De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Identiteit en imago openbaar onderwijs Hoe kunnen wij het imago van het openbaar onderwijs verbeteren?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Identiteit en imago openbaar onderwijs Hoe kunnen wij het imago van het openbaar onderwijs verbeteren?"— Transcript van de presentatie:

1 Identiteit en imago openbaar onderwijs Hoe kunnen wij het imago van het openbaar onderwijs verbeteren?

2 Wat zeggen we eigenlijk Hoe kunnen wij …. Hebben wij invloed? het imago…. Wat is imago eigenlijk? van het openbaar onderwijs … Wat verstaan we daar onder? verbeteren… Wat is het nu, en wat willen we dat het is?

3 De reflectie van de identiteit: Hoe praten en denken anderen over ons? vervormd, gesimplicifeerd ingebed in persoonlijke waarden relatief Imago is realiteit Imago

4 Associaties en de werkelijkheid

5 Imago 1.Hoe zien gebruikers, beslissers en beïnvloeders ons? Welke waarden en associaties koppelen zij daaraan? (IST) 2. Hoe willen wij dat zij ons zien? Gewenste waarden en associaties? (SOLL)

6 Unbranded Bavaria Dommelsch Amstel Hertog Jan Grolsch Ridder Heineken Brand Branded Grolsch Hertog Jan Heineken Dommelsch Amstel Brand Ridder Bavaria Een merk kan: voorkeur creëren een hogere prijs rechtvaardigen Merken maken het verschil

7 De persoonlijkheid van de organisatie, zoals die tot uiting komt in gedrag, communicatie en symboliek Hoe gaan wij met afnemers om? Hoe gaan wij met elkaar om? Waar staan wij voor? Wat voor mensen zijn wij? Hoe zijn wij georganiseerd? Op termijn kan een organisatie zich niet anders voordoen dan zij werkelijk is of wil zijn Identiteit

8 Producten en diensten Communicatie Gedrag Visuele identiteit merk imago Imago Identiteit Gecontroleerd merkcontact Identiteit en imago

9 Producten en diensten Communicatie Gedrag Visuele identiteit merk imago Ongecontroleerd merkcontact Identiteit Merkimago

10 Gepercipieerde werkelijkheid Gedrag Visuele identiteit Communicatie Producten en diensten Imago = merkrepresentatie = associaties = gepercipieerde werkelijkheid

11 Marketingcommunicatie: gecontroleerd merkcontact Dagelijks leven: ongecontroleerd merkcontact Merkrepresentatie in de tijd

12 Gepercipieerde werkelijkheid Gedrag Visuele identiteit Communicatie Producten en diensten merkrepresentatie: resultaat van gecontroleerd én ongecontroleerd merkcontact Merk/ kernwaarden

13 Merk- en kernwaarden Visuele identiteit Communicatie Producten en diensten Merk/ kernwaarden Gedrag Kernwaarden missie algemene doelstellingen cultuur inspirerende waarden structuur

14 Merk- en kernwaarden Visuele identiteit Communicatie Producten en diensten Merk/ kernwaarden Gedrag strategie producten en diensten service en prijs kernwaarden gedrag medewerkers managementstijl ethiek Gedrag

15 Merk- en kernwaarden Visuele identiteit Communicatie Producten en diensten Merk/ kernwaarden Gedrag Visuele identiteit, symboliek corporate design, huisstijl en logo taalgebruik kledingstijl. kunst gebouw, locatie, inrichting bijeenkomsten en evenementen waarden, doelstellingen, filosofieën, principes mythen, rituelen en historie herkomst, nationaliteit aard v.d. branche

16 Merk- en kernwaarden Visuele identiteit Communicatie Producten en diensten Merk/ kernwaarden Gedrag Communicatie boodschappen en stijl (in formele en informele contacten) managementcommunicatie marketingcommunicatie organisatiecommunicatie (interne-, financiële- en arbeidsmarktcommunicatie)

17 Wat is “openbaar onderwijs” Deze openbare school Alle openbare scholen van de stad of streek Alle openbare scholen van Nederland Alle niet-bijzondere scholen …

18 Wat is de identiteit van het OO? De persoonlijkheid van de organisatie, zoals die tot uiting komt in gedrag, communicatie en symboliek Hoe gaan wij met afnemers om? Hoe gaan wij met elkaar om? Waar staan wij voor? Wat voor mensen zijn wij? Hoe zijn wij georganiseerd? Op termijn kan een organisatie zich niet anders voordoen dan zij werkelijk is of wil zijn

19 Identiteit en imago Imago moet zoveel mogelijk hetzelfde zijn als de identiteit Imago verandert alleen als we consequent en consistent zijn in ons gedrag, uitstraling, communicatie en symboliek. Welke identiteitselementen deelt het openbaar onderwijs met elkaar en kan ze deze consequent uitdragen en waarmaken? In hoeverre zijn dit elementen die relevant zijn voor de afnemer (de “koopbeslissing”)? In hoeverre zijn dit de gewenste waarden en associaties?

20 Positionering Cultuur Afnemers en Stakeholders Concurrentie Kenmerkende kwaliteiten Veranderingen in de omgeving Organisatie strategie Intern Extern

21 Onderzoek Universiteit van Tilburg Besluitvormingsproces van ouders van basisschoolleerlingen Betreft twee basisscholen in Wouw. Onderzoek in lokale context

22 Conclusies Vóór oriëntatie al lichte voorkeur Moeders meer invloed dan vaders Bekendheid van de school vooraf heeft invloed op keuze Hoger opgeleiden oriënteren zich intensiever dan lager opgeleiden Sfeer en omgaan met problemen zijn belangrijkste criteria Aandachtspunten: Begeleiding van het kind Toegankelijkheid Hygiëne Openheid Omvang van de klassen

23 Aanbevelingen Zorg voor grotere bekendheid Beperk contact tot potentiële leerlingen Verbeter hygiëne Zorg voor contact door open dagen en persoonlijke gesprekken Spreek het typische “Baayaert-gezin” aan Zorg voor goede bereikbaarheid


Download ppt "Identiteit en imago openbaar onderwijs Hoe kunnen wij het imago van het openbaar onderwijs verbeteren?"

Verwante presentaties


Ads door Google