De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zelfregulering hoe gaat dat in zijn werk? Janine Galjaard Directeur Keuringsraad KOAG/KAG Bijeenkomst nieuwe zelfregulering reclame gezondheidsproducten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zelfregulering hoe gaat dat in zijn werk? Janine Galjaard Directeur Keuringsraad KOAG/KAG Bijeenkomst nieuwe zelfregulering reclame gezondheidsproducten."— Transcript van de presentatie:

1 Zelfregulering hoe gaat dat in zijn werk? Janine Galjaard Directeur Keuringsraad KOAG/KAG Bijeenkomst nieuwe zelfregulering reclame gezondheidsproducten 13 december 2012

2 Presentatie 1.Keuringsraad 2.Uitgangspunten nieuwe zelfregulering gezondheidsproducten 3.Nieuwe rol zelfregulering  Normen  Dienstverlening 4. Aantal praktijkvoorbeelden

3 3 Codepartijen Keuringsraad CBD KNMP Neprofarm NPN NUV VEA Keuringsraad in zelfreguleringsveld

4 Doelstelling en werkwijze Keuringsraad Doelstelling Keuringsraad : Door partijen in 1926 vrijwillig aanvaarde principes voor zelfregulering van publieksreclame voor geneesmiddelen, gezondheidsproducten (sinds 1995) en medische (zelfzorg)hulpmiddelen Verantwoorde reclame in het belang van de volksgezondheid en de reclame mogelijkheden voor adverteerders

5 5 Zelfregulering De Keuringsraad KOAG/KAG

6 6

7 Competentie Keuringsraad Alle op publiek (consument / eindgebruiker) gerichte reclame-uitingen voor geneesmiddelen, medische (zelfzorg) hulpmiddelen en gezondheidsproducten –Advertenties –Commercials –POS-materialen –Direct mail en nieuwsbrieven –Folders –Websites, social media etc. Verpakkingsteksten, etiket en bijsluiter voor gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen

8 Uitgangspunten nieuwe zelfregulering gezondheidsproducten Nieuwe normenset: integreren van het richtsnoerdocument en database Inspanningsverplichting van Codepartijen dat leden zich aan nieuwe normenset houden Bedrijven die zich conformeren aan vrijwillige keuring vooraf krijgen de hoogst mogelijke ‘beloning’ van de overheid Toezicht wordt neergelegd bij de Keuringsraad

9 Uitgangspunten nieuwe zelfregulering gezondheidsproducten Gebruik maken bestaande zelfregulering ‘Aangepaste’ CAG blijft vanwege aanvullende bepalingen en andere gezondheidsproducten Level playing field Uitvoerbaarheid – praktische toepassing richtsnoerdocument en database Werkafspraken met NVWa

10 Nieuwe rol zelfregulering - normen Aangepaste CAG Onderscheid tussen ‘gezondheidsproducten die geconsumeerd worden’ en ‘andere gezondheidsproducten’ Richtsnoerdocument en database - consumeren Indicatieve lijst - overig Aanmelden als bijzondere reclamecode onder de Nederlandse Reclamecode RCC toetst aan zelfde normen Op gehele veld van toepassing Level playing field

11 Keuzemenu zelfregulering – ‘clearance’ –Copy clearance voor een uiting/campagne: Uniek toelatingsnummer Toelating opgenomen in database toegankelijk aangesloten Codepartijen ‘Aangepast’ handhavingsregime op specifieke uiting –Company clearance: Alle uitingen van een bedrijf worden vooraf voorgelegd Alle uitingen krijgen een uniek toelatingsnummer Bedrijf komt in database toegankelijk aangesloten Codepartijen ‘Aangepast’ handhavingsregime voor bedrijf vanuit NVWa Korting op het tarief + maatwerk (t.a.v. reclamecampagnes, snellere doorlooptijden, 1x jaar workshop/update)

12 Keuzemenu zelfregulering – ‘advies’ Copy-advies –Vrijblijvend advies over een voorgenomen uiting –Bij navolgen advies voldoet uiting aan normenset die door NVWa wordt gehanteerd

13 Nieuwe zelfregulering – monitoring / klachten Eenieder kan melding doen van vermeende overtredingen De Keuringsraad beoordeelt en neemt waar nodig passende maatregelen Bij niet navolging wordt melding doorgezet naar NVWa Meldingen van consumenten worden doorgezet naar RCC

14 Toezicht op normen: de Codes Clearance Copy advies Monitoring Klachtenbehandeling Codecommissies KOAG/KAG Reclame Code Commissie (voor consument) Repressieve toetsing op geleide van klachten Wetgeving Handhaving Werkafspra ken Keuringsraad in zelfreguleringsveld Werkafspraken

15 Praktijkvoorbeeld 1 Op basis van / bevat: voedingsclaim Cranberry’s geen geautoriseerde claims Toegestaan? Sunshine Cranberry capsules Op basis van/Bevat: Cranberry’s 1 x daags 1 tablet Voedingssupplement Samenstelling: conform etiketteringvereisten Ingrediënten: idem

16 Praktijkvoorbeeld 2 Sunshine Combi Soepel Bewegen tabletten* Guarana, Glucosamine, taurine 1xdaags 1 tablet Voedingssupplement *Glucosamine helpt soepel bewegen Guarana is een botanical welke op ‘on hold’ staat; maar geen claim voor soepel bewegen Glucosamine heeft afgewezen claims en on hold claims op soepel bewegen; Taurine heeft geen enkele goedgekeurde claim Toegestaan?

17 Praktijkvoorbeeld 2 Sunshine Combi Soepel Bewegen tabletten* Guarana, Glucosamine, taurine 1xdaags 1 tablet Voedingssupplement *Glucosamine helpt soepel bewegen Omdat de productnaam aan een gezondheidsclaim appelleert, moet de gebruiker actief geleid worden, bijvoorbeeld met een asterix, naar het nutriënt/de nutriënten die voor dit gezondheidseffect verantwoordelijk zijn. Omdat in de productnaam een gezondheidsclaim zit opgesloten, mogen er alleen maar ingrediënten direct onder staan die ook die bewezen/on hold gezondheidsclaim hebben. Taurine en Guarana hebben geen toegestane gezondheidsclaim op soepel bewegen. Wel mag het in de ingrediënten- declaratie en/of samenstelling blijven staan, omdat dit een etiketteringvereiste is.

18 Praktijkvoorbeeld 3 Probioticum kan als een generieke omschrijving worden gezien en mag als zodanig gebruikt blijven worden tot besluit Europese Commissie geen nadruk op de (vermeende) heilzaamheid van probiotica gelegd “krachtig probioticum” of “bevat probiotische stammen” niet toegestaan “bacteriën die van nature in de darm voorkomen” wel toegestaan Sunshine Lactiaco® capsules Bevat: Lactobacillus acidophilus Probioticum 1 x daags 1 capsule Voedingssupplement Samenstelling: conform etiketteringvereisten Ingrediënten: idem.

19 Praktijkvoorbeeld 4 ‘vluchtige media’(bijvoorbeeld radiocommercial, TV, wobblers etc)  Hoe krijg je daar de verplichte conditions of use vermeld?  Bijvoorbeeld ‘Glucomannan’: “Om de claim te dragen moet informatie aan de consument worden verstrekt dat het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 3 g glucomannan in drie doses van elk 1 g, tezamen met 1-2 glazen water, vóór de maaltijden en in de context van een energiebeperkt dieet”  Disclaimer? (bijvoorbeeld: “lees voor het kopen eerst de aanwijzingen op de verpakking”?)

20 20 Alle documenten/vragen Zie: Telefoon: 020 – Hartelijk dank voor uw aandacht !


Download ppt "Zelfregulering hoe gaat dat in zijn werk? Janine Galjaard Directeur Keuringsraad KOAG/KAG Bijeenkomst nieuwe zelfregulering reclame gezondheidsproducten."

Verwante presentaties


Ads door Google