De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Linda Steutel 19-07-2013 ‘Compartment Syndrome after Bath Salts use: a case series’

Verwante presentaties


Presentatie over: "Linda Steutel 19-07-2013 ‘Compartment Syndrome after Bath Salts use: a case series’"— Transcript van de presentatie:

1 Linda Steutel ‘Compartment Syndrome after Bath Salts use: a case series’

2  Jonge bladeren van de plant Catha Edulis (khat) -> 12 typen  Synthetische cathinone uit badzouten bestaan oa uit  3,4-methylenedioxypyrovalerone (MDPV)  mephedrone (“Drone,” “Meph,” or “Miauw Miauw”)  euro voor 1 gram  Opsnuiven: effect na 10 tot 20 min, Slikken: na 20 tot 40 min  Sinds 2009 in NL op de markt, hoog risico  onvoldoende betrouwbare informatie, verschil van maand tot maand, legaal? Synthetisch Cathinone

3  Chemisch gezien zelfde werking als amfetamine en ecstasy  inhibitie van heropname en stimulatie van release van:  norepinefrine (tachycardie, hypertensie)  serotonine ( hallucinaties)  dopamine ( gevoel van euforie en hyperactiviteit) 10x meer ivm cocaine gebruik!  Symptomen vergelijkbaar met amfetamine gebruik (sympathicomimetisch toxidrome) oa. Agitatie, tachycardie, tachypneu, hypertensie, psychose, insulten Ernstige toxische effecten op spieren nog niet eerder beschreven Symptomen

4 Case Series Pt 1, 18jrPt 2, 37jrPt 3, 47jr Gebruik drugs IV armsnuiven Toxidroom op SEH ja Opname ICja Agitatie en pijn Li armrug Dag 1 CK (IU/l) Dag 2 CK therapieFasciotomie beide armen Fasciotomie rugspieren conservatief

5 compartimentsyndroom  pharmacologisch compartiment syndroom ontstaat vaak ten gevolge van directe myotoxiciteit, verhoogde spieractiviteit en /of compressie (langdurige immobilisatie bij IC opname)  Nog niet bekend of synthetische drugs direct myotoxiciteit veroorzaken, echter hyperthermie en verhoogde spieractiviteit wel als oorzaak te noemen.  Behandeling op SEH (zie figuur)

6 Behandeling

7 Conclusie  Vele effecten op verschillende orgaansystemen  Bedacht zijn op late symptomen, waaronder rhabdomyolyse/compartimentsyndroom  Multidisciplinaire aanpak

8 Referenties  M. Levine, ‘Compartment Syndrome after Bath Salts use: a case series’,Annels of Emergency Medicine, 61, no4, april 2013  P. Mas-Morey, Clinical Toxicology and Management of Intoxications With Synthetic Cathinones (“Bath Salts”),Journal of Pharmacy Practice 2012  Drug- and Toxin-induced Rhabdomyolysis, N.E. Camp, Journal of Nursing,2012  filmpje op nieuwe-synthetische-drug/http://www.nrc.nl/nieuws/2013/01/22/pas-op-voor-badzout-een- nieuwe-synthetische-drug/


Download ppt "Linda Steutel 19-07-2013 ‘Compartment Syndrome after Bath Salts use: a case series’"

Verwante presentaties


Ads door Google