De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Betuweroute en Amsterdam 5 juli 2007, Cees Tommel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Betuweroute en Amsterdam 5 juli 2007, Cees Tommel."— Transcript van de presentatie:

1 1 Betuweroute en Amsterdam 5 juli 2007, Cees Tommel

2 2 Inhoud presentatie Introductie Keyrail Betuweroute algemeen Amsterdam en de Betuweroute Commerciële aanpak Keyrail –Volume en groei railgoederenvervoer –Producten en diensten –Promotie Tot besluit

3 3 Introductie Keyrail Businessdoelen tot 2013:  Tevreden klanten door goede kwaliteit en daardoor forse omzet via de BR  Interesseren van commerciële partijen om medeaandeelhouder te worden 50% 35%15% Havenbedrijf Rotterdam ProRail B.V. Haven Amsterdam Structuur van het bedrijf:

4 4 Key missie Het voortdurend stroomlijnen en bieden van doorgaande paden met het Europese achterland voor vervoerders, verladers en operators. Het kostenefficiënt leveren van maatwerk voor goederenvervoer per spoor; Regievoering op railverbindingen vanuit het perspectief van vervoerders, verladers en operators. Key value

5 5 Betuweroute algemeen Scope: “van zee tot Zevenaar”  A15 tracé  Havenspoorlijn  Emplacementen / raccordementen, bedrijfsaansluitingen Amsterdam takt in bij Geldermalsen A16 A15 A27 A2 A15 A50 A52 Rotterdam Gorinchem Tiel Valburg Zevenaar Duitsland Giessen Amsterdam Rijnkanaal Waal Pannerdensch Kanaal Waal Noord Kijfhoek Noordzee Maasvlakte Europoort 30 KM20100 R’dam A’dam Zevenaar Duisburg Geldermalsen

6 6 Karakteristieken Betuweroute 160 km spoorlijn voor goederenvervoer –48 km Havenspoorlijn –112 km langs de A15 12 km ongelijkvloerse kruisingen: 130 bruggen / viaducten circa 20 km ondergronds: 5 tunnels (3 geboord) de Betuweroute doorkruist: –2 provincies, 28 gemeentes, 7 waterschappen grondverwerving: –3300 percelen, 400 panden, 1450 grondeigenaren ca vergunningen

7 7 Innovaties Betuweroute Tractiespanning: –Betuweroute: Europese standaard 25 kV wisselspanning –Bestaande spoorwegnet: 1500 volt gelijkspanning (onvoldoende voor goederen- en hogesnelheidstreinen) Beveiligingssysteem: –Nu: ATB Seinpalen langs de baan –Betuweroute: ERTMS / ETCS Seingeving in locomotief (boordcomputer)

8 8 Amsterdam en de Betuweroute A’dam Geldermalsen R’dam Zevenaar BR: 10 paden / uur / richting 1 pad / uur / richting Treinpaden railgoederenvervoer Amsterdam  Geldermalsen:  Theoretische capaciteit 48 treinen/dag  Realisatie 2007: 20 treinen/dag richting Emmerich vv Betuweroute: 2008: 50 treinen/dag (en v.v.) 2012: 150 treinen/dag (en v.v.)

9 9 Primaire dienst Keyrail Het aanbieden van paden voor treinen en losse locs over de Betuweroute en het verstrekken van relevante informatie over beschikbaarheid paden en aansluitingen (internationale paden en terminals). Drie strategische speerpunten: 1.Volume focus 2.Extra producten en diensten 3.Promotie Commerciële aanpak Keyrail

10 10 Speerpunt 1: Volume focus 1.Hevelen goederentreinen van gemengde net naar BR –Geen hinder van reizigerstreinen –Geen (onnodige) stops –Voldoende capaciteit voor goederentreinen 2.Verdere volumegroei op BR door mogelijkheden voor –Kostenbesparing in keten Gebruik multicourante locomotieven Doorrijden aan grens –Kwaliteitsverbetering Ketenregie van zee tot Zevenaar

11 11 Volume railgoederenvervoer Nederland Volume spoorgoederenvervoer NL groeit met 2 mln ton per jaar Gehanteerde prognose: volume Rest van Nederland constant geacht Niet gehanteerde prognose: groei trendlijn leidend, Rest van Nederland krimpt Realisatie Trendlijn (lineair) realisatie Prognose 45 mln ton (netto) ,2% p.a. 4,0% p.a.

12 12 Ontwikkeling binnen de segmenten: Volume ontwikkelingen Betuweroute

13 Rest van Nederland Rotterdam Keyrail wordt per treinkm betaald % 10% 11% 16% 73%81%82% 10% 8% Amsterdam Toelichting: In tonnen is aandeel A’dam groter, A’dam telt voor treinkm op Betuweroute pas mee vanaf Geldermalsen.

14 14 Speerpunt 2: Extra producten en diensten Productcatalogus: primaire en secundaire diensten Door differentiatie Keyrail diensten –meer waarde creëren voor klanten –mogelijk extra inkomsten voor Keyrail Differentiatie primaire diensten –Ketenregie –Treinpaden (op snelheid, op tijd) –Parkeer- en opstelmogelijkheden Ontwikkeling secundaire diensten –Havenfeederdienst –Tankfaciliteiten –Terminalplanning (A’dam)

15 15 Differentiatie in treinpaden Aansluiting Gemengde Net Betuweroute Standaardpaden op Betuweroute met bijbehorende bandbreedte Doorgaande paden in Dui Geplande pad Eerder vertrekken [energie besparen] Later vertrekken [sneller rijden]

16 16 Speerpunt 3: Promotie Promoot railgoederenvervoer en BR als hét alternatief voor transport via de weg en aanvullend op groei binnenvaart Betuweroute is uitsluitend voor railgoederenvervoer Keyrail biedt: –Maatwerk in verbindingen voor goederenvervoer per spoor –Persoonlijke verkoop (commercieel manager) –One Stop Shop (één loket) –Product catalogus –Internet portal ( op termijn ) –Real-time informatie ( op termijn )

17 17 Rol havenbedrijven bij promotie BR Partijen in de havens in vroeg stadium interesseren voor vervoer per spoor Samenwerking tussen commerciële apparaten havens A’dam en R’dam en Keyrail –Samen op pad naar relaties –Promotie Betuweroute op beurzen en congressen –Aanbieden productinformatie Keyrail en Betuweroute

18 18 Uitdagingen voor Keyrail Op termijn zicht op rendabele exploitatie Betuweroute –Aantrekken volume en accommoderen groei –Goede prijs en kwaliteitsverhouding wat leidt tot Lagere kosten in de keten Hogere opbrengsten Keyrail Waarden toevoegen ‘operational excellence’ –Sturen op grensovergangen –Ketenregie - havens Hét goederenloket voor NL worden –Keyrail is de partner in het railgoederenvervoer –Betuweroute kan alles aan [24 uur/dag–7 dag/week]

19 19 Lagere kosten in de keten, hogere opbrengsten Keyrail Transportkosten (Containertransport Rotterdam-Duisburg) Treinkosten (Containertransport Rotterdam-Duisburg) * Afschrijving, personeel, onderhoud, energie Voor-/na-transport Rotterdam60 Handling Rotterdam40 Treinkosten59 Handling Duisburg30 Voor-/na-transport Duisburg Gebruiksvergoeding150 Wagonkosten788 Overige treinkosten*3.850

20 20 Ladingstromen uit Amsterdam dragen bij aan een succesvolle exploitatie van de Betuweroute.


Download ppt "1 Betuweroute en Amsterdam 5 juli 2007, Cees Tommel."

Verwante presentaties


Ads door Google