De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vervoersprestaties HSL NS HiSpeed, ProRail Operaties en Opstartmanagement 29-02-2010 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vervoersprestaties HSL NS HiSpeed, ProRail Operaties en Opstartmanagement 29-02-2010 1."— Transcript van de presentatie:

1 Vervoersprestaties HSL NS HiSpeed, ProRail Operaties en Opstartmanagement

2 2 De Fyra rijdt sinds 7 september 2009 over de HSL na een uitvoerig integraal proefbedrijf. Fyra rijdt tot 6 september 2010 tussen Amsterdam en Rotterdam en tot 12 april 2010 enkel op werkdagen. Belangrijkste redenen van vertraging Fyra (in volgorde van omvang): 1.Komst van de Thalys op de noordelijke sectie (o.a. treinstilstand Thalys) Oplossing: wordt grotendeels opgelost met de aanpak van o.a. ETCS (European Train Control System) problemen met de Thalys en de infra 2.Treinopvolging als gevolg van de EMC problematiek. Oplossing: Is vanaf 8 februari 2010 tijdelijk opgelost door maximalisatie stroomafname Thalys tot 411 Amps en vervallen van treinopvolgingsmaatregel. Aan definitieve oplossingen in de infra wordt gewerkt. 3. Weersomstandigheden (o.a. op conventioneel spoor en in het buitenland)

3 3 De Thalys rijdt sinds 13 december 2009 met voorafgaand een zeer beperkt proefbedrijf. Belangrijkste redenen van vertraging Thalys (in volgorde van omvang): 1. Vertraging vanuit België (deels a.g.v. de weersomstandigheden en verstoring in België en Frankrijk en het ongelijk bij Halle ). 2. ETCS (European Train Control System) - Het niet goed lezen van balises (leidt o.a. tot stranding in fasescheidingen, spanningssluizen en tunnels) Oplossing: momenteel wordt gewerkt aan implementatie van de aangepaste en gecertificeerde software in de trein) - Verlies van verbinding tussen trein en RBC (leidt tot stilstand op hinderlijke plaatsten) Oplossing: Momenteel wordt internationaal onderzoek verricht door (experts Thalys, Ansaldo en Infra). Tevens worden de modems in de trein op functioneren onderzocht en zijn GSM-R veldsterktes gemeten - RBC reset bij een zuidgaand grenspasserende trein. Oplossing: sinds 13 januari opgelost. 3. Treinopvolging als gevolg van de EMC problematiek. Oplossing: vanaf 8 februari 2010 tijdelijk opgelost door maximalisatie stroomafname Thalys tot 411 Amps en vervallen van treinopvolgingsmaatregel 4. Problemen met de rijweginstelling thv Barendrecht Oplossing: wordt per 26 maart opgelost Problemen bij bepaalde rijwegen bij het uitrijden van Rotterdam Centraal in noordelijke richting 5. Uitloop stationnementen op Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. Als gevolg van overig verkeer, beperkte spoorruimte voor Amsterdam, weeromstandigheden, reizigersaanbod, etc.

4 Uitval Thalys NB= Naar België, VB= Van België 4

5 Vertragingen Thalys NB= Naar België, VB= Van België 5

6 Uitleg Punctualiteit Wat betekent punctualiteit? De punctualiteit van de reizigerstreinen wordt vastgelegd in het prestatiecontract van de vervoerder met de overheid. Deze aankomstpunctualiteit is het percentage van het totaal aantal aankomstmetingen van betreffende treinseries op de aankomstpunten bij stations waarbij een afwijking tussen realisatie en oorspronkelijke plantijd van kleiner dan vijftien minuten is gemeten. Conclusie van de cijfers Er zit een dalende lijn in de afwijking van de gerealiseerde rijtijden ten opzichte van de geplande rijtijden. Qua prestatie zit er een stijgende lijn in. Programma HSL-Zuid 6

7 Analyse vertragingsoorzaken Thalys NB Rijweginstelling is inclusief bezetting door overig trein verkeer, treinen die buiten pad (in de weg rijdende of kruisende treinen) 7

8 8 Uitleg analyse In de grafiek ziet u een aantal verstoringsoorzaken. Hieronder leggen wij uit wat dit inhoudt. 1.Stranden in VCO betekent het tot stilstand komen van een trein op een baanvak waar geen spanning op de bovenleiding staat. 2.Rijweginstelling betekent alles wat te maken heeft met het instellen van de rijwegen. Dit is inclusief het instellen van rijwegen van vertraagde treinen die tussen het overige operationele verkeer door geleid moeten worden. 3.Rijden van trein betekent alle processen van machinisten en trainmanagers. 4.Reizigers betekent alles wat te maken heeft met reizigers (van hulp bij ongevallen tot drukte bij het in en uitstappen) 5.Rangeerproces betekent alles wat te maken heeft met het klaarzetten van de trein zodat deze vanaf zijn beginpunt kan vertrekken (voorrijden of wisselen van locomotief en overige rangeerbewegingen) 6.Personeel beschikbaarheid betekent alles wat te maken heeft met de tijdige beschikbaarheid van het personeel om te kunnen rijden. 7.Materieel betekent alles aspecten die direct met het materieel te maken hebben (remmen, deuren, pantograaf, tractie, etc.) 8.ETCS (European Train Control System) storingen betekent alles wat met het Europese treinbeveiligingssysteem ETCS te maken heeft. 9.Communicatie betekent alle communicatie tussen de operationeel betrokken partijen (machinist en treindienstleider, en product control en netwerkbesturing) 10.Baan betekent alles wat met de fysieke infrastructuur heeft te maken (seinen, wissels, bovenleiding, stremmingen, etc.) 11.Assemblage betekent alles wat te maken heeft met het opstartproces van de trein


Download ppt "Vervoersprestaties HSL NS HiSpeed, ProRail Operaties en Opstartmanagement 29-02-2010 1."

Verwante presentaties


Ads door Google