De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ADHD BIJ KINDEREN ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ADHD BIJ KINDEREN ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s."— Transcript van de presentatie:

1

2 ADHD BIJ KINDEREN ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s

3 Inhoud  Frequentie van ADHD  Diagnostische methoden  Problemen in diagnose  Richtlijnen in het stellen van de diagnose door American Academy of Pediatrics  Risico’s bij te late diagnose  Doel van het onderzoek  Methode van het onderzoek  Resultaten van het onderzoek

4 Frequentie van ADHD  Volgens onderzoek lijdt tussen 4 en 12 procent van kinderen in de schoolleeftijd aan ADHD  ADHD is na astma de meest voorkomende chronische ziekte bij kinderen  ADHD is de meest gediagnostiseerde gedragsstoornis

5 Diagnostische methoden  Interview van ouders/ patiënt  Conner’s teacher rating scale (CTRS)  Conner’s Parent Rating Scale (CPRS)  Childerens Global Assesement Scale (CGAS)  Pediatric Symptoms checklist (PSC)  Adenbach’s Child Bahavior Checklist (CBCL)  Vanderbilt Assesment Scale  DSM-IV

6 Problemen in diagnose  Leeshandicaps, leerproblemen, minder ernstige pervasieve ontwikkelingsstoornissen en auditieve verwerkingsstoornissen kunnen tot dezelfde gedragssymptomen leiden als ADHD, zorgverleners moeten zich er dus bewust van zijn dat de symptomen niet altijd wijzen op ADHD.

7 Richtlijnen in het stellen van de diagnose door American Academy of Pediatrics  Bij een kind van 6 tot 12 jaar, dat zich presenteert met onoplettendheid, hyperactiviteit, impulsiviteit, achterblijven op school of gedragsproblemen, dienen eerstelijns artsen een evaluatie voor ADHD te starten.  Om de diagnose ADHD te stellen is het noodzakelijk dat het kind aan de DSM- IV criteria voldoet  De beoordeling van ADHD vereis: rechtstreeks van de ouder of verzorgers verkregen bewijs over de kernsymptomen van ADHD in verschillende omgevingen, aanvangsleeftijd, duur van de symptomen en de mate van functionele verslechtering  De beoordeling van ADHD vereist: rechtstreeks van de leerkracht (of andere schoolfunctionaris) verkregen bewijs over de kernsymptomen van ADHD, de duur van de symptomen, de mate van de functionele verslechtering en bijkomende aandoeningen.  De evaluatie van het kind met ADHD dient een beoordeling te omvatten van begeleidende ( co-existente) aandoeningen (bijvoorbeeld oppositioneel opstandige stoornis, gedragsstoornis, angststoornis en depressieve stoornis)

8 Risico’s bij te late diagnose  Mislukken op school  Depressie  Middelenmisbruik

9 Doel van het onderzoek  Identificeren van de herkennings- en diagnotistische praktijken die APRN’s toepassen bij kinderen die vermoedelijk ADHD hebben.  Nagaan in hoeverre APRN’s zich thuis voelen in het behandelen en diagnosticeren van ADHD.  De nauwkeurigheid van de diagnostische methoden beoordelen

10 Methode van het onderzoek  Vragenlijst om informatie te verzamelen over de diagnostische methoden die worden gebruikt door APRN’s die kinderen met ADHD diagnosticeren, de stoornis behandelen of beide.

11 Resultaten van het onderzoek  APRN’s volgen de diagnostische richtlijnen voor het diagnosticeren van ADHD bij kinderen strikter op dan andere zorgverleners.  Het grootste deel APRN’s voelt zich comfortabel tot heel comfortabel bij het stellen van de diagnose ADHD ( 52,5%)  Ze voelen zich ook heel comfortabel bij het behandelen van ADHD (64,4%)


Download ppt "ADHD BIJ KINDEREN ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s."

Verwante presentaties


Ads door Google