De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be."— Transcript van de presentatie:

1 Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven

2 Overzicht Wat? Doelen Waarom? Voordelen Effectiviteit Evaluatie Praktisch Psychologische Kring Leuven

3 Wat? PAL= Peer-assisted Learning. Concreet: oprichten van kleine studiegroepjes van studenten onder de begeleiding van een tutor (een oudere student). Klemtoon: faciliteren van het denk- en zoekproces van de tutees en het modereren van het gesprek hierover tussen de tutees onderling. – Doel: Academische en sociale integratie: vakspecifiek of opleidingsbreed Psychologische Kring Leuven

4 Doelen Psychologische Kring Leuven Vakinhoudelijke en/of opleidingsbrede begeleiding – verbetering van de studieresultaten. Focus op de ontwikkeling van een effectieve en efficiënte studiemethodiek – positieve bijdrage aan de motivatie en het welbevinden van de student.

5 Waarom? Overaanbod aan passieve lesvormen Nood aan grondigere, actievere verwerking van leerstof Het opwekken van interesse voor de studie Leren van elkaar, met elkaar Psychologische Kring Leuven

6 Voordelen Psychologische Kring Leuven

7 Voordelen Psychologische Kring Leuven Attest Faculteit PPW  Decaan – CV ;-) Bedankingsfeestje Lidkaart T-shirt crew

8 Effectiviteit Uit Alexander, Lawrence T.; Gur, Ruben; Gur, Raquel; Patterson, Laura, Peer-assisted learning, Improving Human Performance Quarterly, Vol 3(4), 1974, : – “Conducted 2 experiments with a total of 51 undergraduates to examine the effectiveness of peer- assisted learning among college students. Results show that Ss in dyads learned a problem-solving skill significantly better than individual learners.” – “64% of Subjects increased course grades, resulting in increases on grade point averages of.44” Psychologische Kring Leuven

9 Effectiviteit = > Deze studie toont aan dat samen leren leren beter helpt om probleem-oplossend te werken dan alleen leren leren. Ze toont verder aan dat in 64% van de gevallen de resultaten stegen met een effectgrootte van.44 (hoog)! Psychologische Kring Leuven

10 Evaluatie – Vooraf: Studenten die zich aanbieden kort motivatiebriefje laten schrijven Minimum 10/20 na 2 e zit – Tijdens: Evaluatiebriefje (enkele korte vraagjes) voor zowel tutor als tutee – Achteraf Vragenlijst: werking bevragen Feedback Psychologische Kring Leuven

11

12 Praktisch Psychologische Kring Leuven Duidelijke structuur Onderling overleg Geef genoeg voorbeelden Maak het niet te 'college-achtig' Probeer de studenten te betrekken – Antwoorden niet voorkauwen Rond de sessie af met een samenvatting

13 Praktisch Psychologische Kring Leuven 26 oktoberDEADLINE inschrijving tutor 15 oktober t.e.m. 28 oktoberExtra info indien gewenst: - Aanpak via draaiboek - Checklist - Trainingsmodules Maandag 29 oktoberAlgemene inleiding: studeertips + Sessie 1 Menselijke Erfelijkheidsleer Dinsdag 30 oktoberAlgemene inleiding: studeertips + Sessie 1 Individuele verschillen Woensdag 7 novemberSessie 2 Menselijke Erfelijkheidsleer Woensdag 14 novemberSessie 2 Individuele verschillen Woensdag 21 novemberSessie 3 Menselijke Erfelijkheidsleer Woensdag 28 novemberSessie 3 Individuele verschillen Woensdag 5 decemberAfsluitende sessie: Menselijke Erfelijkheidsleer + Algemene bloktips Woensdag 12 decemberAfsluitende sessie: Individuele verschillen + Algemene bloktips

14 Inschrijven? Dadelijk vooraan Of later … (!) Deadline: 26 oktober (!) Psychologische Kring Leuven

15 BEDANKT! Psychologische Kring Leuven


Download ppt "Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be."

Verwante presentaties


Ads door Google