De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bas Kruiswijk Amersfoort 12 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 2 - Organisatorisch perspectief.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bas Kruiswijk Amersfoort 12 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 2 - Organisatorisch perspectief."— Transcript van de presentatie:

1 Bas Kruiswijk Amersfoort 12 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 2 - Organisatorisch perspectief

2 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 2 Overzicht Deel 2: SOA vanuit organisatorisch perspectief 1.Basisconcepten 2.SOA vanuit organisatorisch perspectief –Software services en organisatiediensten –Domeinen –Lagenstructuur en procesondersteuning 3.Procesbesturing 4.SOA vanuit technisch perspectief 5.De SOA infrastructuur 6.SOA in het ontwerpproces

3 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 3 SOA Concepten Vanuit organisatorisch perspectief –Software- en organisatiediensten –Softwarediensten (services) corresponderen met organisatiediensten –Services zijn voor gebruikers betekenisvolle diensten –Domeinen –Verantwoordelijkheidsgebied binnen een organisatie –Verleent diensten aan andere domeinen –Betrekt diensten van andere domeinen –Is zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop die diensten worden geleverd –Diensten en processen –Services / Diensten zijn de verantwoordelijkheid van een domein –Processen overstijgen dit niveau

4 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 4 Business-ICT paradigma Accepteren heterogeniteit van systemen en technologie Uitgaan van verschillende eigenaren van systemen en gegevens IT organiseren o.b.v. business- activiteiten Belangen / politiek dus slim organiseren Ontwikkeling organisatie (aanpassing aan veranderingen omgeving en technologie) = Diensten (services) Losse koppelingen

5 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 5 Belofte van SOA –IT oerwoud => Business controle –IT Transparantie –Afstemming van IT op de business –IT rigiditeit => IT soepeler meebewegen met business (IT flexibiliteit) –business innovatie –makkelijk efficiency verbetering realiseren –Maakt het mogelijk een veranderstrategie te kiezen die past bij veranderambitie (incrementeel versus bigbang) –Output orientatie (stimuleert denken over nut en efficiency) –Efficientie door hergebruik –geen duplicatie van functionaliteit in verschillende applicaties –services van buiten organisatie gebruiken

6 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 6 Basisdiensten Elementaire diensten ontsluiten databases en bestaande systemen Database Backends Basisdiensten Bestaand systeem

7 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 7 Afnemers gebruiken diensten Database Backends Basisdiensten Bestaand systeem Afnemers (presentatie)

8 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 8 Domeinen zijn eigenaar van diensten Eigenaarschap is in de organisatie belegd Database Backends Basisdiensten Bestaand systeem Domein Afnemers (presentatie)

9 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 9 Samengestelde diensten Database Backends Basisdiensten Bestaand systeem Afnemer (presentatie) Samengestelde diensten Domein

10 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 10 Procesdiensten Ondersteuning van bedrijfsprocessen Database Backends Basisdiensten Bestaand systeem Afnemers (presentatie) Samengestelde diensten Domein Procesdiensten

11 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 11 Enterprise servicebus Servicebus Database Backends Basisdiensten Bestaand systeem Samengestelde diensten Domein Procesdiensten Afnemers (presentatie)

12 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 12 Orkestratie engine Servicebus Database Backends Basisdiensten Bestaand systeem Afnemers (presentatie) Samengestelde diensten Domein Procesdiensten Orchestration engine

13 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 13 Portaal Servicebus Database Backends Basisdiensten Bestaand systeem Afnemers (presentatie) Samengestelde diensten Domein Procesdiensten Orchestration engine Portaal

14 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 14 Servicebus Backends Basisdiensten Samengestelde diensten Procesdiensten Portaal Presentatie Orkestratie engine BPEL XML, SOAP WSDL, UDDI J2EE (EJB etc.).NET (C# etc.) J2EE Portlets.NET Web parts HTML, XML, XSL J2EE JSP / Java Beans).NET ASP / ActiveX) ODBC, JDBC

15 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 15 SOA Classificatie Volgens ‘SOA in practice’ Basisdiensten Samengestelde diensten Procesdiensten Fundamental SOA Federated SOA Process-enabled SOA basic data services basic logic services orchestrated services micro-flow macro-flow stateless stateful

16 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 16 Nog een stap verder Zie bijv. paper Papazoglou –Service registry –Service interface is meer dan operaties –Signatures (operaties) –Capabilities (doel, resultaat) –Behaviour (proces) –Quality of service (kwaliteitskenmerken) Service afnemer (consumer, client) Service aanbieder (provider) Service registry Bind - SOAP Publish - WSDL Find - UDDI implementatie operation

17 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 17 Samengestelde services zijn afhankelijke van andere services en verbergen complexiteit

18 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 18 Stabiel service portfolio Veranderlijke processen én technische implementatie Bedrijfsprocessen ICT oplossing Service portfolio dynamisch stabiel dynamisch orkestratie interface implementatie

19 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 19 Extended Service Oriented Architecture

20 © Twynstra Gudde Service Oriented Architecture 20 Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot deze presentatie berusten bij Twynstra Gudde. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van Twynstra Gudde. Bas Kruiswijk


Download ppt "Bas Kruiswijk Amersfoort 12 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 2 - Organisatorisch perspectief."

Verwante presentaties


Ads door Google