De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werkpakket 2 Partners –Philippe Van Meerbeeck / VRT –Inge Van Nieuwerburgh & Yana-Frauke Vandendriessche / Boekentoren UGent –Hélène Verreyke & Jeroen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werkpakket 2 Partners –Philippe Van Meerbeeck / VRT –Inge Van Nieuwerburgh & Yana-Frauke Vandendriessche / Boekentoren UGent –Hélène Verreyke & Jeroen."— Transcript van de presentatie:

1

2 Werkpakket 2 Partners –Philippe Van Meerbeeck / VRT –Inge Van Nieuwerburgh & Yana-Frauke Vandendriessche / Boekentoren UGent –Hélène Verreyke & Jeroen Walterus / FARO –Carlo Vuijlsteke / Muziekcentrum Vlaanderen –Stoffel Debuysere / BAM –Gert Nulens / IBBT-VUB-SMIT –Bart Ooghe & Dries Moreels / VTi

3 Taken Rapport over selectiecriteria en - mechanismen bij digitalisering –literatuur –'best practices' Rapport over consequenties voor cultuurbeleid –in voorbereiding (juni 2009) –'Strategies for multimedia archives', Gent 6/feb

4 Archivalisering Eric Ketelaar (1998): "de bewuste of onbewuste keuze om iets in aanmerking te laten komen voor archivering" Grover & Greer (1991): Culture Physical geography Political structure of society Legislation and regulations The economic system Technology Information policy

5 Selectie voor digitalisering 25 mechanismen teruggevonden in de internationale literatuur Discussienota uitgeschreven en doorgesproken met mediabedrijven, erfgoedinstellingen, culturele actoren enz. Reacties welkom:

6 Selectie voor digitalisering Institutioneel kader 1.Collectiebeleid 2.Doelstellingen van een bestaand digitaal archief 3.Selectie door archiefontwerp 4.Gebruiks- en auteursrechten Fysieke criteria 13.Toegankelijkheid 14.Staat van het materiaal 15.Kwaliteit na digitalisering 16.Meerwaarde door digitalisering

7 Selectie voor digitalisering Waarde van het materiaal 5.Intrinsieke waarde: inhoud, volledigheid, begrijpelijkheid 6.Selectie en doelpubliek: gebruikswaarde 7.Gebruikswaarde is afhankelijk van toegankelijkheid en beschikbaarheid 8.Contextuele waarde 9.Representativiteit 10.Selectie door verwantschap 11.Arbitraire/Randomised selectie: de steekproef 12.Esthetische overwegingen / Visual appeal

8 Selectie voor digitalisering Uniciteit van het materiaal 17.Kopies en dubbels binnen de eigen collectie 18.Overlap tussen collecties 19.Digitale substitutie Selectie via metadata Financieel kader 21.Kostprijs van digitalisering 22.Kostprijs van selectie 23.Kostprijs van verlies 24.Kostprijs van metadata 25.Potentiële inkomsten: economische selectie

9

10 Programma 10u00-12u30: introductie en plenaire sessie 14u00-17u00: parallelle sessies Hoe omgaan met de financieringsnoden voor digitalisering? Hoe wordt rijke contexten creëren in een digitaal archief? Hoe vindt en gebruikt het publiek het materiaal? Welke businessmodellen worden gebruikt voor distributie van multimedia? 17u00: afsluitende drink

11 Plenaire sessie Nathalie Doury –Paris en Images (FR) Bridget McKenzie –Flowassociates (UK) Max Benoît –Institut National de l'Audiovisuel (FR) Tine van Nierop – Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (NL)

12 Sessie 1 Jeff Ubois –Intelligent Television (USA) –private financiers en publieke instellingen Kurt Deggeller –Memoriav (CH) –belang van krachtenbundeling Mel Collier –KU Leuven –business models en de lange termijn

13 Sessie 2 Bert Looper –Tresoar (NL) –multisectoraal archief van cultureel erfgoed Cees Klapwijk –Digitale Bibliotheek der Nederlandse Letteren –de contextuele aanpak Phillippe Van Meerbeeck –VRT –contextualisering in media-archieven

14 Sessie 3 Jos De Haan –Sociaal Planbureau (NL) –digitaal cultureel erfgoed en het publiek Graham Turnbull –RCAHMS/SCRAN (UK) –bemiddelen tussen scholen en musea Thomas Christensen –Danish Film Institute (DK) –toegankelijkheid van digitale filmcollecties

15 Sessie 4 Thomas Sewing –ZDF –content-distribution model Eerde Hovinga –Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid –meervoudige distributie modellen Dale Peeters –State and University Library of Goettingen (DE) –open access modellen en DRIVER

16

17


Download ppt "Werkpakket 2 Partners –Philippe Van Meerbeeck / VRT –Inge Van Nieuwerburgh & Yana-Frauke Vandendriessche / Boekentoren UGent –Hélène Verreyke & Jeroen."

Verwante presentaties


Ads door Google