De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I 041010.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I 041010."— Transcript van de presentatie:

1 De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I

2

3

4 4 okt 10 > bespreking opdr. 3 > eindopdracht kwartaal 1: onderzoek, statement > vocabulary / definitie van begrippen: - context: ubiquitous computing (Mark Weiser) actueel debat (mobile city conferentie) - verhaal: non lineair story, modellen (Ranj) - beleving: derive (situationisten) smart mobs / flash mobs (Howard Rheingold) - technologie: RFID (Bram van Waardenberg) augmented reality (7 scenes) locative media (Julian Bleecker)

5 eindopdracht kw 1 De opdracht bestaat uit 2 onderdelen 1. Een onderzoeksdocument bestaande uit: - alle tussentijdse opdrachten gepubliceerd op je blog, incl. samenvattingen artikelen en vocabulary 2. Een statement over je narratieve en mediale keuze in het project. Het statement is een weerslag van de research [praktijk en theorie!] Het verwoordt op heldere wijze: - je onderzoeksvraag: welk verhaal/ hoe ga je dit visualiseren? - de keuze en uitwerking van je verhaal / beleving - jouw benadering mbt mediakeuze en vormgeving - je onderbouwde visie (referenties naar de context: definities, literatuur, eigen bronnen, min. 5 bronnen): woorden > presentatie: 8 november

6 stappenplan research Stap 1: wat is locative media/ubicomp? definities en context: a.h.v. voorgeschiedenis - actualiteit research: deskresearch: voorbeeldprojecten Stap 2: welke verhalen / data, hoe ga je deze verzamelen? definities en context: storytelling research: verzamelen data over de locatie Stap 3: welke beleving wil je overbrengen? definities en context: culturele strategieen research: praktijkgericht, definieren onderzoeksvraag Stap 4: welke mediale vormgeving ga je inzetten? definities en context: nieuwe mediatoepassingen research: praktijkgericht, zie ook software lessen Stap 5: eerste concept, feedback Stap 6: presenteren

7 opdracht 3 Researchvraag: welke beleving wil je overbrengen? a. definities: vat (kort!) de kernconcepten / definities uit de les samen en publiceer op je blog - lezen, korte samenvatting op je blog publiceren: A Design Approach for the Geospatial Web, Julian Bleecker, 06/07/2005Julian Bleecker b. research: Beschrijf welke beleving je tot stand wil brengen. Vergelijk dit met min. 3 projecten die een soortgelijke beleving beogen. Vermeld: auteur, titel, datum Reflecteer op de visies van de kunstenaars of auteurs.

8 bronnen / projecten: voorbeelden

9 Julian Bleecker (A Design Approach for the Geospatial Web) In zijn Design approach benoemt Bleecker 3 criteria die gerelateerd zijn aan locatie, beleving en media. Wat bedoelt Bleecker met de termen: location awareness location user interfaces collaborative mapping Noem een voorbeeld bij iedere term.

10 statement: inhoud research / praktijk: onderzoeksvraag - wat wil je te weten komen of tot stand brengen met dit project? - motivatie: beschrijf de aanleiding / je inspiratie -afbakening: hoe ga je deze vraag beantwoorden: verhaal (non lineair, welk model?) beleving (derive, flashmobs, collaborative mapping etc.) media (locative media, augmented reality etc.)

11 statement: inhoud research / praktijk: onderzoek - hoe heb je het onderzoek gedaan? Beschrijf je werkwijze. [deskresearch, interviews, visueel onderzoek etc.] - beschrijf welke informatie je praktijkonderzoek heeft opgeleverd en hoe je dit in je ontwerp hebt verwerkt.

12 statement: inhoud research / theorie: context - welke actuele opinies zijn er m.b.t. media, verhaal, beleving en de stad? -> reflecteer op 2 opvattingen [bronnenlijst] gerelateerd aan jouw project. - welke kunstenaars / ontwerpers houden zich hiermee bezig? -> reflecteer op 3 visies van ontwerpers [eigen bronnen] gerelateerd aan jouw project. -> beschrijf jouw onderzoeksvraag /benadering in het kader van deze opvattingen.

13 statement / essay: opzet - inleiding: onderzoeksvraag, motivatie, inspiratie context: actualiteit / geschiedenis jouw invalshoek - middenstuk:benadering van de onderzoeksvraag reflectie op bronnen [min. 5] uitwerking gekozen verhaal, beleving, media - conclusie:kort samenvatten geen nieuwe informatie! eigen visie zie: essay: Bronvermelding:

14

15 verplichte literatuur The Mobile City. A Conference On Locative Media, Urban Culture And Identity. The Computer for the 21st Century, Mark Weiser, A Design Approach for the Geospatial Web, Julian Bleecker, 06/07/2005 Smart Mobs, Howard Rheingold, When Story Lines Go Online, Janet H. Murray on the future of Narrative in Cyberspace, October 23, 1997

16 planning 25 oktober1e opzet statement: - onderzoeksvraag, motivatie / inspiratie - invalshoek - reflectie op 2 visies uit bronnenlijst - eigen onderzoek: praktijkrelateerd en 3 visies uitgeprint meenemen 1 november: 2e opzet statement aanvulling met conclusie uitgeprint meenemen 5 november:definitieve versie mailen: 8 november:presentatie (tussenbeoordeling)

17 opdracht 4: bespreking les 25 oktober > 1e opzet statement: beschrijf kort - onderzoeksvraag, motivatie / inspiratie - invalshoek - reflectie op 2 visies uit bronnenlijst - eigen onderzoek: praktijkgerelateerd en reflectie op 3 visies op ontwerpers op blog + uitgeprint meenemen > lezen / bestuderen essay: bronvermelding:


Download ppt "De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I 041010."

Verwante presentaties


Ads door Google