De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Campagne maakt stellen van opvoedvragen normaal Ferry X. Goossens, en Ireen de Graaf.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Campagne maakt stellen van opvoedvragen normaal Ferry X. Goossens, en Ireen de Graaf."— Transcript van de presentatie:

1 Campagne maakt stellen van opvoedvragen normaal Ferry X. Goossens, en Ireen de Graaf

2 Inhoud  Auteurs  Triple P  Campagne ‘Positief Opvoeden’  Motivatie  Doel  Fasen  Resultaten  Bereik  Boodschap- overdracht  Waardering  Campagnesucces  Bronnen

3 Auteurs  Ferry X. Goossens  Trimbos-instituut  Onderzoek preventieprogramma’s

4 Auteurs  Ireen de Graaf  Trimbos-instituut  Onderzoeken en implementeren Triple-P interventies

5 Triple P  ‘Positive Parenting Program’ of ‘Positief Pedagogisch Programma’  Opvoedingsondersteuning  Interventies op 5 niveaus:  Niveau 1  tips en hulp  Niveau 2  informatie  Niveau 3  advies  Niveau 4  intensieve training  Niveau 5  gezinsinterventie

6 Campagne ‘Positief Opvoeden’  Motivatie  Instelling vaak moeite om ouders te bereiken met opvoedingsondersteuning  Oorzaken:  Onbekendheid aanbod  Schaamte  Hulp vragen bij opvoeding = ongewoon

7 Campagne ‘Positief Opvoeden’  Doel  Normaliseren stellen van opvoedvragen d.m.v. invloed oorzaken verminderen  Houding ouders t.a.v. opvoedingsondersteuning of –hulp zoeken veranderen

8 Campagne ‘Positief Opvoeden’  Fasen:  1 e fase: bereiken doelgroep   3 grote mediamomenten (tv-spotjes, krantenartikels, posters, …)  2 e fase: normaliseren stellen opvoedvragen  Tipkranten (info over opvoeding en ondersteuning)

9 Campagne ‘Positief opvoeden’  3 fasen:  3 e fase: ouders overtuigen om Triple-P interventies te benutten (nog te onderzoeken in 2011)

10 Resultaten Bereik  ‘geholpen herinnering’ en ‘herkenning’  Bezoek website

11 Resultaten Boodschapoverdracht  5 over te dragen boodschappen:  Dat elke ouder wel eens vragen heeft over de opvoeding (1)  Dat het gewoon is om met anderen over opvoeden te praten(2)  Dat het gewoon is om informatie op te zoeken over opvoeden (3)  Dat het gewoon is om hulp te vragen bij de opvoeding (4)  Dat alle kinderen wel eens lastig kunnen zijn (5)

12 Resultaten Waardering  5 puntenschaal  Mooi  Opvallend  Geloofwaardig  Duidelijk  Informatief  Niet irritant  Aansprekend

13 Campagnesucces  Succes  Normaliseren stellen van opvoedvragen  Startpunt voor verdere initiatieven  Nog te bepalen  Gaan ouders wel tot actie over?  Zijn er genoeg ouders bereikt?  Wegen de kosten op tegen de baten?

14 Bronnen  Goossens, F., & De Graaf, I. (2010). Campagne maakt stellen van opvoedvragen normaal. Jeugd en Co Kennis, 4,  Trimbos Instituut. (2011). De heer drs. F.X. (Ferry) Goossens. Geraadpleegd op 4 december 2011, op trimbos/medewerkers/g/goossens-fx  Trimbos Instituut. (2011). Mevrouw dr. I.M. (Ireen) de Graaf. Geraadpleegd op 4 december 2011, op trimbos/medewerkers/g/graaf-im-de  Hulpverleningsdienst Groningen. (2009). Groningen gaat steeds gezonder zorgen. Geraadpleegd op 4 december 2011, op 2ff7fd14dbd7e&o=9ed7c279c095a222e fb4f29b


Download ppt "Campagne maakt stellen van opvoedvragen normaal Ferry X. Goossens, en Ireen de Graaf."

Verwante presentaties


Ads door Google