De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Zorgvraag centraal; De wijkzuster terug Vraaggestuurde zorg in de wijk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Zorgvraag centraal; De wijkzuster terug Vraaggestuurde zorg in de wijk."— Transcript van de presentatie:

1 De Zorgvraag centraal; De wijkzuster terug Vraaggestuurde zorg in de wijk

2 De Wijkzuster Terug

3 26 plaatselijke verenigingen (er komen nieuwe bij) verenigd in de Regionale Kruisvereniging West Brabant. De Kruisvereniging is Onafhankelijk. Aantal leden: huishoudens. Gaat om mensen oftewel 1 op de 3 West-Brabanders is hierbij betrokken.

4 december 2008: wij willen de wijkzuster terug. Uitgangspunt: de Zorgvraag Centraal. februari 2010 : de wijkzuster is terug.

5 Wijkzuster anno 2010 niet die van op de Solex. Er is veel kennis verloren gegaan. Het vak van wijkzuster omvatte in het verleden meer dan nu.

6 ZORG is opgesplitst in deeltaken alsof je een TV in elkaar zet in een fabriek. Aparte handelingen waarvoor steeds andere mensen aan bed komen. Deeltaken gelden ook in de Wmo sfeer (huishoudelijke taken): een paar minuten voor, schoonmaakwerk, boodschappen doen, licht huishoudelijk werk, zwaar huishoudelijk werk, de was doen, brood, warme maaltijden etc……

7

8 De Kruisvereniging stond voor de keuze: doen we het zelf? of besteden we het uit? en als we het uitbesteden aan een zorgaanbieder wat is dan de rol van de Kruisvereniging?

9 Besloten om uit te besteden. Gesprekken aangegaan met zorgaanbieders. Gevonden: Surplus /Stip Kwamen al snel tot de ontdekking dat het een volledige cultuuromslag is in denken en doen van aanbodgericht naar vraaggestuurd.

10 Van toen naar nu Andere wereld Vergrijzing babyboom Personeelstekort 60% instroom zorg Technische ontwikkeling – specialisten Versobering AWBZ Ontschotting voorzieningen?? Verzuiling financiering Product-aanbodgerichte organisaties

11 Monitoring Kwalitatief wetenschappelijk onderzoek naar: Beleving van klanten Preventieve werking Ontwikkeling sociale netwerken Vitaliteit kernen en wijken Financiële waarde

12 12 Toen en Nu Toen: Volgzaamheid Een allesweter, alleskunner, zelfdoener Kleinschaligheid wijk of dorp = sociale controle Klopte gevraagd en ongevraagd bij je aan Roeping Wijkzuster Nu: Mondigheid Coördinator en verbinder van specialisten Veel meer zorg - groter stadsdeel ≠ Sociale cohesie Respect voor waarden en normen Beroepskeuze - empathie Wijkverpleegkundige

13 De wijkverpleegkundige in actie Evaluatie Problemen inventariseren Duurzame inzet zorg en coördinatie Betrokkenen Familie-Gezin Doelen -interventies opstellen prioriteren Faciliterend: CIZ Surplus Zorgburostip Specialisten WMO etc.

14 Het vak Beroepscode Professionele standaard Veilig werken Kosten zorg Continuïteit organisatie Preventie? Plezier in werk? Complexere problematiek Werkdruk verhogend werkelijkheid Respect voor keuzes Respect voor individu Ondersteuning zorgvrager en systeem Stimulator zelfzorgvermogen en eigen kracht Spil in de 3hoek van zorg welzijn en wonen wenselijkheid

15 De uitdaging De klant wil de wijkzuster terug Hoe brengen we de wijkzuster terug Door te doen waar we voor opgeleid zijn Bezuinigingen niet als excuus te gebruiken Te laten zien wat we doen

16 Maatschappelijke waarde Mensen houden zicht en grip op hun eigen situatie Mensen blijven actief, ook met beperkingen Mensen blijven meedoen binnen hun mogelijkheden Zware zorg wordt uitgesteld, beperkt of voorkomen Omgeving van cliënt krijgt zinvolle rol


Download ppt "De Zorgvraag centraal; De wijkzuster terug Vraaggestuurde zorg in de wijk."

Verwante presentaties


Ads door Google