De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Flight Simulator werkgroep Groningen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Flight Simulator werkgroep Groningen"— Transcript van de presentatie:

1 Flight Simulator werkgroep Groningen
FMS – FMC - CDU Flight Simulator werkgroep Groningen

2 Flight Management System
Volledig geautomatiseerde vlucht systeem. De Flight Management Computer (FMC) is wellicht het bekendste onderdeel De FMC verwerkt o.a. Luchtgegevens (windsnelheid en richting), Gewicht en Balans, IRS, Autothrottle (vergelijkbaar met de Cruise Control in de auto), ILS, VOR en meer. Wij gebruiken de Control Display Unit (CDU) voor invoer van gegevens in de FMC

3 De Route die we gaan invoeren
Route generator for PC flight simulation use - NOT FOR REAL WORLD NAVIGATION (C) ASA srl - Italy Computed route from AMSTERDAM/SCHIPHOL (EHAM, EH) to PARIS CHARLES DE GAULLE (LFPG, LF): 8 fixes, nautical miles Cruise altitude between FL330 and FL330 EHAM (0.0nm) -SID-> WOODY (56.2nm) -UN872-> NIK (72.1nm) -UY131-> BARTU (81.9nm) -UY131-> LERVO (92.1nm) -UY131-> NILEM (124.3nm) -UY131-> MOPIL (133.3nm) -STAR-> LFPG (224.7nm) Details: ID FREQ TRK DIST Coords Name/Remarks EHAM N52°18'29.00" E004°45'51.00" AMSTERDAM/SCHIPHOL WOODY N51°24'20.38" E004°21'59.33" WOODY NIK N51°09'54.29" E004°11'02.18" NICKY BARTU N51°00'10.95" E004°10'17.70" BARTU LERVO N50°49'59.37" E004°09'31.40" LERVO NILEM N50°17'48.00" E004°07'08.00" NILEM MOPIL N50°08'52.00" E004°06'28.00" MOPIL LFPG N49°00'35.09" E002°32'52.15" PARIS CHARLES DE GAULLE Tracks are magnetic, distances are in nautical miles. EHAM SID WOODY UN872 NIK UY131 MOPIL STAR LFPG [Op ASALINK kun je vele routes vinden, maar ze zijn niet altijd correct ]

4 De Control Display Unit
Vlucht programmeren Van – Naar Vertrek Route Aankomst (SID – ENROUTE - STAR) Gewicht ; Cruise & Flaps (Take Off Configuration)

5 Enkele begrippen: Scratch Pad, dit is de invoer regel van de CDU, alles wat je op het CDU toetsenbord intoetst komt op deze regel te voorschijn. Met een LSK Lx/Rx wordt dit vervolgens ingevoerd in de FMC LSK Lx / Rx, ofwel ‘Line Select Key’ Links / Rechts Zowel links als rechts van het CDU beeldscherm zijn 6 knoppen. Deze heten: ‘Line Select Key’ en zijn van boven naar beneden genummerd van 1 t/m 6. De knoppen links zijn LSK L1 t/m LSK L6 en rechts….LSK R1 t/m R De LSK’s worden gebruikt om – iets te selecteren  of iets in de CDU in te voeren wat je op het Scratch Pad geplaatst hebt. Functietoetsen, voor menu en pagina keuze

6 Eerste scherm van de CDU
We kiezen de FMC (met knop LSK L1) We gaan een vlucht van Amsterdam naar Parijs invoeren.

7 Hierop kom je ‘binnen’ (basisgegevens van het vliegtuig en de FMC data-base)
Ident Display Model met Type Motoren AIRAC, welke periode DRAG, correctie OP PROGRAM met DATA PMDG Hierna volgt invoer van de verschillende menu’s Bij LSK R6 in dit IDENT Display zie je POS INIT, als je de knop R6 met je muis indrukt ga je naar het POS INIT Menu. Daar voer je in op welk vliegveld je kist staat

8 2 1 3 Voer in met betreffende knop Komt in SCRATCH PAD
INVOER VIA DIT TOETSENBORD, met de muis

9 FUNCTIETOETS voor VERTREK en AANKOMST PROCEDURES MENU
Bestemming via Scratch Pad en met LSK R1 Procedure namen in het engels Departure (SID+RWY) = Vertrek Arrival (STAR+RWY) = Aankomst

10 Overzicht alle vertrek procedures en Runways op Schiphol (EHAM) (14 pagina’s)
Geselecteerde SID en Runway TIP: Selecteer daarna de Departure met: NEXT PAGE en LSK Lx. Selecteer eerst de Runway met: NEXT PAGE en LSK Rx

11 Ga naar het Route Menu (RTE-FunctieToets)
Vervolgens NEXT PAGE Het begin, de DEPARTURE is al ingevoerd. Hierna kan de vlucht (vanaf LEKKO) ingevoerd worden, via SCRATCH PAD en LSK L of R x

12 WOODY is de eerste waypoint na de SID op de route, bij invoer Waypoint met LSK Rx wordt bij VIA (links) DIRECT ingevuld door de CDU Maar…….er zijn meer WOODY waypoints in de FMC database, er volgt nu een lijst waaruit je het juiste WOODY kiest

13 Hier het resultaat, na LEKKO ga je DIRECT naar WOODY
Vanaf WOODY volg je de hoge luchtweg UN872, invoer via Scratch Pad en met LSK L3 komt het in VIA terecht.

14 Met de LSK R3 voer je NIK in, tot daar blijf je op High Altitude Airway UN872
Vervolgens breng je de andere airway (UY131) en waypoint (MOPIL) in

15 Vervolgens de Runway en STAR voor Parijs selecteren
Terug naar RTE menu en op de knop EXEC drukken, de route wordt hiermee actief. Hierna met LSK R6 naar PERF INIT menu

16 In dit menu breng je enkele gegevens in en haal je ook enkele op, er zijn al twee zaken aangeleverd door andere FMS onderdelen aan de FMC. De ZFW ‘haal je op’ door op LSK L3 te drukken Bij RESERVES kun je 1 invullen, of de berekende hoeveelheid De COST INDEX kun je 35 invullen En voet als CRUISE hoogte in (CRZ ALT LSK R1)

17 In het THRUST LIMIT menu kun je aangeven met welke stuwkracht je de take off run gaat uitvoeren.
Met als resultaat Vervolgens met LSK R6 naar het THRUST LIMIT menu (dit behandelen we nu niet omdat het niet noodzakelijk is de stuwkracht instellingen te wijzigen Ga met LSK R6 door naar het TAKE OFF menu

18 Gefeliciteerd, de route is ingevoerd, je kunt naar Parijs
Voor de take off de 10 flaps-stand ( scratch pad en LSk L1) gebruiken. De FMC berekent de REFERENCE snelheden.Vervolgens deze met LSK R1 R2 en R3 bevestigen. Gefeliciteerd, de route is ingevoerd, je kunt naar Parijs Voordat je vertrekt zijn er nog enkele instellingen op het AFDS MCP moet doen (Autopilot Flight Director System Mode Control Panel) Maak eerst een SAVE van deze route, dan kun je deze de volgende keer opnieuw gebruiken

19 Ga naar RTE menu en druk vervolgens op: LSK L5
De route is nu gesaved De PERF INIT – THRUST – TAKEOFF worden NIET gesaved omdat het weer de volgende keer echt anders kan zijn.

20 De F/D en A/T knoppen omhoog en de getallen invullen
Met F7 de Flaps op 10

21 Taxi naar baan 24 Line Up Push TOGA (schroefje tussen F/D en A/T op AFDS MCP) om de TAKE OFF Roll/Run te beginnen Op 50 voet kun je LNAV en 400 voet VNAV gebruiken, je dient dan wel A/P ENGAGE L-CMD in te drukken, daarna gaat de vlucht (bijna) vanzelf. De hoogte dien je zelf in te stellen. Zowel ‘omhoog’ als ‘omlaag’


Download ppt "Flight Simulator werkgroep Groningen"

Verwante presentaties


Ads door Google