De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Loopbaanmanagement en een veranderende organisatiecontext Personnel Managers Club Prof. dr. Dirk Buyens.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Loopbaanmanagement en een veranderende organisatiecontext Personnel Managers Club Prof. dr. Dirk Buyens."— Transcript van de presentatie:

1 Loopbaanmanagement en een veranderende organisatiecontext Personnel Managers Club Prof. dr. Dirk Buyens

2 © Vlerick Leuven Gent Management School It takes two to tango → External: Employer Branding → Internal: HR transformation Prof Dr Dirk Buyens

3 © Vlerick Leuven Gent Management School Employer Branding gedefinieerd: E.B. omvat het communiceren van de identiteit, waarden, systemen, het beleid en initiatieven van een bedrijf om op deze wijze medewerkers aan te trekken, te motiveren en te behouden. Ralf Wilden, 2006

4 © Vlerick Leuven Gent Management School  1990: “Employer branding” gelanceerd door Simon Barrow  Algemeen idee: Het introduceren van een aantal Marketing/Branding concepten binnen HR  Nadruk werd gelegd op de “tewerkstellingservaring in zijn geheel”  Segmentatie  Targeting  Leidde tot “umbrella branding” concept dat vertaald werd in “The employer brand wheel” Oorsprong

5 © Vlerick Leuven Gent Management School The employer brand “wheel” Vision and leadership Fairness and cooperation Corporate personality External reputation Working environment Policies and values Communication Recruitment and induction Development Performance management Reward system Post-employment

6 © Vlerick Leuven Gent Management School Het employer branding proces 1. Be recognised 2. Be believed 3. Be personalised 4. Be remembered

7 © Vlerick Leuven Gent Management School Hoe een E.B. uitbouwen? 5 stappen 1.Ken je organisatie Waarin zijn we anders? Reverse socialisation 2. Aligneer je “brand promise” met wat je aan je klant belooft en leid hieruit je EVP af Kan ik mijn “merk” aan mijn eigen medewerkers verkopen?

8 © Vlerick Leuven Gent Management School 3. Ontwikkel meetinstrumenten om te meten of je je “brand promise” waar maakt Attitude/cultuur vragenlijsten Turnover ratio’s Exit interview data 4. Aligneer je “medewerkers gedrag” om je brand promise te ondersteunen en te versterken Welk positief gedrag ondersteunt mijn brand? Welk negatief gedrag ondermijnt mijn brand? 5. Voer uit & meet In welke mate veranderen je recruitment metrices? Hoe lopen de Employee Referral programmes (ERP’s)? Hoe een E.B. uitbouwen?

9 © Vlerick Leuven Gent Management School Employee value proposition: “give” ↔ “get” De kern = Het evenwicht tussen wat je medewerker terugkrijgt van zijn werkgever in ruil voor zijn/haar performantie in de job Hoe & wat communiceer ik hieromtrent?

10 © Vlerick Leuven Gent Management School Sterke employer brands worden gekenmerkt door Prof Dr Dirk Buyens 1. Insight -zowel rationeel als emotioneel -begrijp wat soort mensen je zoekt -begrijp waar die mensen hun ‘bezetenheid’ halen -begrijp hoe de externe wereld naar u kijkt -begrijp wat u bijzonder maakt 2.Clarity 3.Distinctiveness -Vermijd generiek taalgebruik -Distinctief zijn kan zowel door beeld- als woordgebruik 4. Consistency

11 © Vlerick Leuven Gent Management School “If you want to be a comedian, don’t tell people you’re funny,... make them laugh”

12 © Vlerick Leuven Gent Management School Waarom E.B. als noodzaak? 1. Generational change 2. Consumers of work 3. Market place for talent 4. Social media 5. Brand loyalty (Schuman & Sartan, 2009)

13 © Vlerick Leuven Gent Management School The most important brand in most people’s lives is not a product or service It’s their employer brand (R. Mosley)

14 © Vlerick Leuven Gent Management School Conclusie: the brand engagement model THINK FEEL DO Rational understanding Emotional engagement Commitment behaviour change Context Clarity Relevance Leadership Dramatisation Involvement Substantiation Consistency Continuity

15 © Vlerick Leuven Gent Management School Conclusie Prof Dr Dirk Buyens 1.Ken het product dat je verkoopt 2.Ken de psyche van de koper 3.Denk creatief na over het kanaal en de fit met je organisatie 4.Laat je “creatieven” de “smell of the place” proeven en vergeet je eigen mensen niet als input

16 © Vlerick Leuven Gent Management School Model for HR Transformation Prof Dr Dirk Buyens 1 BUSINESS CONTEXT (why) 4 HR- ACCOUNT- ABILITY (who) 2 OUTCOMES (what) 3 HR REDESIGN (how)

17 © Vlerick Leuven Gent Management School Common pitfalls (derailers to watch out for) Prof Dr Dirk Buyens 1.Action before rationale 2.HR in isolation 3.HR in increments 4.HR by individual fiat 5.Placing HR structure before business strategy 6.Efficiency equals tranformation

18 © Vlerick Leuven Gent Management School Road map for enhancing HR practices Prof Dr Dirk Buyens ENHANCING HR PRACTICES PROCESS: Ways to improve or reengineer HR practices ALIGNINTEGRATEINNOVATE CONTENT: Categories of HR practices PEOPLE PERFORMANCE COMMUNICATION WORK

19 © Vlerick Leuven Gent Management School Prof Dr Dirk Buyens TALENT = COMPETENCE X COMMITMENT X CONTRIBUTION

20 © Vlerick Leuven Gent Management School Evolution of HR roles Prof Dr Dirk Buyens LATE 1990sLATE 2000sEVOLUTION OF THINKING Employee Champion Employee Advocate (EA) Human Capital (HC) Developer Employees are increasingly critical to the success of organisations. EA focuses on today’s employee HC developer focuses on how employees prepare for the future. Administrative Expert Functional Expert HR practices are central to HR value. Some HR practices are delivered through administrative efficiency (such as technology), and others through policies, menus, and interventions, expanding the functional expert role. Change AgentStrategic Partner Being a strategic partner has multiple dimensions: business expert, change agent, knowledge manager, and consultant. Being a change agent represents only part of the strategic partner role. Strategic Partner The view has expanded to encompass the dimensions once attributed to either the strategic partner or the change agent roles. Leader The sum of the first four roles equals leadership, but being an HR leader also has implications for leading the HR function, integrating work of other functions, ensuring corporate governance, and monitoring the HR community.

21 © Vlerick Leuven Gent Management School Key attributes of HR Prof Dr Dirk Buyens BUSINESS CREDIBLE ACTIVIST OPERA- TIONAL EXECUTOR BUSINESS ALLY CUTURE & CHANGE STEWARD STRATEGY ARCHI- TECT TALENT MGR/ORG DESIGNER Organisation capabilities Systems & processes Relationships PEOPLE HR PROFESSIONALISM

22 © Vlerick Leuven Gent Management School Prof Dr Dirk Buyens In the end it is better to get HR at the Board table than on the table

23 © Vlerick Leuven Gent Management School Prof Dr Dirk Buyens Thank you!


Download ppt "Loopbaanmanagement en een veranderende organisatiecontext Personnel Managers Club Prof. dr. Dirk Buyens."

Verwante presentaties


Ads door Google