De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen 2010 5 april 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen 2010 5 april 2011."— Transcript van de presentatie:

1 De vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen april 2011

2 Plattelandstoerisme in Vlaanderen boert goed  Vraag volgt meer dan proportioneel de groei in het aanbod GROEI Aantal uitbatingen % Aantal logieseenheden % Aantal overnachtingen % OMZET (miljoen € ) 87,1112,8+ 30%

3 Spreiding plattelandslogies naar provincie Capaciteit 2009: logieseenheden

4 4 677 KAMERS945 VAKANTIEWONINGEN Spreiding naar provincie

5 Omzet uit plattelandstoerisme, ,8 miljoen €  Impact op gans de regio

6 Ontwikkeling in kamers en vakantiewoningen GROEI AANBOD Kamers % Vakantiewoningen % VRAAG Gasten Kamers % Vakantiewoningen % Overnachtingen Kamers % Vakantiewoningen %

7 Aandeel van vakantiegangers, gasten overnachtingen

8 Aandeel vakantiegangers naar type logies, gasten gasten KAMERSVAKANTIEWONINGEN  

9 Resultaten onderzoek 2010 Schriftelijke enquête uitgedeeld door logiesuitbaters Gefinancierd door PiV vzw, diverse PTO’s en Europa Steekproef van cases Onderdelen: o Profiel van vakantiegangers o Vakantiegedrag o Besluitvorming voor vakantie o Tevredenheid o Marktsegmentatie o Belang van enkele aparte logieskenmerken

10 Profiel Vakantiegangers in plattelandslogies in Vlaanderen

11 Herkomst van vakantiegangers, 2010 (in %)

12 Evolutie herkomst, (in volume)

13 Leeftijd respondenten, (in %) Gemiddelde leeftijd = 47,4 jaarGemiddelde leeftijd = 49,5 jaar

14 Leeftijd respondenten naar logiesvorm, 2010 (in %) KAMERSVAKANTIEWONINGEN Gemiddelde leeftijd = 49,9 jaarGemiddelde leeftijd = 47,2 jaar

15 Sociale klasse, 2010 (in %) Vrij gelijk voor kamers en vakantiewoningen

16 Ervaring met plattelandstoerisme, (in %)

17 Vakantiegedrag

18 Type gezelschap op kamers, 2010 (in %) Stijging tov 2004 vooral bij medioren/senioren

19 Type gezelschap in vakantiewoningen, 2010 (in %) Gezelschapstypes niet sterk gewijzigd tov 2004

20 Grootte gezelschap kamers, (in %) Gemiddelde grootte van 4,5 naar 3,5 personen

21 Grootte gezelschap vakantiewoningen, Gemiddelde grootte van 5,7 naar 6,1 personen

22 Duur van vakantie op kamers, 2010 (in %) Gemiddelde duur van 2,8 nachten in 2004 naar 2,3 in 2010

23 Duur van vakantie in vakantiewoningen, 2010 (in %) Gemiddelde duur van 4,1 nachten in 2004 naar 3,7 in 2010

24 Hoofd- of nevenvakantie, 2010 (in %)

25 Logiesformule op kamers, (in %) Halfpension nog belangrijk aandeel maar wel gedaald Vakantiewoningen hoofdzakelijk zonder maaltijden

26 Type van vakantie naar logiesvorm, (%) Thematische vakantie: 2010 bij kamers: 33% bij vakantiewoningen: 19% 

27 Top 5 activiteiten bij gevarieerde vakantie, 2010 (%) Bij vakantiewoningen ook meer activiteiten voor kinderen, landbouwactiviteiten beleven en attracties bezoeken

28 Top 5 bij thematische vakantie, 2010 (in %) Bij vakantiewoningen ook iets meer landbouwactiviteiten beleven, activiteiten voor kinderen en attracties bezoeken

29 Besluitvormingsproces

30 Perceptie ‘Vakantie op het platteland’, 2010 (in %) Top 6 spontane associaties Bij vakantiewoningen iets meer boederijleven, hoeve, dieren en kindvriendelijk

31 Perceptie ‘Vakantie op het platteland’, 2010 (in %) Geholpen imago

32 Wie beslist? 2010 (in %)

33 Zoektocht naar logies, 2010 (in %) 18% zoekt niet, kent logies 82% zoekt wel  Hoe?

34 Doorslaggevend bij keuze logies, 2010 (in %)

35 Infobronnen vóór vertrek, 2010 (in %)

36

37 Bekendheid labelingsysteem PiV (in %)

38 Belang labelingsysteem PiV (in %)

39 Tevredenheid bij vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen

40 Tevredenheid, (in %) Gemiddelde score van 4,3 in 2004 naar 4,5 in 2010 Geen onderscheid tussen kamers en vakantiewoningen

41 Tevredenheid/ herhaalbezoek, 2010 (in %) Gemiddelde score van 4,5 bij eerste bezoek en 4,6 bij herhaalbezoek

42 Tevredenheid over diverse aspecten,

43 Marktsegmentatie

44 3 marktsegmenten bij vakantiegangers op kamers 2010

45 Marktsegmenten bij vakantiegangers op kamers 2010

46 Marktsegmenten bij vakantiegangers op kamers 2010

47 Marktsegmenten bij vakantiegangers op kamers 2010

48 3 marktsegmenten bij vakantiegangers op VW 2010

49 Marktsegmenten bij vakantiegangers op VW 2010

50 Marktsegmenten bij vakantiegangers op VW 2010

51 Marktsegmenten bij vakantiegangers op VW 2010

52 Belang specifieke logieskenmerken (in %)

53 10 conclusies 1.Toenemende interesse in plattelandslogies  Gedragen door koopkrachtige vraag naar dichtbije vakanties tussendoor bij vooral Vlamingen  Draagt bij tot diversificatie van de plattelandseconomie 2.Positieve perceptie van vakantie op het platteland in Vlaanderen  stilte, rust, groen landschap 3.Tevredenheid is hoog en is nog verbeterd 4.Duidelijk onderscheid: kamers / vakantiewoningen qua cliënteel / activiteiten  Grotere gezelschappen / gezinnen met kinderen op vakantiewoningen  Meer koppels in kamers 5.Wandelen / fietsen belangrijkste activiteiten van vakantie- gangers op het platteland  Ondersteuning wandel- en fietsproduct positief voor plattelandstoerisme

54 10 conclusies 6.Thematische vakanties vrij belangrijk voor vakantiegangers op kamers (33%) 7.PiV informatiekanalen scoren goed  VLAVAK: belangrijkste wervende instrument  PiV: vrij sterk in vergelijking met inzet van middelen 8.Websites individuele logiesuitbaters zeer belangrijk, zowel wervend als informatief 9.Labeling PiV goed gekend  Vooral fiets- en kindvriendelijk label 10.Aandachtspunten voor logiesuitbaters:  Streekeigen producten  Half pension  Milieuvriendelijk beheer

55

56


Download ppt "De vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen 2010 5 april 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google