De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CrossLab Minor I sem 5 2011 Visualising Data: Data Design research kwartaal 1 190911.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CrossLab Minor I sem 5 2011 Visualising Data: Data Design research kwartaal 1 190911."— Transcript van de presentatie:

1 CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal

2 Datastorytelling: beautiful evidence I bewijs? deze les: - datasets als basis van een verhaal - persoonsgebonden datasets: The Quantified Self vs Datamining volgende week Gastles Frederic Brodbeck begint om 10.30!

3 datajournalism: ‘beautiful evidence’ & storytelling van data naar story… - uitgangspunten: transparancy (herkomst) correlations (patronen) causaliteit (conclusies) (non-)lineariteit (‘handhelding’, animatie) - auteurschap: wie is de auteur van de datavisualisatie? (participerende media) - context: voor welk doel / publiek gemaakt? - manipulatie: invloed op de interpretatie?

4

5 datavisualisatie + storytelling: Wat / Hoe / Wie / Voor wie?

6 Wat: data as beautiful evidence / story datasets…:

7 Hoe: datavisualisatie als story vergelijkingen

8 hoe: datavisualisatie als story vergelijkingen

9 hoe: datavisualisatie als story tijd: timeline

10 hoe: datavisualisatie als story tijd: timeline

11 wie / voor wie: users als auteur / collective storytelling crime mapping vs crime spotting

12 storytelling en datasets Hoe vind je data? Steeds meer data openbaar… Statistieken Open data Twitter feeds, blogs etc… of zelf produceren / onderzoeken

13 opdr : datastorytelling lezen: What Storytelling Can Do for Information Visualization vat de kern samen en publiceer op je blog opdr: hoe vind je een dataset i.k.v. de praktijkopdracht? benoem hiervoor 3 manieren. /

14 data storytelling: datasets The Quantified Self vs Datamining

15

16 persoonlijke datasets: Selftracking en Datamining twee perspectieven: wie verzamelt de data? 1. datamining: - data-identiteit / data-set verzameld door overheden, bedrijven, marketing etc. politie: - persoonsgegevens als bron informatie: KDD (Knowledge Discovery in Databases) - verhaal op basis van patroonherkenning datagebruik

17

18 vragen / actueel debat - wie verzamelt de data, wiens verhaal? -accuraatheid van de data -privacy issues? - verkeerde interpretaties?.. Het verhaal tussen de data

19 AOL I love alaska,

20 The Dumpster, Golan Levin, 2006

21

22 2. Selftracking I Quantified Self I Life logging zelf data publiceren "Self-knowledge through numbers” “zelfportet als data” 'tagged' behavior quantified behavior Gary Wolf

23 Quantified Self > Gary Wolf / Kevin Kelly: > leven als kwantificeerbare data > doel: optimalisering eigen functioneren > tools: > welke informatie laat je zien, voor wie?

24 Doel? - relateren van data - alles kwantificeren - is alles kwantificeerbaar?

25 opdracht 3: persoonsgebonden datasets op je blog publiceren > Selftracking + storytelling zoek 2 voorbeelden van Selftracking tools welk verhaal wordt hiermee verteld? analyseer: - doel / doelgroep? (personage) - welke datasets worden gevisualiseerd? (gebeurtenis) - welke patronen zie je of worden gesuggereerd? > lezen: Gary Wolf, The Data Driven Life, New York Times, April 28, korte samenvatting publiceren op je blog > Doe research naar het werk van Frederick Brodbeck. Bereid 3 vragen voor i.k.v.de gastles.

26


Download ppt "CrossLab Minor I sem 5 2011 Visualising Data: Data Design research kwartaal 1 190911."

Verwante presentaties


Ads door Google