De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Business Marketing Management

Verwante presentaties


Presentatie over: "Business Marketing Management"— Transcript van de presentatie:

1 Business Marketing Management
© 2008 Noordhoff Uitgevers bv

2 Proces van marketingbeheersing
Continu cyclisch proces formuleren van marketingdoelstellingen formuleren van prestatienormen uitvoeren van marketingactiviteiten vergelijken van resultaat met normen maken van aanpassingen Vier soorten beheersing van lopende activiteiten van winstgevendheid van efficiëntie van de marketingfunctie

3 Business Marketing Management
© 2008 Noordhoff Uitgevers bv

4 Lopende activiteiten Gebaseerd op informatie uit jaarplannen
Regelmatige, periodieke meting eens per jaar, half jaar of kwartaal Twee niveaus analyse van het bedrijfsresultaat diverse verschillenanalyses analyse van de klantrelaties op het niveau van de individuele relatie (bijv. klantaandeel) op het niveau van alle relaties (bijv. retentie) gebruik van het klovenmodel

5 Business Marketing Management
© 2008 Noordhoff Uitgevers bv

6 Winstgevendheid Veelal problematisch om gemaakte kosten te alloceren naar producten, klanten etc. directe kosten traceerbare algemene marketingkosten niet-traceerbare algemene kosten Winstgevendheid per product klant verkoopkanaal etc.

7 Business Marketing Management
© 2008 Noordhoff Uitgevers bv

8 Efficiëntie Winst zegt iets over de effectiviteit: in welke mate is het gestelde doel (winst) bereikt? Efficiëntie zegt iets over de kosten die hiermee gemoeid zijn, bijv. aantal klantbezoeken per verkoper per dag bezoektijd per klantbezoek kosten per geworven klant logistieke kosten als percentage van de omzet Uiteindelijk gaat het om de combinatie van effectiviteit en efficiëntie: marketingproductiviteit

9 Marketingfunctie Marketingaudit: doorlichting van de marketingfunctie
uitgebreid systematisch onafhankelijk periodiek Onderwerpen als omgeving strategie organisatie systemen productiviteit marketinginstrumenten

10 De praktijk Steeds meer nadruk op het meetbaar maken van marketingproductiviteit (accountability) Invloed van technologische ontwikkelingen gebruik van laptops tijdens verkooppresentaties meten van activiteiten op internet Recentelijk veel aandacht voor het ontwerpen van een dashboard combineert financiële en niet-financiële informatie geeft een snel overzicht van de prestaties bekendste voorbeeld: balanced scorecard


Download ppt "Business Marketing Management"

Verwante presentaties


Ads door Google