De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

NLT modules en excellentiebevordering

Verwante presentaties


Presentatie over: "NLT modules en excellentiebevordering"— Transcript van de presentatie:

1 NLT modules en excellentiebevordering
Andrea van Bruggen- van der Lugt ontwikkelaar scheikunde Robert Tatsis ontwikkelaar biologie Junior College Utrecht (JCU) 6 februari 2014

2 Overzicht van de workshop
Theorie: Voorbeelden van excellentieopdrachten gemaakt met materiaal van nlt modules 2. Zelf: Opstellen van kenmerken van de excellentieopdrachten 3. Theorie: Kenmerken van een excellentieopdracht volgens het JCU 4. Zelf: Ontwerpen van een excellentieopdracht vanuit een NLT module

3 Overzicht van de workshop
Theorie: Voorbeelden van excellentieopdrachten gemaakt met materiaal van nlt modules 2. Zelf: Opstellen van kenmerken van de excellentieopdrachten 3. Theorie: Kenmerken van een excellentieopdracht volgens het JCU 4. Zelf: Ontwerpen van een excellentieopdracht vanuit een NLT module

4 Excellentie opdrachten maken met behulp van nlt modules

5 Blz 38 – 45 (versie 1.0) Blz 5 t/m 13 (versie 3.2)

6 Blz 8

7 Blz 8

8 Blz 9, 13, 45,

9 Blz 13, hoofdstuk 6

10 Overzicht van de workshop
Theorie: Voorbeelden van excellentieopdrachten gemaakt met materiaal van nlt modules 2. Zelf: Opstellen van kenmerken van de excellentieopdrachten 3. Theorie: Kenmerken van een excellentieopdracht volgens het JCU 4. Zelf: Ontwerpen van een excellentieopdracht vanuit een NLT module

11 Overzicht van de workshop
Theorie: Voorbeelden van excellentieopdrachten gemaakt met materiaal van nlt modules 2. Zelf: Opstellen van kenmerken van de excellentieopdrachten 3. Theorie: Kenmerken van een excellentieopdracht volgens het JCU 4. Zelf: Ontwerpen van een excellentieopdracht vanuit een NLT module

12 Kenmerken van een geschikte ‘talent’ opdracht

13 Eisen aan een goede ‘talent’-opdracht
Aansprekend, aansluitend bij leerbehoeften Uitdagend, uitnodigend tot ‘academische competenties’ Open, flexibel, nodigt uit tot: eigen inbreng van leerlingen uitzoeken, puzzelen zelfstandig werken Overleg met mede-leerlingen (groepswerk) Docent begeleidt proces, maar ‘doceert’ niet Werkt toe naar een ‘tastbaar’ eindproduct, vanwege: Feedback geven (‘beoordelen’) (werkt belonend) Trots (aan ouders laten zien) Zichtbaar maken van je ‘talent’programma

14 Academische vaardigheden
Onderzoek doen Kennis verwerven Communicatieve vaardigheden Persoonlijke ontwikkeling Houding Vaardigheden Kennis - Houding - uitdiepen, doorzetten, efficient werken - verantwoordelijkheid nemen, leiderschap - uitwisselen - Vaardigheden - onderzoekende houding - wetenschappelijke ondersteuning zoeken - resultaten presenteren - Kennis - vakgebied, methoden, gebruiken van onderzoek Stencil uitdelen van academische vaardigheden (JCU) ?

15 Keuzemogelijkheden Laat leerlingen kiezen tussen opdrachten Keuzeopdrachten binnen een vak Keuze tussen vakken NLT: kiezen tussen verschillende modules Keuzemogelijkheden binnen een opdracht, bijv. ‘expert-methode’ Eigen (deel)vraag formuleren en beantwoorden Geef ook mogelijkheden om moeilijke stof te herhalen (maar niet meer van hetzelfde!) Keuze binnen een opdracht – taken verdelen binnen een opdracht

16 Indeling van de opdracht
Stel omvang vast (bijv. 5 slu) In grote lijnen bestaat de opdracht uit vier delen: Orientatie op het onderwerp Benodigde vakkennis vergaren Verdieping Product maken en presenteren

17 1. Oriëntatie op het onderwerp
Inleidende tekst (+ illustratie) Korte tekst op grond waarvan leerlingen de opdracht kunnen kiezen, zie bijv. Aanvullende informatie, bijv. Omvang Aard van de opdracht, Benodigde voorkennis Verdere informatie over onderwerp

18 2. Benodigde vakkennis vergaren
Voorkennis opfrissen via vragen of opgaven ll kan naar behoefte doen of overslaan Vereiste nieuwe kennis vergaren actief zoeken naar kennis verwerking ll kan korter of langer over dit deel doen

19 3. Verdieping Open deel, onderzoeksachtig
Suggesties voor verdieping, bijv. Onderzoeksvragen Ontwerp Bronnen Variabel in omvang Veel tijd nodig voor ‘kennis’ vergaren?, dan weinig tijd voor verdieping

20 4. Product en presentatie
Afronding door ‘product’ van verdieping Te weinig verdieping kunnen doen? Maak presentatie over ‘vergaarde kennis’(bijv. concept map, uitgewerkt vraagstuk) Presentatie aan ‘leergemeenschap’(docent + medeleerlingen.) Poster Ppt Ontwerp Organiseer ‘peer feedback geven’

21 Overzicht van de workshop
Theorie: Voorbeelden van excellentieopdrachten gemaakt met materiaal van nlt modules 2. Zelf: Opstellen van kenmerken van de excellentieopdrachten 3. Theorie: Kenmerken van een excellentieopdracht volgens het JCU 4. Zelf: Ontwerpen van een excellentieopdracht vanuit een NLT module

22 Excellentie en differentiatie
Ton van der Valk JCU – School aan Zet April 2014


Download ppt "NLT modules en excellentiebevordering"

Verwante presentaties


Ads door Google