De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Reorganisatie = (tijd)verspilling

Verwante presentaties


Presentatie over: "Reorganisatie = (tijd)verspilling"— Transcript van de presentatie:

1 Reorganisatie = (tijd)verspilling
door: Ineke Westerink 27 juni 2012

2 Partner in Werkplezier
Outplacement Re-integratie (2e spoor) Coaching Beïnvloeding werkklimaat Workshops en trainingen

3 Tevreden medewerkers zijn inactief
STELLING 1 Tevreden medewerkers zijn inactief

4 STELLING 2 Iedereen wil groeien

5 Elk bedrijf is een doorgangshuis
STELLING 3 Elk bedrijf is een doorgangshuis

6 Door de recessie is loopbaanplanning niet meer mogelijk
STELLING 4 Door de recessie is loopbaanplanning niet meer mogelijk

7 Reorganiseren = achteruitdenken = re-actief
STELLING 5 Reorganiseren = achteruitdenken = re-actief

8 Aandachtspunten voor HRM-ers:
Duurzame inzetbaarheid Diversiteitsbeleid Employer Branding Productiviteit Kennis over drijfveren medewerkers -

9 de mate, waarin medewerkers productief
Duurzame inzetbaarheid de mate, waarin medewerkers productief

10 Duurzame inzetbaarheid
gemotiveerd en gezond

11 Duurzame inzetbaarheid
willen en kunnen blijven werken binnen en/of buiten het bedrijf/de organisatie. Vlgs Koos van der Spek (arbeids- en organisatiedeskundig)

12 1. Vreugdeloos 2. Vreugedevol
Organisatievormen vlgs de BetterBeCompany: 1. Vreugdeloos 2. Vreugedevol

13 Vreugdelose organisatie
Kenmerken: - controle, angst, competitie - vraag naar meer geld/mensen - maximaliseren opbrengsten - interne focus

14 Vreugdelose organisatie
Overtuiging: schaarste Gevolgen: - burnout/te hoge werkdruk - te hoge werkdruk - uitstroom van talent - verzuim en slaapwandelen Wie is het hier mee eens Wie niet Wat zouden de voordelen hiervan zijn? Wat zijn de nadelen? Gaat dit voor alle functies op? Voor welke functies zou u het stimuleren? Voor welke niet?

15 Vreugdevolle organisatie
Kenmerken: - snelle feedback - iedereen is co-creator - verbindend leiderschap en betrokkenheid - lange termijn visie - ook externe focus - ontwikkelen van prestaties en competenties Herkent u dit? Hoe vreugdevol is uw organisatie? Werkt u in een vreugdevolle of een vreugdelose organisatie

16 Vreugdevolle organisatie
Overtuiging: overvloed Gevolgen: - lange termijn succes - innerlijke voldoening - groei in verschillende opzichten Wie is het hier mee eens Wie niet Wat zouden de voordelen hiervan zijn? Wat zijn de nadelen? Gaat dit voor alle functies op? Voor welke functies zou u het stimuleren? Voor welke niet?

17 Groeien…… Wie is het hier mee eens
Medewerkerstevredenheidsonderzoek.. Scores? Tevreden medewerkers hebben een verzadigd gevoel. Bevlogen medewerkers een energiek gevoel. Bevlogen medewerkers zijn 18% meer productief en werken 62 % veiliger. Op een bezetting van 100 mensen leveren 5 extra bevlogen medewerkers een besparing op van euro Wat zegt dat? Blij mee? Hoe krijg je tevreden medewerkers? Is dat wel wat je wil? Tevredenheid gemotiveerdheid bevlogenheid?

18 Dit werkt zeker niet……..

19 Voorwaarde voor “beweging”/duurzame inzetbaarheid
= sturen op werkgeluk

20 Waarom? - Door de dreigende tekorten op de arbeidsmarkt - Kosten collectief verzuim en ziekteveruim
Hoe? Verhogen productiviteit door aandacht te geven aan drijfveren medewerker (sturen op werkgeluk)

21 Wat is werkgeluk: een houding die aanzet tot actie om maximaal te presteren en je potentieel te benutten

22 Drijfveren: 1. Bijdrage (contribution) 2. Overtuiging (conviction) 3
Drijfveren: 1. Bijdrage (contribution) 2. Overtuiging (conviction) 3. Bedrijfscultuur (culture) 3. Toewijding (commitment) 4. Vertrouwen (confidence)

23 Wat nog meer…. Naast drijfveren ook randvoorwaarden: Vertrouwen en Erkenning

24 Wat nog meer…. Naast drijfveren ook randvoorwaarden: (Bedrijfs)trots
Zie website Gom

25 Drijfveren medewerkers:
-

26 - Boekentips Bevlogen aan het werk:
Bevlogen aan het werk: 'Bevlogen aan het werk' is een helder geschreven boek voor iedereen die zich met bevlogenheid in organisaties bezighoudt: werknemers, managers, p&o'ers, professionals en beleidsmakers. gebaseerd op gedegen wetenschappelijk onderzoek. Het boek bevat daarnaast interessante tests waarmee u uw werkhouding kunt bepalen en adviezen waarmee u de bevlogenheid van uzelf en anderen kunt versterken. Plezier en Prestatie: Dit boek wil managers overtuigen, inzicht geven en inspireren om handen en voeten te geven aan succesvolle en mensgerichte organisaties. In plaats van reorganiseren: Wie van zijn bedrijf echter een lerende organisatie wil maken, moet ophouden met reorganiseren In het boek wordt de voorkeur gegeven aan het realiseren van een 'klantencratie' in plaats van een bureaucratie, ofwel een lerende organisatie in plaats van een belerende organisatie. Werkplezier: 'Werkplezier, adviezen, tips en ideeën' leest u hoe u het (weer) leuk krijgt op uw werk. De auteur gaat uit van drie principes: bewustwording, kiezen, en handelen. Aan de slag met verlies: Dit boek gaat over de impact van een (persoonlijk) verlies op de werkvloer. Het combineert voorbeelden met theorie en geeft tips voor het begeleiden en coachen van werknemers

27 Dit was ‘t Meer weten, bel gerust
voor nu Meer weten, bel gerust Goede thuisreis gewenst en tot ziens!


Download ppt "Reorganisatie = (tijd)verspilling"

Verwante presentaties


Ads door Google