken zoals Valrhona en Callebaut hebben dit systeem reeds gelanceerd, zodat hun klanten hier gebruik van kunnen maken. Bakkers, patissiers en chocolatiers 3. Bakkersproject

23 Option 3 : Ga voor het communicatie-engagement Verwerkte, verpakte en gelabelde producten – klaar om te verkopen – onder een merknaam van iemand anders Optie 2 : Word licentiehouder Optie 1 : Koop een afgewerkt product van een licentiehouder FT-dekking voor bakkers/chocolatiers om eigen FT chocoladeproducten te creëren en te labelen als FT-chocolade. FT-dekking voor bakkers/chocolatiers voor creaties, maar afgewerkte producten worden niet gelabeld als FT-producten. Er wordt enkel gecommuniceerd. 3 OPTIES  Voor optie 3 is het nodig om van een licentiehouder aan te kopen

24 Certificatieschema voor optie 1: koop een afgewerkt product van een licentiehouder Producent Exporteur Chocolade verwerker Bakker/ Chocolatier Verwerker van afgewerkte producten in verpakking Importeur Licentie- contract FLO-Cert Controle & Certificatie Klant

25 Certificatieschema voor optie 2: Word licentiehouder Producent Exporteur Chocolade- verwerker Klant Bakker Afgewerkte producten Importeur Licentie- contract FLO-Cert Controle &Certificatie

26 Certificatieschema voor optie 3: communicatie-engagement Producent Exporteur Chocolade- verwerker Klant Bakker Niet verpakt product Importeur Licentie- contract FLO-Cert Controle & Certificatie Communicatie- middel

27 Speciale gevallen Producent Exporteur Chocolade- verwerker Klant Bakker (niet) verpakt product Importeur FLO-Cert Control&Certification Communicatie- middel Licentie- contract Licentie- contract Wanneer een licentie wordt betaald door de chocoladeverwerker, wordt een korting gegeven aan de bakker/chocolatier die nadien ook een licentiecontact aangaat (enkel op de toegevoegde waarde van het product)

28 Wat niet kan: Producer Exporter Chocolate Manufact. Consumer Confiseur (Non)packed pdcts Importer FLO-Cert Control&Certification Communication tool

29 HEADLINE Text text text text text Product labelling Optie 1/2  FLO certificatie  Beleid samengestelde producten: ALLES WAT FAIR TRADE KAN ZIJN MOET OOK FAIR TRADE ZIJN  Licentiecontract (normaal of klein)  Gangbare communicatie „Winkelcommunicatie“ Optie 3  Gebruik van verschillende componenten voor huisbereide creaties  beleid samengestelde producten is niet van toepassing  Andere communicatie voor FT- producten ≠ De winkelcommunicatie is een gemakkelijk middel voor kleine bakkers om moeiteloos met Fair Trade te gaan werken

30 Registratie:

31 De zoekrobot op onze website levert publiciteit op

32 Fairtrade communicatiemateriaal Website : Materialen : -Deursticker (als bewijs van goedgekeurde registratie) -Poster -Display Wanneer je registratie goedgekeurd is, ontvang je per post: -1 deursticker -1 poster -1 Folder met Q&A over Fairtrade Meer kan gedownload worden via de website

33 Voorwaarden voor winkelcommunicatie 1)Permanente verkoop van FT-producten (jaarlijks hernieuwbaar) 2)Online (of geschreven) registratie o Registratie is enkel mogelijk voor ondernemingen waar klanten iets kunnen eten/drinken OF bij verkoop van huisbereide chocoladeproducten om mee te nemen. o Akkoord en handtekening op registratievoorwaarden, geldig gedurende 1 jaar o Er kan controle komen voor het goed gebruik van materialen en verkoop van deze producten 3)Gebruik van het communicatiemateriaal o Algemeen FT-materiaal o Gepersonaliseerd materiaal van je leverancier o 100% gepersonaliseerd materiaal – wordt nagekeken door mensen van Max Havelaar Belgium 4)Je winkel kan gepubliceerd worden in onze “zoeker” 5)Product labelling is NIET NODIG (daar is een licentiecontract voor nodig)

34 Communicatiemateriaal van Barry Callebaut

35 Voorbeelden FairTradeGemeente

36 “De switch naar Fairtrade chocolade was heel gemakkelijk bij Callebaut. Er is absoluut geen kwaliteits- of smaakverschil. Ik zou graag volledig overschakelen naar Fairtrade, als er nog meer variëteiten komen.” “Het is dus een ‘win- win’ voor iedereen: de boer krijgt een eerlijke prijs, de chocolatier kwaliteitsvolle chocolade en de consument kan van (h)eerlijke chocolade blijven genieten.” Patrick Mertens, overtuigd chocolatier BOON te Hasselt 4. Getuigenissen

37 “ Kiezen voor Fairtrade is in ons aller belang. Als de boer geen eerlijke prijs krijgt, schakelt hij over naar een andere teelt, zoals palmolie of rubber. Bijgevolg wordt cacao schaars en ontzettend duur.”

38 “ Nadelen? Er zijn geen nadelen. Het is dezelfde chocolade. Het eindproduct is dus identiek hetzelfde. Klanten zeggen niets op een kleine meerprijs. Je hebt ook nog altijd mensen die graag wat meer betalen voor kwaliteit.” “Tijdsintensief? Als je 1 taart op aanvraag moet maken wel, maar als je chocomousse maakt kan dat ineens in 3 à 4 liter. Bananen kan je ook per stuk kopen. Dus als je creaties aan de lopende band kunt maken, dan is de kostprijs en de arbeidsintensiteit hetzelfde. Als je alles ter beschikking hebt via je leverancier dan is dat voor niemand een probleem.”

39 “Om te starten als geëngageerde Fair Trade bakker was ik blij met het duwtje dat ik vanuit de gemeente gekregen heb. Maar nu is het al voldoende om wat communicatiemateriaal in de winkel te hebben. Mensen weten dat ze bij mij Fair Trade kunnen vinden. In Sint-Niklaas zou men, bij interesse, een gezamenlijk project kunnen opstarten.” “Als je 10 kg chocola koopt zal het misschien iets duurder zijn, maar als je kg koopt, zakt de prijs ook. Het zal niet zo veel schelen denk ik. Ik heb die paar extra centiemen er graag voor over. Je kunt een verháál vertellen aan mensen, waarom je dat doet…” Erik Colpaert, Bakker Wetteren

40 5. Vragen

41 Actieve gemeenten: 225 Actieve provincies: 5 Vlaanderen is internationaal leider met 70% actieve Fairtrade gemeentes Bedankt


Download ppt "Cacao Bakkersproject © Fairtrade 010. Agenda 1. Fair Trade 2. Fairtradechocolade en de cacao industrie 3. Het bakkersproject: Werken met Fairtrade ingrediënten."

Verwante presentaties


Ads door Google