De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het innovatieboek Deel 1 Wat is innovatie en waarom innoveren we? Het innovatieboek INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het innovatieboek Deel 1 Wat is innovatie en waarom innoveren we? Het innovatieboek INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD."— Transcript van de presentatie:

1 Het innovatieboek Deel 1 Wat is innovatie en waarom innoveren we? Het innovatieboek INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD

2 Het innovatieboek 1.1De betekenis van innovatie 1.2Waarom bedrijven innoveren Deel 1.Wat is innovatie, en waarom innoveren we?

3 Het innovatieboek Vraag Wat versta jij onder innovatie? Het innovatieboek § 1.1

4 Het innovatieboek Definities Ministerie van Economische Zaken (2004) Innovatie is vernieuwing die neerslaat in producten, diensten, processen of organisatievormen Buijs (1987) Innovatie is een sprongsgewijze verandering in de product/markt/technologie combinatie(s) van bestaande (industriële) bedrijven. Tidd e.a. (2001) Innovatie is verandering van de dingen die een organisatie aanbiedt (product- en dienstinnovatie) of de manier waarop zij dit creëert en aflevert (procesinnovatie). Drie kenmerken van innovatie: Verandering, mate waarin Effect van verandering Onderwerp van verandering Het innovatieboek § 1.1

5 Het innovatieboek Het object van innovatie Wat er verandert: Product/ dienst, proces, markt, organisatie klant Bedrijfsproces Product Proces Innovatie Organisatorische/ Sociale innovatie Product/ dienst innovatie Markt innovatie Organisatie Het innovatieboek § 1.1

6 Het innovatieboek De mate van verandering Vernieuwing, sprongsgewijze verandering, invoering van iets nieuws Tijd Verandering Ontwikkeling Tijd Verandering Innovatie Tijd Verandering Incrementele innovatie Het innovatieboek § 1.1 (Buijs, 1987)

7 Het innovatieboek De mate van verandering (2) Voor wie is het nieuw en hoe groot is de verandering? IndividuBedrijfMarkt/ branche LandWereld Nieuwe soort Nieuwe lijn Nieuw product Nieuw aspect bestaand product innovatiegraad Hoe breed is de vernieuwing? Voor wie is het nieuw? Het innovatieboek § 1.1

8 Het innovatieboek Het effect van innovatie Resultaatverbetering voor de organisatie Nut voor de buitenwereld, klantwaarde, toegevoegde waarde. Panty met 3 benen Senseo Het verschil ? Het innovatieboek § 1.1

9 Het innovatieboek Het effect van innovatie (2) product bundel vervulling klant behoefte Waarde conc. subst Pull- ontwikkelingen Push- ontwikkelingen Het innovatieboek § 1.1 Klantwaarde

10 Het innovatieboek 1.1De betekenis van innovatie 1.2Waarom bedrijven innoveren Deel 1.Wat is innovatie, en waarom innoveren we?

11 Het innovatieboek Waarom innoveren De gebaande paden leiden slechts kort naar Succes. Succes Ooit zul je nieuwe wegen moeten inslaan !. ? Het innovatieboek § 1.2

12 Het innovatieboek Overleven De productlevenscyclus Charles Darwin, 1859: ‘Het zijn niet degenen die het sterkst of het snelst zijn die uiteindelijk overleven, maar degenen die zich het best aanpassen aan nieuwe omstandigheden.’ tijd omzet introductiegroeivolwassenheidstagnatie productinnovaties marktinnovaties procesinnovaties Het innovatieboek § 1.2

13 Het innovatieboek Concurrentievoordeel De kringloop van succes: Het innovatieboek § 1.2 Verdedigbaar concurrentie- voordeel Marktaandeel Winst Her-investering Innovatie (Buijs)

14 Het innovatieboek Type bedrijven Doen / makenDenken / kennis ProductLicentienemerLicentiegever CapaciteitJobberConsultant (Van Gunsteren, 1992) Het innovatieboek § 1.2 Verschillende soorten bedrijven hebben een ander belang bij innovatie

15 Het innovatieboek Toegevoegde waarde Toegevoegde waarde / bedrijfsresultaat vergroten verkoopwaarde inkoopwaarde loonwinst Arbeidsproductiviteit = toegevoegde waarde per gewerkt uur Het innovatieboek § 1.2

16 Het innovatieboek Waarom NL moet innoveren Totale toegevoegde waarde = Bruto Binnenlands Inkomen (BBP) Ons BBP (onze welvaart) groeit door een groeiende arbeidsproductiviteit. De Nederlandse arbeidsproductiviteit groeit sinds 1995 erg traag. Het innovatieboek § 1.2 (CPB, 2005)

17 Het innovatieboek Waarom NL moet innoveren (2) Vanaf 1975 is de Nederlandse arbeidsproductiviteit (per gewerkt uur) groter dan de VS en het EU gemiddelde. Sinds 1995 groeit onze arbeids- productiviteit echter langzamer dan die van de VS en EU landen. We raken onze voorsprong kwijt. Het innovatieboek § 1.2 (CPB, 2005)

18 Het innovatieboek Kortom Innovatie wordt gekenmerkt door het object van innovatie, de mate van verandering en het effect van innovatie. Organisaties innoveren om te overleven, een nieuwe levencyclus te starten, concurrentievoordeel te behalen. Innoveren is de motor achter welvaartsgroei, doordat het de arbeidsproductiviteit laat groeien.


Download ppt "Het innovatieboek Deel 1 Wat is innovatie en waarom innoveren we? Het innovatieboek INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD."

Verwante presentaties


Ads door Google