De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Minor I research Crosslab I Redactioneel herfst 10 I 060910.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Minor I research Crosslab I Redactioneel herfst 10 I 060910."— Transcript van de presentatie:

1 minor I research Crosslab I Redactioneel herfst 10 I

2 opzet minor > praktijkdeel > theoriedeel: research 3 ECTS (1,5 u zelfstudie!) > ’tools’ / technologie

3 research: hoe kan je onderzoek en theorie inzetten bij de praktijk? [conceptontwikkeling, verdieping, onderbouwing etc.] uitgangspunt: praktijkopdracht / idee in theoriedeel: - context: achtergrond, definities - desk- en veldonderzoek [opinies] - reflectie praktijkonderzoek [experimenten, resultaten] - reflectie onderzoek ‘tools’ -> formuleren onderzoeksvraag: gerelateerd aan praktijkopdracht: wat wil je weten? -> nieuwsgierige houding!

4

5 thema kwartaal 1 crosslab I redactioneel: locative media Hoe kan je met mediatechnologie een beleving toevoegen aan een plek? 6 sep. intro/ context: locative media en ubiquitous computing 13 & 20 sep. stad en verhaal: non-lineair storytelling (gastlessen) 13 sep. stad en verhaal: Schouwburgplein (gastles Hugo Bongers) 27 sep. stad en beleving: de stad als playground 25 okt. stad en medium: locative media: een 3 e ruimte? 1 nov.onderzoeksvraag en mediakeuze formuleren 8 nov. presentatie statement

6 intro: locative media / ubiquitous computing Stap 1 research: context: voorgeschiedenis - actualiteit / definities

7 sharing, messaging, notes, leaving, marking, demarcating, tracking, logging, opinions, trading, collaboration, gaming and searching

8 locative media? - plaatsgebonden mediatechnologie en informatie [contextueel] - kritische praktijk t.o.v. commerciele toepassingen Locative Media concentrates on personal social interaction with a place and with technology. Therefore a lot of locative media projects have a social, critical or personal (memory) background. Locative Media let's us interact differently with our surroundings. Overlaying everything is a whole new invisible layer of annotation. Textual, visual and audible information is available as you get close, as context dictates, or when you ask. Waag Society, Locative MediaLocative Media

9 > voorbeelden: GPS, WIFI, Foursquare, Google Latitude etc. > hoe kan je dmv locative media een verhaal vertellen of een belevenis ontwerpen? > welke mogelijkheden voor ontwerper? [2005] > koppeling locatie, informatie (verhalen), media (netwerk) -> research! Welke informatie heb je hiervoor nodig?

10 onderzoek locative media - locatie, betekenis, functie, geschiedenis welke betekenis en beleving koppel je aan welke plek? - locatie en media: welke media zet je in om deze beleving tot stand te brengen? - locatie, associatie, beleving welke relatie is er tussen plek en beleving?

11 achtergrond >oorsprong locative media: ubiquitous computing The most profound technologies are those that disappear. They weave themselves into the fabric of everyday life until they are indistinguishable from it. The Computer for the 21st Century, Mark Weiser, 1991

12

13 RFID

14 RFID dust

15

16 veranderde context ‘computing’: van desktop naar omgeving: > computers worden steeds kleiner / onzichtbaar /ontoegankelijker > ‘natuurlijk’ ingebed in onze dagelijkse omgeving > ‘communicerende’ architectuur en objecten > nieuwe inrichting openbare ruimte: dmv mediatechnologie zelf ontwerpen van nieuwe ervaringen in de stad kernvraag: Hoe kan je een plek een nieuwe betekenis / beleving geven dmv media?

17 21 eeuwse stad als nieuwe desktop > Weiser: omgeving speelt rol bij computing > nu: datastad: stad van informatie, wireless netwerken, RFID etc. > technologie bepaalt functie en identiteit van de stad. > vereniging van fysieke en virtuele stad: - fysieke - virtuele netwerken - verkeer - datatraffic - gebouwen - informatiearchitectuur > responsieve stad: toegang tot technologie is bepalend voor de inrichting. [RFID, wifi, bluetooth] > welke invloed op publiek, werk, entertainment?

18

19 veranderingen virtuele - fysieke omgeving > wat wordt de relatie tussen virtuele - fysieke omgeving? van virtual naar augmented reality > verandering in denken over virtualiteit en realiteit > beide functioneren in wisselwerking met elkaar vb: internet-device-concept/http://broccolicity.wordpress.com/2008/02/25/mobile-touchscreen- internet-device-concept/ >> nieuwe beleving van de stad: interactie informatie / omgeving -> ‘3e realiteit’?

20 publiek > mobiel en nomadisch > overal online > > integratie van mens, media en omgeving > > welke relatie tot de omgeving? >> hoe visualiseren?

21 mobiel publiek > publiek in flow: subjectieve ervaring van de locatie > voorbeeld: situationisten: ‘psychogeografie’ > subjective mapping dérive: ronddolen, verdwalen One of the basic situationist practices is the dérive [literally: “drifting”], a technique of rapid passage through varied ambiances. Dérives involve playful-constructive behavior and awareness of psychogeographical effects, and are thus quite different from the classic notions of journey or stroll. Guy Debord, circa 1960

22

23

24

25 opdracht 1 > ‘vocabulary’: definities / begrippenlijst vat de concepten en definities ubicomp / locative media samen publiceer op je blog > lezen, korte samenvatting op je blog publiceren: The Computer for the 21st Century, Mark Weiser, The Mobile City. A Conference On Locative Media, Urban Culture And Identity. > research: zoek 7 voorbeelden van ubiquitous computing / locative media van 1995 – heden, motiveer je keuze. Publiceer deze op je blog

26 1e stap onderzoek: context en definities: fenomeen in kaart methode: deskresearch het verzamelen van gegevens die al beschikbaar zijn over een bepaald onderwerp. Hiermee kan je voorkomen dat met een nieuw onderzoek wordt achterhaald wat feitelijk al bekend was. Wat is er al geschreven en gedaan op het gebied van locative media? deskresearch kwalitatief onderzoek

27 bronnen Algemeen (nieuwe media) locative media


Download ppt "Minor I research Crosslab I Redactioneel herfst 10 I 060910."

Verwante presentaties


Ads door Google