De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen Dia 1 & zelfsturend portfolio-onderwijs: competentie ontwikkeling.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen Dia 1 & zelfsturend portfolio-onderwijs: competentie ontwikkeling."— Transcript van de presentatie:

1 Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen Dia 1 & zelfsturend portfolio-onderwijs: competentie ontwikkeling en assessment

2 Dia 2 Bron: MS Office clipart:

3 Dia 3 programma:  toelichting op het programma  opbouw bijeenkomsten  context en content  eerste gedachte bepaling  werken aan opdracht

4 Dia 4 toelichting op het programma kenmerken van niveau 3;  zelfstandig portfolio-onderwijs  Scholar en HAN Competens als digitale leeromgeving  uitgangspunt zijn je persoonlijke leerbehoefte en leervragen  docentsturing is minimaal  zelfsturing is maximaal

5 Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen Dia 5 Wat is het resultaat? kwalificatievereisten: Kwalificatieprofiel (KP) toetsingsvorm: Proeve van Bekwaamheid (PvB) Reflectie op samenwerking, relaties en leerproces (geen bewijslast, wel rijke ervaring in aanloop richting eigen PvB) Bijeenkomst 5: Essay over CGO zie toetskader

6 Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen Dia 6 opbouw van de bijeenkomsten  opbouw staat niet vast  1 uur verdieping van een onderwerp  1,5 uur begeleiding door docent of intervisie of werken aan opdracht  gastsprekers  éénmalig feedback op één beroepsproduct

7 OvL Niveau 3 - Paul Jacobs dia: 7 kies een ‘strategisch’ moment voor feedback (bijv. KP) Volgens de wet van Sinterklaas Tip

8 Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen Dia 8 Gastcollege: een kijkje in de keuken Bron: MS Office clipart:

9 Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen Dia 9 Intervisie en functie leergroep Bron: MS Office images: knelpunten reflecteren op leerdoelen literatuur uitwisselen producten bespreken tegenlezen enz ….

10 Dia 10 Wat verwacht ik van jullie?  lerende en onderzoekende houding  zelfsturing; inrichten eigen leerproces  middels intervisie kennis creëren  tegenlezen van producten van leergroep

11 Dia 11 Wat mogen jullie van mij verwachten?  ondersteuning van leerproces  initiëren denkproces  kritische blik  (formeel) uitnodigen gastsprekers

12 Dia 12 sturing versus ondersteuning tijd docent sturing ondersteuning

13 Dia 13 context  individueel  op planmatige basis  vanuit eigen praktijkcasus (reële organisatie)

14 Dia 14 content competenties beschrijven (KP) competenties meten (PvB) competenties beoordelen (PvB) eventueel in een digitale omgeving (blended / E-learning)

15 Essay Kritische beschouwing van een onderwerp met een onderbouwing van relevante, actuele en betrouwbare bronnen en tot stand gekomen door een stevige vergelijking van literatuur. Jouw mening is gebaseerd op bronnen en literatuur en is daardoor overtuigend. zie: Wat is een essay?Wat is een essay? Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs Dia 15

16 Dia 16 Welke relatie met leerlijn? onderzoeksvaardigheden toetsconstructie wat wil je meten? hoe meet je? hoe waardeer je de uitkomst? kernwoorden: transparantie, validiteit & betrouwbaarheid

17 to do list bestudeer handleiding oriënteren en inlezen op onderwerp maak keuze voor eigen casus! nog meer oriënteren nog meer lezen (zie literatuur tips) Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs nov 2007 Dia 17

18 Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen Dia 18 Intervisiegroep samenstellen Bron: MS Office images:

19 Dia 19 Eerste gedachtebepaling,.. een PowerPoint met muziekPowerPointmuziek

20 Dia 20 Maak met je intervisiegroep een mindmap over het competentiegericht ontwerpen en ontwikkelen van een opleiding. wat is competentiegerichtheid? welke elementen zijn belangrijk? wat zijn de onderlinge verbanden? wie zijn gesprekspartner / stakeholders? Eerste gedachtebepaling,..

21 Dia 21

22 competentiegericht leren Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs november 2007 Dia 22 kwalificatieprofiel proeve van bekwaamheid leertraject wat moet de medewerker ‘kennen, kunnen en zijn’ binnen zijn specifieke beroepscontext wanneer is de medewerker startbekwaam? ‘meten & oordelen’ waar, wanneer en hoe leert de medewerker om startbekwaam te worden?

23 Dia 23 Wat gaan we nu doen? maak een keuze voor een casus start met je planning informeer docent wat je gaat doen (afstemmen) zoek input voor je essay Stel jezelf de volgende vragen: - wat ga ik aankomende week doen? - wat heb ik voor de volgende bijeenkomst afgerond?


Download ppt "Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen Dia 1 & zelfsturend portfolio-onderwijs: competentie ontwikkeling."

Verwante presentaties


Ads door Google