De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Willem Borsboom Arnoud Wonnink “Als je begrijpt wat ik bedoel mijn jonge vriend” Opname in het kader Van MLI.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Willem Borsboom Arnoud Wonnink “Als je begrijpt wat ik bedoel mijn jonge vriend” Opname in het kader Van MLI."— Transcript van de presentatie:

1 Willem Borsboom Arnoud Wonnink “Als je begrijpt wat ik bedoel mijn jonge vriend” Opname in het kader Van MLI

2 ondernemendheid Hoe word ik een goede werknemer?

3 Ondernemendheid Pilot Sectorbreed met focus op hele ROC Niveau 3-4 (Heel stout: niveau 2?)

4 Van Dale: on·der·ne·mer de; m,v -s iem die een bedrijf voor eigen rekening uitoefent DIT NOEMEN WE STAP 4

5 We beginnen met stap 1

6 Zo zien we het graag!

7 Dit gebeurt al te vaak

8 HOE we er komen moet inspirerend zijn

9 Een programma van 5 dagen waarbij de student een actieve bijdrage moet leveren in zijn loopbaan ontwikkeling

10 Proloog: samen focus op het DOEL Documenten staan ook op cgo.dchandel.nl

11

12 content/uploads/2011/04/Advies_MBO_Raad_Loopbaan_en_burgerschap_in_het_mbo.pdf Verwijzing: Adviesdocument MBO raad

13 De onderwijsinstelling differentieert de activiteiten naar de verschillende doel groepen. Daarbij is het belangrijk dat de activiteiten aansluiten bij het niveau, de belevingswereld en de achtergronden van de studenten.

14 De activiteiten die de onderwijsinstelling aanbiedt, nodigen uit om de volgende aspecten aan de orde te laten komen: oriëntatie en/of onderzoek meningsvorming en/of actie reflectie en/of verantwoording Als deze aspecten aan de orde zijn geweest, mag worden verwacht dat er sprake is van leerwinst (letterlijk overgenomen!!)

15 Aanpassing: LLB naar LB

16 Nieuw LB document Waarom nieuw document: Oorspronkelijk document lastig te gebruiken. Verschil inhoudelijk: kerntaken en werkprocessen en competenties, maar globaler geformuleerd. (uitgereikt document) Onderdeel leren: integraal onderdeel competentiegericht onderwijs (niet los te zien van het beroep) Uitwerking burgerschap in vier dimensies. Eisen aan Nederlands vervallen (al vanaf 1 aug 2010) Loopbaan in het kader van LOB MBOraad 3 WB

17 Nieuw LB document Let op! Verschil in diplomabeslissing: Van resultaatverplichting naar inspanningsverplichting De onderwijsinstelling heeft een resultaatverplichting voor het onderwijsaanbod op het gebied van loopbaan en burgerschap. De student heeft een inspanningsverplichting om actief deel te nemen aan de aangeboden onderwijsactiviteiten. MBOraad 4 WB

18 Nieuw LB document Doel: Loopbaan draagt maatschappelijk gezien bij aan: -Employability -Ondernemerschap -Persoonlijke ontwikkeling Zie Kwalificatie-eisen LB in het mbo ; 2. Loopbaan WB

19 Programma: de elementen die aan bod komen zijn capaciteitenreflectie, motievenreflectie werkexploratie loopbaansturing netwerken … komen we op terug Zie Kwalificatie-eisen LB in het mbo ; 2. Loopbaan WB Nieuw LB document HOERA!

20 We know….

21 Plaspauze… we’ll be back

22

23 De activiteiten die de onderwijsinstelling aanbiedt, nodigen uit om de volgende aspecten aan de orde te laten komen: oriëntatie en/of onderzoek meningsvorming en/of actie reflectie en/of verantwoording Als deze aspecten aan de orde zijn geweest, mag worden verwacht dat er sprake is van leerwinst (letterlijk overgenomen!!) HERHALING IS DE KRACHT

24 Onderwijsaanbod vanuit het kwalificatiedossier 5 dagen (ca. 40 uur) Programma: Zij – ik > Vergelijken > Reflecteren Programma Aanbod ondernemendheid Kernvraag: Hoe word ik een ondernemende werknemer? Het programma AW

25 Mogen wij schetsen…

26 Invulling a.Ondernemen en het formuleren van de opdracht voor de komende werkdagen b.Materiaal verzamelen (op pad) c.Ondernemersspel d.Maken van een presentatie e.Het presenteren f.Persoonlijke reflectie (afsluiting) Elke dag word afgesloten met een product WB

27 Dag 1: Klaar voor de start….

28 Dag 1: De opdracht Plenaire start –Opening met externe ‘gastspreker’ –Confrontatie met ondernemendheid –Kennisoverdracht –Doel van het programma uitleggen Daarna met SLB-er –Uitzoeken wat ondernemendheid is –Toetsen van persoonlijke kwaliteiten –Plan van aanpak maken (SMART)

29 Dag 2: Kan het op een leuke manier?

30 Dag 2: Materiaal verzamelen Om te komen tot een goed oordeel wat ondernemendheid is moet dit van verschillende zijden belicht worden. Deskresearch –Internet –Mediatheek/Bibliotheek Fieldresearch –Interview –Enquete ?

31 Dag 3: Wat is jouw talent?

32 Dag 3: Ondernemerspel Stenden ‘Ik’

33 Dag 4: Hoe vertel je jouw verhaal?

34 Dag 4: Het maken van de presentatie Workshops creatieve presentaties maken –Filmpjes –Presentatietechnieken –Maken van Powerpoints –Drama –Etc Leerling moet vrij zijn om op een creatieve manier zijn presentatie te maken

35 Dag 5: Showtime!!!!

36 Dag 5: De presentaties Brede bijeenkomst Competitie incl. prijs? Meerdere activiteiten (Dc Challenge?) –Gecombineerd met mini-ondernemingen? –Bedrijven? –Toeleverende scholen? –Combinatie met activiteit van Burgerschap? –Etc.

37 Afsluiting: Zeg eens wat zinnigs

38 Afsluiting: Reflectie Persoonlijke SWOT analyse Basis voor POP

39 Alle kaarten liggen op tafel…

40 loopbaanreflectie Context = “Het beroep” Beslissingsbasis = aanbod (& connect?) Ondernemendheid WB

41 Epiloog Activiteit is bepalend Ondersteuning d.m.v. connect (beslissingsbasis) Motivator is de SLB-er = bepalend

42

43 We vragen leerlingen om samenwerking En wij???

44 Programma is het eerste startpunt

45 Elke dag wordt geëvalueerd Resultaten ter verbetering Het doel


Download ppt "Willem Borsboom Arnoud Wonnink “Als je begrijpt wat ik bedoel mijn jonge vriend” Opname in het kader Van MLI."

Verwante presentaties


Ads door Google