De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“vind ik leuk” SOCIALE MEDIA.  1990: mail, bulletin boards  1995: websites, forums, chat  2000: blog, wiki  2005: facebook, tumblr, twitter  Twee.

Verwante presentaties


Presentatie over: "“vind ik leuk” SOCIALE MEDIA.  1990: mail, bulletin boards  1995: websites, forums, chat  2000: blog, wiki  2005: facebook, tumblr, twitter  Twee."— Transcript van de presentatie:

1 “vind ik leuk” SOCIALE MEDIA

2  1990: mail, bulletin boards  1995: websites, forums, chat  2000: blog, wiki  2005: facebook, tumblr, twitter  Twee polen:  Publicatie (zender)  Communicatie (zender/ontvanger)  Informatie (ontvanger) WAAR KOMT HET VANDAAN?

3  Sociale netwerken -> “vrienden, connecties”:  Facebook, LinkedIn  Blogs -> kroniek, dagboek, “essay”:  Vooral beeld: flickr, picasa, Tumblr,  Vooral tekst: Blogspot  Microblogging, kort, vluchtig -> mobile media  Twitter  (Wiki’s)  (Rating en reviews)  (mediasites, koopjessites, politieke sites…) (Enigszins gebaseerd op engelstalige wikipedia: RIJKE FLORA EN FAUNA

4  Enerzijds: belofte van communicatie, informatie, amusement  Anderszijds: bron van verderf… HOERA!

5

6  Publiceren: iets zeggen over jezelf, een beeld tonen:  Berichten plaatsen over hoe je je voelt, waar je bezig mee bent  Foto’s die dit “illustreren”  Vele persoonlijkheden:  Professioneel  Bijberoep  Hobby  Familie  Individu  (Lezer, zie volgende slide)  Imago versus realiteit  Avatar: het icoon waarmee men zijn online persoonlijkheid illustreert.  Profiel: wat men “leuk” vindt ( de “likes”), de interesses, de muziek, de films, de tv-programma’s, de idolen.  Reputatie: het aantal vrienden, de uitspraken die men doet, de afbeeldingen die men post op Facebook IK

7  Voor effectieve communicatie:  Aan wie gericht?  KMO: klanten, potentiële klanten  Non-profit: ?  Ik in de non-profit: zie volgende slide  Komt de boodschap aan?  Is er storing? EN MIJN PUBLIEK

8  Een FB pagina als spreekbuis voor de organisatie  Niet individueel? Wie is de woordvoerder? Waar gaat het over?  Algemeen versus concreet: vb Dichtbij pagina  Hoe profileer ik mezelf als deel van organisatie:  niet?  Verwijzend naar de pagina van de organisatie?  Een leraar? Een therapeut? Zijn zij aanwezig?  Een begin… IK IN DE NON-PROFIT?

9  De beweging van beslotenheid naar een zelf gekozen publieke ruimte  Een plaats voor RISICOVOL GEDRAG en GRATIFICATIE.  “What teenagers want most of all are social rewards, especially the respect of their peers” (Alison Gopnik, What's Wrong With the Teenage Mind? Wall Street Journal, 28/1/2012) WAAROM?

10 Op de website van T.Vgas een dochteronderneming van Telenet:

11  Gaat FB voor het sociale? Voor “Connecting people”? Of gaat het voor de zelfvervulling van het indidivu?  “…that to be cool, worthy of admiration and emulation, we need to be egocentric. We need to care more about our own happiness than our responsibilities towards others.”  “What a load of crap! The earth sucks! Things are boring! People are ugly! Go online and stay online! ”  “…makes it a whole lot easier to be rude to your family and in-the- flesh friends, who are often, yeah, so boring to a cool person like you.”  “dumb f**ks”  Uit het artikel:  Uiteindelijk gaat het FB om exploitatie… HET NIHILISME VAN FACEBOOK

12  Hoe gaan we om met nieuwe media:  op welke manier  in welke mate  Een strategie… NIEUW, NIEUW, NIEUW

13  Focus, wat doe ik waar:  Ik toon foto’s op …  Ik communiceer met mijn familie via …  Ik heb geen FB profiel behalve voor het werk  Plannen, wanneer, hoelang doe ik het:  Uitstel  Termijn  periodiciteit  Stijl, hoe doe ik het:  Mededogen versus het destructieve  Discretie versus nieuwsgierigheid EEN POCKET STRATEGIE


Download ppt "“vind ik leuk” SOCIALE MEDIA.  1990: mail, bulletin boards  1995: websites, forums, chat  2000: blog, wiki  2005: facebook, tumblr, twitter  Twee."

Verwante presentaties


Ads door Google