De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse Presentatie bij hoofdstuk 12 van Informatica Edu’Actief.

Verwante presentaties


Presentatie over: "18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse Presentatie bij hoofdstuk 12 van Informatica Edu’Actief."— Transcript van de presentatie:

1 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse Presentatie bij hoofdstuk 12 van Informatica Edu’Actief

2 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse Er zijn veel manieren om een database te vullen Informatie-analyse met FCO-IM

3 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse Een eerste poging:

4 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Kun je Access goed laten zoeken in deze tabel? 1. Zoek alle cijfers van een leerling (bijv. leerling 105): Informatie Analyse SELECT Llnr, Voornaam, ned, eng, wia, inf, ges, bio, ecn FROM cijfers WHERE Llnr = "105" Oke, maar wel veel lege plekken

5 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Kun je Access goed laten zoeken in deze tabel? 2. Zoek alle cijfers van een vak (bijv. nederlands): Informatie Analyse Ok, maar het is wel erg verschillend van de vorige, terwijl de vraag bijna hetzelfde is! SELECT Llnr, Voornaam, ned FROM cijfers WHERE ned IS NOT NULL

6 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Kun je Access goed laten zoeken in deze tabel? 3. Zoek alle onvoldoendes: Informatie Analyse SELECT Llnr, Voornaam, ned, eng, wia, inf, ges, bio, ecn FROM cijfers WHERE ??? (onvoldoende kan overal staan)

7 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse Zoek de onvoldoendes: gaat niet! ned<5.5 of eng<5.5 of wia<5.5 of ges<5.5 of.... inf<5.5 of

8 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse Tweede poging

9 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse Kun je Access goed laten zoeken in deze tabel? Door alle lege plekken lukt het niet eens om de tabel in Access in te voeren.... Maar als dat wel zou lukken, geven de lege plekken problemen bij het zoeken.

10 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse eng Zoek cijfers voor eng: ok

11 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse eng Zoek cijfers voor eng: ok nee

12 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse eng Zoek cijfers voor eng: ok nee ok

13 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse Resultaat:

14 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse Wij lezen tabel als:.... database- programma niet!

15 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse Oplossing?

16 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse Je kunt Access goed laten zoeken in deze tabel! SELECT Llnr, Voornaam, Vak, Cijfer FROM cijfers3 WHERE Llnr = "105" 1. Zoek alle cijfers van een leerling, (bijvoorbeeld leerling 105): 2. Zoek alle cijfers van een vak, (bijvoorbeeld van nederlands): SELECT Llnr, Voornaam, Vak, Cijfer FROM cijfers3 WHERE Vak = "ned" 3. Zoek alle onvoldoendes: SELECT Llnr, Voornaam, Vak, Cijfer FROM cijfers3 WHERE Cijfer < 5.5

17 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse In deze tabel worden wel erg veel gegevens dubbel ingevuld..... Gegevens dubbel opslaan is een bron van fouten

18 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse De oplossing: Je kunt altijd koppelen tabel Leerling tabel Cijfer

19 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse Je kunt Access goed laten zoeken in deze tabel! 1. Zoek alle cijfers van een leerling, (bijvoorbeeld leerling 105): 2. Zoek alle cijfers van een vak, (bijvoorbeeld van nederlands): 3. Zoek alle onvoldoendes: SELECT Leerling.Llnr, Voornaam, Vak, Cijfer FROM Leerling, Cijfer WHERE Leerling.Llnr = Cijfer.Llnr AND Leerling.Llnr = "105" SELECT Leerling.Llnr, Voornaam, Vak, Cijfer FROM Leerling, Cijfer WHERE Leerling.Llnr = Cijfer.Llnr AND Vak = "ned" SELECT Leerling.Llnr, Voornaam, Vak, Cijfer FROM Leerling, Cijfer WHERE Leerling.Llnr = Cijfer.Llnr AND Cijfer < 5.5

20 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse Er zijn veel manieren om een database te vullen Informatie-analyse met FCO-IM

21 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Het modelleren in FCO-IM verloopt in 5 stappen: 1:Verwoord de informatie in Nederlandse zinnen. 2: Splits de zinnen, zodat je zo kort mogelijke zinnen krijgt. 3: Vind de feiten die op elkaar lijken. Geef de invulplaatsen aan. 4:Teken het diagram. 5:Vind de beperkingsregels.

22 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Stap 1: Verwoord de informatie in Nederlandse zinnen.

23 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Leerling 256 heeft de voornaam Ayesha en heeft als mentor PvdB. Leerling 256 heeft voor ned een 6.9, voor eng 7.6, voor wia 8.6, voor inf 8.6 en voor bio 6.1. Leerling 521 heeft de voornaam Jurgen en heeft als mentor PvdB. Leerling 256 heeft voor ned een 7.6, voor ges 8.7 en voor ecn 8.5. Leerling 252 heeft de voornaam Marijn en heeft als mentor RFQ. Leerling 252 heeft voor ned een 7.6, voor eng 7.3, voor wia 4.7, voor bio 4.9 en voor ecn 7.1.

24 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Stap 2: Splits de zinnen, zodat je zo kort mogelijke zinnen krijgt.

25 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Stap 2: Splits de zinnen, zodat je zo kort mogelijke zinnen krijgt. Daarbij mag er geen informatie verloren gaan!

26 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Stap 2: Splits de zinnen, zodat je zo kort mogelijke zinnen krijgt. Daarbij mag er geen informatie verloren gaan! Elementaire feiten

27 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Leerling 256 heeft de voornaam Ayesha..... en heeft als mentor PvdB. Leerling 256 heeft voor ned een 6.9, voor eng 7.6, voor wia 8.6, voor inf 8.6 en voor bio 6.1. Leerling 521 heeft de voornaam Jurgen en heeft als mentor PvdB. Leerling 521 heeft voor ned een 7.6, voor ges 8.7 en voor ecn 8.5. Leerling 252 heeft de voornaam Marijn en heeft als mentor RFQ. Leerling 252 heeft voor ned een 7.6, voor eng 7.3, voor wia 4.7, voor bio 4.9 en voor ecn 7.1.

28 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Leerling 256 heeft de voornaam Ayesha. PvdB is de mentor van leerling Leerling 256 heeft voor ned een 6.9, voor eng 7.6, voor wia 8.6, voor inf 8.6 en voor bio 6.1. Leerling 521 heeft de voornaam Jurgen en heeft als mentor PvdB. Leerling 521 heeft voor ned een 7.6, voor ges 8.7 en voor ecn 8.5. Leerling 252 heeft de voornaam Marijn en heeft als mentor RFQ. Leerling 252 heeft voor ned een 7.6, voor eng 7.3, voor wia 4.7, voor bio 4.9 en voor ecn 7.1.

29 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Leerling 256 heeft de voornaam Ayesha. PvdB is de mentor van leerling 256. Leerling 256 heeft voor ned een voor eng 7.6, voor wia 8.6, voor inf 8.6 en voor bio 6.1. Leerling 521 heeft de voornaam Jurgen en heeft als mentor PvdB. Leerling 521 heeft voor ned een 7.6, voor ges 8.7 en voor ecn 8.5. Leerling 252 heeft de voornaam Marijn en heeft als mentor RFQ. Leerling 252 heeft voor ned een 7.6, voor eng 7.3, voor wia 4.7, voor bio 4.9 en voor ecn 7.1.

30 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Leerling 256 heeft de voornaam Ayesha. PvdB is de mentor van leerling 256. Leerling 256 heeft voor ned een 6.9. Leerling 256 heeft voor eng een voor wia 8.6, voor inf 8.6 en voor bio 6.1. Leerling 521 heeft de voornaam Jurgen en heeft als mentor PvdB. Leerling 521 heeft voor ned een 7.6, voor ges 8.7 en voor ecn 8.5. Leerling 252 heeft de voornaam Marijn en heeft als mentor RFQ. Leerling 252 heeft voor ned een 7.6, voor eng 7.3, voor wia 4.7, voor bio 4.9 en voor ecn 7.1.

31 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Leerling 256 heeft de voornaam Ayesha. PvdB is de mentor van leerling 256. Leerling 256 heeft voor ned een 6.9. Leerling 256 heeft voor eng een 7.6. Leerling 256 heeft voor wia een 8.6. Leerling 256 heeft voor inf een 8.6. Leerling 256 heeft voor bio een 6.1. Leerling 521 heeft de voornaam Jurgen. PvdB is de mentor van leerling Leerling 521 heeft voor ned een 7.6, voor ges 8.7 en voor ecn 8.5. Leerling 252 heeft de voornaam Marijn en heeft als mentor RFQ. Leerling 252 heeft voor ned een 7.6, voor eng 7.3, voor wia 4.7, voor bio 4.9 en voor ecn 7.1.

32 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Leerling 256 heeft de voornaam Ayesha. PvdB is de mentor van leerling 256. Leerling 256 heeft voor ned een 6.9. Leerling 256 heeft voor eng een 7.6. Leerling 256 heeft voor wia een 8.6. Leerling 256 heeft voor inf een 8.6. Leerling 256 heeft voor bio een 6.1. Leerling 521 heeft de voornaam Jurgen. PvdB is de mentor van leerling 521. Leerling 521 heeft voor ned een 7.6. Leerling 521 heeft voor ges een 8.7. Leerling 521 heeft voor ecn een 8.5. Leerling 252 heeft de voornaam Marijn. RFQ is de mentor van leerling 252. Leerling 252 heeft voor ned een 7.6. Leerling 252 heeft voor eng een 7.3. Leerling 252 heeft voor wia een 4.7. Leerling 252 heeft voor bio een 4.9. Leerling 252 heeft voor ecn een 7.1.

33 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Leerling 256 heeft voor ned een 6.9. Leerling 256 heeft voor eng een 7.6. Splitsen? Leerling 256 heeft ned gedaan. Leerling 256 heeft (daarvoor) een 6.9. Leerling 256 heeft eng gedaan. Leerling 256 heeft (daarvoor) een 7.6.

34 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Zinnen moeten op zichzelf staan Leerling 256 heeft (daarvoor) een 7.6. Leerling 256 heeft (daarvoor) een 6.9. Informatieverlies: Welk cijfer hoort bij welk vak? Leerling 256 heeft ned gedaan. Leerling 256 heeft eng gedaan.

35 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Stap 3: Vind de feiten die op elkaar lijken. Geef de invulplaatsen aan.

36 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Leerling 256 heeft de voornaam Ayesha. Leerling 521 heeft de voornaam Jurgen. Leerling 252 heeft de voornaam Marijn. PvdB is de mentor van leerling 256. PvdB is de mentor van leerling 521. RFQ is de mentor van leerling 252. Leerling 256 heeft voor ned een 6.9. Leerling 256 heeft voor eng een 7.6. Leerling 256 heeft voor wia een 8.6. Leerling 256 heeft voor inf een 8.6. Leerling 521 heeft voor ned een 7.6. Leerling 521 heeft voor ecn een 8.5. Leerling 252 heeft voor ned een 7.6. Leerling 252 heeft voor eng een

37 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Stap 3(vervolg): Gebruik de invulplaatsen om te bepalen welke objecten een rol spelen en om de namen van de objecten te vinden.

38 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM Stap 3(vervolg): Gebruik de invulplaatsen om te bepalen welke objecten een rol spelen en om de namen van de objecten te vinden. Dit heet kwalificeren

39 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM is de mentor van leerling 256. PvdB PvdB staat voor een Docent

40 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College FCO-IM is de mentor van. PvdBleerling 256 leerling 256 staat voor een Leerling

41 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College is de mentor van. PvdB Een docent wordt aangeduid met de docentcode leerling 256 FCO-IM

42 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College is de mentor van. PvdB256 Een leerling wordt aangeduid met een leerlingnr leerling FCO-IM

43 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College is de mentor van. PvdB256 Feittype leerling FCO-IM

44 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College is de mentor van. PvdB256 Objecttype leerling FCO-IM

45 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College is de mentor van. PvdB256 Labeltype leerling FCO-IM

46 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College heeft voor een. ned256 leerling 6.9 Hetzelfde voor de cijfers FCO-IM

47 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Stap 4: Teken het diagram. FCO-IM

48 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Stap 4: Teken het diagram. Nog handiger: Laat het casetool het diagram tekenen! FCO-IM

49 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Diagrammen: het labeltype Een labeltype teken je als een gestippelde bol, met de naam erbij FCO-IM

50 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Diagrammen: het objecttype Een objecttype teken je als een gewone bol, met de naam erbij. In de bol staat een vakje: de invulplek. FCO-IM

51 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Diagrammen: de rol De invulplek verbind je met het labeltype. Zo kun je zien dat er op die plek alleen leerlingnummers ingevuld mogen worden. De invulplek noemen we een rol. FCO-IM

52 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Diagrammen: het feittype Een feittype teken je als een serie van invulplekken. Bij mentor zijn er twee invulplekken (voor Docent en Leerling), dus zijn er twee plekken, oftewel twee rollen.... is mentor van... FCO-IM

53 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Diagrammen: de rollen in het feittype Ook deze rollen moet je verbinden met de objecten die daar ingevuld mogen worden.... is mentor van... FCO-IM

54 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Het casetool zet er voorbeelden bij en doet ook veel nummering. Diagram van het feittype Mentor FCO-IM

55 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Diagram van het feittype Leerlingvoornaam De rol kan ook worden ingevuld door een labeltype. FCO-IM

56 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College De drie feittypen in een enkel diagram FCO-IM

57 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Stap 5: Vind de beperkingsregels. FCO-IM

58 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Stap 5: Vind de beperkingsregels. Uniciteitsregels Totaliteitsregels

59 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College PvdB is de mentor van leerling 256. PvdB is de mentor van leerling 521. Twee keer dezelfde docent, kan dat? Bij een uniciteitsregel zoek je uit of een object maar één keer voor mag komen

60 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College PvdB is de mentor van leerling 256. PvdB is de mentor van leerling 521. Twee keer dezelfde docent, kan dat? Bij een uniciteitsregel zoek je uit of een object maar één keer voor mag komen Ok, docent is mentor van dan één leerling

61 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Bij een uniciteitsregel zoek je uit of een object maar één keer voor mag komen PvdB is de mentor van leerling 256. RFQ is de mentor van leerling 256. Twee keer dezelfde leerling, kan dat?

62 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Bij een uniciteitsregel zoek je uit of een object maar één keer voor mag komen PvdB is de mentor van leerling 256. RFQ is de mentor van leerling 256. Twee keer dezelfde leerling, kan dat? Nee, leerling heeft maar één mentor!

63 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College In het diagram teken je een uniciteitsregel met een dubbele pijl.

64 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Bij een feittype met drie invulplekken bekijk je combinaties van twee Leerling 256 heeft voor wia een 8.6. Leerling 256 heeft voor inf een 8.6. Leerling heeft twee keer hetzelfde cijfer: ok!

65 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Bij een feittype met drie invulplekken bekijk je combinaties van twee Leerling 256 heeft voor wia een 8.6. Leerling 256 heeft voor inf een 8.6. Leerling heeft twee keer hetzelfde cijfer: ok! Leerling 521 heeft voor ned een 7.6. Leerling 252 heeft voor ned een 7.6. Twee leerlingen hebben hetzelfde cijfer voor een vak: ok!

66 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Bij een feittype met drie invulplekken bekijk je combinaties van twee Leerling 256 heeft voor wia een 8.6. Leerling 256 heeft voor inf een 8.6. Leerling heeft twee keer hetzelfde cijfer: ok! Leerling 521 heeft voor ned een 7.6. Leerling 252 heeft voor ned een 7.6. Twee leerlingen hebben hetzelfde cijfer voor een vak: ok! Leerling 256 heeft voor wia een 8.6. Leerling 256 heeft voor wia een 6.6. Leerling heeft twee cijfers voor één vak: niet ok!

67 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Ook nu teken je een dubbele pijl, maar nu over de twee rollen.

68 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Bij een totaliteitsbeperking moet elk object voorkomen. Heeft iedere leerling een mentor? Ja. Is elke docent mentor van een of andere leerling? Nee. Totaliteitsbeperkingen worden met een bolletje getekend.

69 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College In het diagram teken je een totaliteitsregel met een stip.

70 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Alle beperkingsregels in het diagram

71 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Stap 6: Tabellen ontwerpen. Kun je ook door het casetool laten doen!

72 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Korte toelichting van het principe (niet in de presentatie houden): 1. Feittypen met een uniciteitspijl over een enkele rol kun je ‘in het object trekken’ dat die unieke rol vervult. Dit gebeurt bij Mentor en Leerlingvoornaam. De rollen 1 en 6 gaan naar leerling toe, 2 en 5 zijn dan niet meer nodig. 2. Als alle feittypen zo behandeld zijn, kijk je of je objecten overhoudt waar niks bij gekomen is. Die kun je gewoon weghalen. Dit gebeurt in het voorbeeld met Docent, Vak en Cijfer. Onder Docent staat alleen een lijstje van de docenten die als Mentor voorkwamen en dat heb je niet meer nodig, die informatie staat al bij Leerling. De labeltypen verbind je direct met de rol: docentcode met rol 1 die nu in Leerling zit. 3. Tenslotte gum je de resterende bollen weg, niet meer nodig! Wat je dan krijgt staat op de laatste sheet. Eventueel kun je de uitleg over groeperen overslaan, of demonstreren met de Step-by-Step mogelijkheid van het Casetool Zie ook eind hoofdstuk 12

73 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College In het diagram staan al veel kleine tabellen. In het voorbeeld zijn er zeven van deze kleine tabellen.

74 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Alle beperkingsregels in het diagram

75 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Sommige tabellen kunnen we samen nemen. Een feittype haal je dan binnen de bol van een object.

76 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Sommige tabellen kunnen we samenvoegen. Een feittype haal je dan binnen de bol van een object. Dit mag alleen als er een uniciteitsbeperking over de rol van dat object staat. Dit heet groeperen.

77 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Wordt: uniciteit over de rol van Leerling Rol 5 (llnummer) niet meer nodig, Rol 6 (voornaam) bij leerling.

78 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Hetzelfde kan met feittype mentor.

79 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Daarna worden de bollen weggehaald. (in het casetool: lexicaliseren) De objecten waar niets bijgekomen is verdwijnen zelfs helemaal. (in het casetool: reduceren)

80 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Hetzelfde kan met feittype mentor. bol weg niets erbij, helemaal weg!

81 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Docent verdwijnt, Leerling raakt de bol kwijt. We hebben nu een tabel voor de database.

82 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Het eind- resultaat:

83 18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Is hetzelfde als de tabellen die we al hadden! tabel Cijfer tabel Leerling


Download ppt "18 november 2003 Giel Jacobs Jan van Brabant College Informatie Analyse Presentatie bij hoofdstuk 12 van Informatica Edu’Actief."

Verwante presentaties


Ads door Google