De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rood 205 0 58 Blauw 159 215 226 HGZO- congres 2009 Loes Houweling Chris Kuiper De betekenis van onderzoeken voor de opleiding tot professional.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rood 205 0 58 Blauw 159 215 226 HGZO- congres 2009 Loes Houweling Chris Kuiper De betekenis van onderzoeken voor de opleiding tot professional."— Transcript van de presentatie:

1 Rood Blauw HGZO- congres 2009 Loes Houweling Chris Kuiper De betekenis van onderzoeken voor de opleiding tot professional

2 Praktijkgericht onderzoek is goed voor studenten! Is dat zo?

3 Een Voorbeeld Spraakmakend Project Innovatie in de dienstverlening Vanuit het starten van projecten Gericht op de verhalen Binnen de informele communicatie

4 Praktijk Partners Stichting Humanitas Rotterdam Humanitas Thuiszorg & MaDi Rotterdam SAMAH Centrum voor Dienstverlening Bavo Europoort Netwerkeffect NVMW Universiteit voor Humanistiek

5 Betrokkenen Lectoraat: Participatie Arbeid en Gezondheid Hogeschool Rotterdam Opleiding:Ergotherapie Fysiotherapie Maatschappelijk werk en dienstverlening Personeel en Arbeid Docent:Verschillende Student:Minor Arbeid en Gezondheid Minor Preventie

6 Aanleiding Mede onder invloed van overheid/ wetgeving, bedrijfskundige en methodische overwegingen vindt een ingrijpende formalisering van een deel van de communicatie plaats Als tegenwicht aandacht te besteden aan de (informele) verhalen uit de praktijk van alle dag

7 Methode Actieonderzoek Verhaal centraal Professional centraal Zonder organisatie en doelgroep uit het oog te verliezen Netwerkvorming Praktijkgestuurd onderwijs

8 Belang bij onderzoek en projecten Praktijk: probleemoplossing / redelijke termijn en prijs toekomstige werknemers leren kennen en vv Lectoraten: KOP-model / evaluatie HR (IVG)kennisinstituut / accreditatie attractief en intensief onderwijs Opleiding:beroepsontwikkeling / instroom / relatie werkveld / tevreden studenten Docent:beroepsontwikkeling / kennis / werkplezier Student:beroepskennis / algemene ontwikkeling / werkplezier

9 OIIO Outside In projectopdrachten van regionale bedrijven en instellingen advies beroepenveldcommissies over opleidingsprogramma’s gastdocenten uit praktijk Inside Out opleidingen dragen bij aan de ontwikkeling beroepspraktijk studenten ontwikkelen beroepsproducten dragen bij aan het oplossen van vraagstukken kenniskringen spelen een rol bij het formuleren en overdragen van nieuwe praktijken aan het beroepenveld

10 OIIO-projecten Hbo-niveau Innovatief Beroepsrelevant Maatschappelijk relevant Wetenschappelijk robuust

11 Onderzoek binnen HBO Geworteld in beroepspraktijk Praktijkgestuurd, aanpak is vaak multi- en/of transdisciplinair Vormgegeven mét externe partijen Methodologisch verantwoord en maatschappelijk robuust Sterke verbinding met beroepsonderwijs. Verspreiding via (wetenschappelijke) publicaties, presentaties en via media zoals internet, kranten Gevarieerd

12 Opbrengsten

13

14 Uitwisseling Projectteambijeenkomsten Leerervaring voor (a.s.) professionals Werkconferentie Weblogs Tips en aanbevelingen –Microniveau voor team –Meso niveau voor betrokken organisaties Publicaties (meerdere vormen) Symposium

15 Verdieping Narratief onderzoek Actieonderzoek/ ontwikkelend design, voor- en nadelen voor studenten en organisaties Modus 3 onderzoek

16 Puzzels en Parels De puzzels en parels ten aanzien van: Werving projecten Deelname studenten Participatie van docenten Begeleiding van studenten Organisatie van het onderwijs Curriculum Elk voordeel heb z’n nadeel

17 werving projecten Parel Koppeling aan onderzoekslijnen Stapeling / estafette projecten Publicatie project op minimaal één site Projectovereenkomst met gedragscode deelnemers Directe opbrengst voor organisaties, invloed op uitvoering Puzzel Spoedwerving afzeggen Status en procedure ‘eigen projecten’ van studenten Aandacht voor machtsrelaties, wie zegt ja, en wie voert uit

18 Deelname van studenten Parels Passend bij wens opdrachtgever Op basis expertise en interesse studenten Faciliteren inter-professionele samenwerking Student kan inzicht krijgen in complexiteit van organisaties Puzzels Starten met decreet Niet communiceren van resultaat naar opdrachtgever en lectoraat Prioriteit aan wens student / (financieel) belang project / innovatie / beroepsspecificiteit Overvragen student, omgaan met onzekerheid, onbekendheid Student klem zetten tussen lectoraat/minor en opleiding

19 Participatie van docenten Parels Op basis expertise docenten (bijvoorbeeld KK-docent) Op basis interesse docenten Bekendmaken: vroegtijdig en openbaar ivm netwerken Faciliteren samenwerking: vergelijkbare projecten bij één docent Puzzels Op basis expertise docenten (bijvoorbeeld KK-docent) Geschikte docenten zijn aan begin collegejaar volledig ingepland Niet communiceren van resultaat naar opdrachtgever en lectoraat of binnen opleiding

20 Begeleiding Parels Procesmatig en op meerdere fronten tegelijk (docenten, organisatie, studenten) Studenten richten op ontwikkelen product, naast verslaglegging Inhoudelijk (dwz zelf verdiepen en begeleiden gaan samen op) Contact zoeken (bezoeken) praktijk en lectoraat, contact onderhouden, op meerdere ‘lagen’ in organisatie en hogeschool Contact met name via de ‘warme’ lijnen Studenten ondersteunen bij inzicht krijgen in complexiteit project Puzzels Niet aanwezig zijn bij presentaties aan externen Opdracht eenzijdig aanpassen: vraag praktijk leidend! Niet communiceren met opdrachtgever en lectoraat Krappe begeleidingstijd

21 Organisatie van onderwijs Parels Inbedding projecten in minor Ruimte in tijd en hoofden van studenten om te investeren in project Puzzels Geschikte docenten zijn aan begin collegejaar volledig ingepland Roosters docenten en studenten weinig flexibel om afspraken te kunnen maken met mensen in de organisaties: begeleider en studenten kunnen elkaar niet treffen Studenten moeten tijdens project ook andere belangrijke opdrachten doen (stagelopen, afstudeerprojecten) Welk belang weegt het zwaarst, organisatie van onderwijs of het belang van het project?

22 Kennistransfer en curriculumontwikkeling Parels Resultaat naar opleiding, lectoraat en praktijk, door deelname docenten Uitnodigen opleiding lectoraat en praktijk bij presentatie Analyse / stapelen van de resultaten van de projecten Publicatie van de resultaten op praktijkniveau en op wetenschappelijk niveau Reflecteren op opbrengst voor praktijk, lectoraat opleiding en student Puzzels Gebruik student als dataverzamelaar Gebruik docent als procesbegeleider Gebruik praktijk als verlengstuk opleiding Studenten voorbereiden op complexiteit Smalle of brede beroepsopvatting (heeft dit met mijn beroep te maken?)

23 veel inspiratie


Download ppt "Rood 205 0 58 Blauw 159 215 226 HGZO- congres 2009 Loes Houweling Chris Kuiper De betekenis van onderzoeken voor de opleiding tot professional."

Verwante presentaties


Ads door Google