De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Erfgoededucatie in het secundair onderwijs 5 oktober 2006 Bruno Lamelyn Koninklijk Atheneum 2 Oostende.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Erfgoededucatie in het secundair onderwijs 5 oktober 2006 Bruno Lamelyn Koninklijk Atheneum 2 Oostende."— Transcript van de presentatie:

1 Erfgoededucatie in het secundair onderwijs 5 oktober 2006 Bruno Lamelyn Koninklijk Atheneum 2 Oostende

2 Wie ben ik ? Bruno Lamelyn Leraar gedrags- cultuurwetenschappen Creatief beeldend therapeut L’école du futur & Mu-Zee-Um PMMK PMCP Groeningemuseum Departement Onderwijs – ENIS

3 San BenedettoRome de partners … Saint-RaphaëlVidin Oostende

4 Het project - Cultureel erfgoed binnen de lessen Cultureel erfgoed gebruiken als medium om de lln te bereiken - Jongeren die de school dreigen te verlaten (socio-economische factoren, …) Het engagement van deze lln vergroten en ze opnieuw zin doen krijgen om te leren - Innovatieve onderwijsmethodes Op een onbewuste manier het belang van leren doen voelen - Samenwerking lokale gemeenschap Le patri MOI ne, c’est MOI MOIMOI

5  doelstellingen: Lln: -De participatie en vooral het engagement van de lln vergroten -Zin geven om te leren door gebruik te maken van de methodiek ‘recherche autonome’ -De gemeenschappelijke kenmerken binnen het Europees cultureel erfgoed ontdekken -De ‘ontdekking’ aanmoedigen en een bewustmakingsproces voor het eigen cultureel erfgoed inleiden -Ervaringen uitwisselen en contacten leggen om het vreemde talenonderwijs te stimuleren Lkr: -De lkr aanmoedigen innoverende didactische methodieken te gebruiken -Nieuwe pedagogische middelen zoeken om de lln te motiveren -Het gebruik van ICT tijdens het leren bevorderen School: -De school als catalysator bij het creeëren van permanente aandacht in de benadering van het cultureel erfgoed -Een aangename werksfeer ontwikkelen waarbinnen de lln willen leren maar vooral waarbinnen ze zich goed voelen L’ecole du futur : de school buiten de school ouders: -De banden ouders-lln-school versterken -De reacties van de ouders tijdens het project erbij betrekken -Ouders betrekken bij het schoolse leven van hun kinderen

6 Prelude - Comenius jaar 0

7 * Presentaties Comenius – jaar 1 1 foto van hun huis 1 foto van hun kamer 1 foto van een stukje cultureel erfgoed uit hun omgeving die ze appreciëren 1 foto van een stukje cultureel erfgoed waarvoor ze totaal geen appreciatie hebben Salut, je m’appelle Laurent et j’ai 18 ans. J’aime cet endroit car, en premier, c’est en face de chez moi mais aussi parce que j’adore monter tout en haut pour la vue. Hi, my name is Laurent and I 18 years old. I like this place, first because it is in front of my house and, secondly, because I like going on top of it to admire the view. J’aime bien, quand l’été vient, aller dans les criques pour sauter dans l’eau. I like, when summer come, going into this place to jump into the water. Je n’aime pas trop les ruines de Fréjus, je ne vois aucune utilité d’avoir laissé ces ruines comme cela. Si on les restaurait, cela serait peut être mieux. I don’t like the ruins of Fréjus, perhaps if they were restored, that would be better.

8 * Logo wedstrijd And the winner is ………………..

9 * Reacties op de presentaties * Opstellen van inventaris Monumenten Wijken Behoud van de omgeving Tradities

10 Monumenten Datum? Maker? Gebruikte materialen? Plaatsing? Functie? Oude afbeeldingen vergelijken met recente afbeeldingen. Wijken Oorsprong van de wijk? Architectuur/beschrijving Geografische situering Originele bewoners en evolutie functie van de wijk Omgeving Beschrijving Geografische situering Bestaande bescherming Waarom beschermen? Tradities Gerechten : beschrijving Volksgebruiken : ontstaan + beschrijving

11 * Uitwerken van website : fase 1

12 Comenius jaar 2 Deel 1: goede en slechte voorbeelden van behoud Elke school selecteert een voorbeeld uit het cultureel erfgoed die niet goed bewaard werd en een voorbeeld die wel goed bewaard werd. De resultaten (foto/tekst/film) worden aan de partners opgestuurd. Koninklijke stallingen tot leven gebracht … Monumentenstrijd.

13 Waarom ? Gemeenschappelijke lijst met antwoorden Videoconferentie alternatieven: Netmeeting Skype ‘mesenger’ - webcam - beamer

14 Deel 2: de autoriteiten vs behoud van cultureel erfgoed De lln onderzoeken : - Welke autoriteiten zijn betrokken? - Gebruikte criteria? - Beschikbare financiële middelen? - Wetgeving? - Sensibliseringsacties? Activiteiten: -Interviews met politici -Video-petitie -Debat -Campagne voeren -…. Deel 3: “Si j’étais président …” Samenwerken aan een Europese Richtlijn voor het behoud van het cultureel erfgoed

15 Comenius jaar 3 * Verfijnen van de Europese richtlijn Directive Européenne pour la préservation et la valorisation de l’héritage culturel * Bezoek aan het Europees Parlement * Enkele ludieke Acties ondernemen in eigen omgeving

16 extraatjes Ontwikkelen van nieuwe methodieken – Aanbod voor leekrachten vergroten Gerard DavidHet Laatste Oordeel 1498 Geef ongekende vrijheden aan je leerlingen, neem de beperkingen weg, laat ruimte aan de creativiteit, … Zeg nee tegen de klassieke methodes waarbij de leerlingen zich niet mogen ‘vuil’ maken, waar de omgeving zo ‘steriel’ is dat het kind beperkt wordt in zijn creativiteit... Stimuleer de ontwikkeling van een kritische creativiteit. Leg de nadruk op de ‘ervaringen’, stel de beleving centraal … niet het resultaat … er worden veel meer ET gerealiseerd dan we vermoeden Doen – Observeren – Impressie – Expressie – Fantasie Deze confrontatie biedt ons zelfs de mogelijkheden om op socio-emotioneel vlak te werken. De artistieke dimensie helpt hen om de realiteit te ontdekken op een eerder emotionele en associatieve manier.


Download ppt "Erfgoededucatie in het secundair onderwijs 5 oktober 2006 Bruno Lamelyn Koninklijk Atheneum 2 Oostende."

Verwante presentaties


Ads door Google